Har lite problem med Y axeln som i övrigt med jogging och nollställning fungerar helt utmärkt.
Men när jag kör gcode som genererats via ett plugin till Eagle Cad så rör sig Y axeln maximalt 2-3 mm.
Både Z och X verkar fungera perfekt på den gcode som jag kör...
Skalan är satt till 0, inga direkta inställningar gjorda i övrigt mer än att jag nollställt alla axlar mot maskinens koordinater så
jag vet att maskinen startar från noll..
Jag är helt förvirrad känns det som

Kör lyckligtvis första gångerna med penna istället för med material och fräs

Har ni några tips på vad jag kan prova?
En tanke har slagit mig att den gcode jag fått är helt värdelös och ger Y axeln felaktiga värden. Fast å andra sidan så verkar värdet för Y axeln i rutan där man ser när det ändras.. namn på denna? hur som, där verkar den ändra sig till rätt höga värden, även fast stegmotorn inte går så långt. Jag ser även att X axeln går lika långt (fyrkantigt kort ska det bli) men som sagt, Y axeln går inte den längden i verkligheten, medan X gör det..
På drivarkortet är Y axeln exakt lika konfigurerad som både Z och X var det gäller antal steg (8).
De är kopplade likadant i plintarna och ja.. Allt jag kan komma på är likadant för både X och Y, inga soft limits som bråkar,
inga felmeddelanden..
Jämförelsevis är X och Y stegisarna lika varma, drivarkortet är inte varmt och nätaggen är ljumna..
Känner mig rätt borta