Har en fråga och jag hoppas nu att jag postar detta i rätt forum index.
Det är så att jag håller på med ett bygg projekt och har fastnat i själva ”mekatroniken”.
Är så att jag hade tänkt bygga en/flera ”boll kastare” som kan skjuta upp en tennisboll ca 2 meter rakt upp i luften.
Hade tänkt först använda mig av en fjäder som skjuter upp bollen. Men efter som den kommer att vara utrustad med ett ”magasin” med fler bollar så vill jag att den skall kunna ladda om snabbt och automatiskt utan att man måste springa fram och ladda om efter varje boll.
Vill inte blanda in tryckluft då det skall vara enkelt att transportera samt seriekoppla med dem andra kastarna och jag vill ej koppla in en motor som hela tiden snurrar (då jag skulle vilja kunna skjuta iväg en och en i taget varje gång jag trycker på en knapp)
Så därför hade jag tänkt mig något liknande med en hävstång (som skjuter iväg bollen) och som är kopplad i andra änden till en tryckmagnet, elektrisk kolv (linjär ställdon) eller liknande (här ligger problemet) som kan klara av att trycka/dra hävstången och sedan snabbt åka tillbaks till ursprungsläget (då med hjälp av en fjäder kanske)
En annan läsning är att sätta tryckmagneten, elektriska kolven eller vad det nu blir direkt under bollen och låta den skjuta iväg bollen istället för att använda en hävstång.
Så det jag söker efter är:
En liten, lätt och billig komponent, som klarar av att skjuta upp en tennisboll ca 2 meter och som sedan går tillbaks i ursprungsläge så att nästa boll kan laddas på och som helst kan drivas på 12v.
Har kollat in Elfa och lite andra affärer. Men när det kommer till tryckmagneter, elektriska kolvar mm och deras effekter osv. Så är allt grekiska för mig.
Finns det någon som kan hjälpa mig? Behöver ej vara någon tryckmagnet (om det ens skulle fungera) eller elektrisk kolv. Utan är öppen för förslag

Mvh Per.W