Kristall 168.8875 MHz var köpa?
Kristall 168.8875 MHz var köpa?
Behöver en kristall till en sändare märke scantronic!
Frekvens 168.8875 MHz
Vart kan man köpa en sådan?
Frekvens 168.8875 MHz
Re: Kristall 168.8875 MHz var köpa?
kvaark skrev:Behöver en kristall till en sändare märke scantronic!
Frekvens 168.8875 MHz
Finns inte "normala" kristaller med så hög frekvens. Du måste veta hur sändaren är uppbyggd, antal blandasrsteg. Bärvågsfrekvensen är inte detsamma som kristallfrekvens.
Och vad ska du sända för något på 168.8875? Vet du inte hur detta med sändare fungerar så har du knappast där att göra...
Jag hadde fel för det första så va frekvensen 169.8875 MHz och inuti aparaten sitter en kristall på betydligt lägre frekvens någonstans runt 56 MHz men det går inte tyda exakt eftersom texten är så dålig!
Varför behöver du en ny kristall? Det är väldigt sällan, ja nästan aldrig, som de går sönder.
Bytte kristall från en fungerande modul!! Och då fungerade den! Så det borde vara de som är felet!?
Det var ju tur annars hade det varit långt till jobbet och taxiistationen
.
Hur som helst. Kan du inte se vilken frekvens kristallen på den nya moduen har så kan du kanske mäta kristallen. Jag har ett instrument som kan göra det men det går säkert att hitta andra metoder också. Googla på "crystal measurement" så hittar du säkert någon bra metod.
Hur som helst. Kan du inte se vilken frekvens kristallen på den nya moduen har så kan du kanske mäta kristallen. Jag har ett instrument som kan göra det men det går säkert att hitta andra metoder också. Googla på "crystal measurement" så hittar du säkert någon bra metod.
Kolla med Kvartselektronik http://www.kve.se/
Dom har nödvändiga kristalldata för de flesta transievers.
Har beställt massor därifrån och vid flera ggr bara uppgivit radions modellbeteckning och om det är sändare eller mottagare och vilken frekvens, så fixar dom det.
Kostar lite mer men det har alltid funkat bra för mig.
Dom har nödvändiga kristalldata för de flesta transievers.
Har beställt massor därifrån och vid flera ggr bara uppgivit radions modellbeteckning och om det är sändare eller mottagare och vilken frekvens, så fixar dom det.
Kostar lite mer men det har alltid funkat bra för mig.