Grillad spindelstyrning :( BILDEr
Re: Grillad spindelstyrning :( BILDEr
Att jordfelsbrytaren löser ut verkar skumt.
Vad har du för strömförsörjning till kortet, på din första lånade bild satt det en vanlig transformator - hur ser det ut hos dig?
Har du också en vanlig transformator så hade jag testat att löda loss strömmatningen till kortet (de tre sladdarna) isolerat dessa väl och sedan slagit på strömmen. Går JFB även då så är det ju fel redan där.
Vad har du för strömförsörjning till kortet, på din första lånade bild satt det en vanlig transformator - hur ser det ut hos dig?
Har du också en vanlig transformator så hade jag testat att löda loss strömmatningen till kortet (de tre sladdarna) isolerat dessa väl och sedan slagit på strömmen. Går JFB även då så är det ju fel redan där.

Blå ring:
Reglage av spindelns hastighet (vred)
Röd ring:
Nätström till kortet
Gul ring:
Den bortre pinnen går direkt till spindeln.
Den närmre går via en likriktare (?), A-mätare sedan genom transformatorn och slutligen till spindeln.

Menar du att jag ska ta bort de tre sladdarna (Blå ring) med vred som reglerar spindelns hastighet och sedan prova att koppla på strömmen som vanligt?
Hur noga är det med dioderna? Varför räcker det inte med en som klarar vanlig väggström och 8A? 800v känns ju överdrivet?
MVH
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 5-41&toc=0
Någon som vet om denna funkar? 3.0A står som max på spindeln?
Någon som vet om denna funkar? 3.0A står som max på spindeln?
Ja det ska väl funka, BY229-800 verkar ligga runt 7-8A generellt. Bara att köpa.
Det verkar vara många gissningslekar i denna tråd. Efter att jag läst inläggen så kan jag inte se att det framgår exakt hur du mätt dioderna och då går det inte att säga att det är fel på dem.
Jag skulle tro att det krävs en mer erfaren reparatör än du själv som kan genomföra felsökning och reparation. Du eller någon annan får gärna bli lite sur på mig nu när jag säger detta. Det är av omtanke jag säger detta ty det vore trist om ytterligare komponenter går sönder på kortet eller att du köper nya komponenter som egentligen inte behöver bytas.
Leta reda på någon i din närhet som kan hjälpa dig att laga kortet. Det skall helst vara någon som är mycket duktig att reparera elektronik. Inte en datatekniker som lagar datorer genom att byta kretskort i datorerna med utgångspunkt i vad felsökande program säger.
Jag skulle tro att det krävs en mer erfaren reparatör än du själv som kan genomföra felsökning och reparation. Du eller någon annan får gärna bli lite sur på mig nu när jag säger detta. Det är av omtanke jag säger detta ty det vore trist om ytterligare komponenter går sönder på kortet eller att du köper nya komponenter som egentligen inte behöver bytas.
Leta reda på någon i din närhet som kan hjälpa dig att laga kortet. Det skall helst vara någon som är mycket duktig att reparera elektronik. Inte en datatekniker som lagar datorer genom att byta kretskort i datorerna med utgångspunkt i vad felsökande program säger.
Självklart blir jag inte sur, har redan gjort bort mig som isolerade slarvigt vid monteringen, därav allt detta... Jag lämnar mer än gärna bort grejerna till någon på forumet som kan. Vet ej vad det kan vara värt? 1000kr för arbetet +frakten och priset för delarna? Mina kunskaper ligger mer i CAD/CAM än småpill med komponenter. Det jag dock inte vill är att lämna till företag. Så om någon vill lägga ner en timme och få en liten slant lagom till jul så skulle jag vara mycket tacksam!
Mvh
Mvh
I vilken del av landet bor du. Posten finns visserligen men det kanske finns någon hugad EF-medlem på nära håll som kan göra en insats.
Bor i centrala Gästrikland men är mycket i Dalarna med. Men om någon på forumet vill hjälpa mig så använder jag gärna posten som mellanhand då jag för det mesta arbetar 12h skift.
Mvh
Mvh
Visst är det som labmaster säger, och om du är beredd att betala så mycket så finns det säkert nån på forumet som åtar sig jobbet. Jag själv har alldeles för lite erfarenhet för att säkert kunna säga att jag fixar det.
Släng ut en tydlig förfrågan på köp&sälj så kanske du får napp.
Släng ut en tydlig förfrågan på köp&sälj så kanske du får napp.