Grillad spindelstyrning :( BILDEr

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Blåbär

Grillad spindelstyrning :( BILDEr

Inlägg av Blåbär »

Jag skulle montera in min spindelstyrning i ett data-chassie då den kortslöt mot väggen på insidan. Blev en liten fin rökpelare och efter det så var styrningen stendöd... Såg på en gång att en komponent med 14 ben var rejält grillad. Fick tag i denna och lödde om, nu kortsluter allt så fort sladden kopplas i. Lödningen är riktigt gjord då jag fick hjälp av kunnigt folk. Säkringarna är nya.
Så det finns nu tre alternativ:

1. Lämna in till någon som kan fixa det (gärna på forumet)
2. Hitta en ny styrning som funkar (tips)
3. Byta till ny spindel med tillhörande styrning.

Bilder:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

På spindeln står det:
Baumyller Nyrnberg
G-mot TYP GNF 56D
3.0A (?)
180v 4.000 min
VDE 0530 IP 54

/Skamsen
Senast redigerad av Blåbär 12 december 2011, 11:13:10, redigerad totalt 2 gånger.
blueint
Kontakt:

Re: Grillad spindelstyrning :(

Inlägg av blueint »

Högupplöst foto?
Chip?
Blåbär

Re: Grillad spindelstyrning :( BILD

Inlägg av Blåbär »

Bättre foto kan ordnas, chip?

MVH
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det ser ju inte ofantligt avancerat ut det där kortet. Om du tar ett gäng bilder med bra skärpa och hög upplösning på båda sidor om ditt kort så ska nog de som är duktiga (inte jag) kunna tipsa om vad som kanske behöver bytas.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det sitter säkert någon form av krafthalvledare (FET, transistor) på den silverfärgade kylflänsen, ett par spänn på att den är bränd!
Blåbär

Re: Grillad spindelstyrning :( BILDEr

Inlägg av Blåbär »

Om man tittar på tredje bilden uppifrån, är det de 2st 3-benade (TAG 034, 665 800) eller 3st 2-benade (PH BY229 800 E8401) du menar?
Om det finns misstanke att någon av komponenterna är trasiga, och att någon av Er på forumet har just denna så skicka ett PM med pris så för jag över pengarna med det samma!

MVH
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

De trebenade är med stor sannolikhet transistorer eller möjligen tyristorer. Hittar ingenting på det namnet. Det andra är dioder.

Har tyvärr ingen av dessa tillgänglig.

EDIT: Är du säker att dina lödningar är OK på de OP-förstärkare(LM324N) du lött dit? Brinner de igen om du kopplar på spänning nu alltså?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

En SCR(Silicon Controlled Rectifier) tydligen? Här finns databladet: http://www.datasheetarchive.com/TAG665- ... sheet.html

12A RMS 800V
Blåbär

Re: Grillad spindelstyrning :( BILDER

Inlägg av Blåbär »

Som jag fattade så skulle lödningen vara ok. Lejde en kompis som arbetar med datorer till lödningen då jag var rädd att förstöra ännu mer... Det ser lite mörkt ut kring lödningarna, men det skulle vara efter lödfettet/vattnet när det blev varmt. När jag kopplar in styrkortet så slår jordfelsbrytarn av. Ser ingen visuell skillnad efter att strömmen gått (säkringarna går ej sönder)

Kollade igenom de tvåbenta komponenterna och den längst ut till höger leder ej ström. Skall verkligen strömmen brytas om den är trasig?

MVH
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det är dioder så de skall leda åt ett håll bara. JFB borde inte gå, men det beror ju på hur mycket annat som är kokt också. Om du mätte på samma sätt över alla tre dioderna, och en inte var som de andra så byt den.

Till SCR:erna skall tydligen denna funka som ersättare: http://se.farnell.com/on-semiconductor/ ... Ntt=2n6504
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Av de 3st tvåbenta på kylflänsen så leder två stycken ström från BÅDA hållen medan den längst ut till höger inte leder alls. Då ser jag till att byta den, men den som du länkade till har ju tre ben?
De trebenta leder om man mäter på de yttre benen (från båda hållen) men inte mot det i mitten.

MVH
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Den i mitten är "styrpinnen", den skall om det är en transistor normalt antingen slå av eller på om det går ström i den, beroende på typ. (hos en Thyristor är det "startnyckeln" men sådana är det nog inte)

Dioder skall bara leda i en riktning annars är det något fel på den (undantaget Zenerdioder och liknande), men jag vet ej exakt karraktäristik på dessa komponenter.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Mizza>> Om du läser det jag skrivit så är det SCR:er och inte transistorer.

Blåbär>> Dioderna skall bara leda i ena riktningen, annars är de slut, så oavsett om de leder åt båda håll eller inget håll så är de slut.
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Okej, så om de leder åt fel håll så kan väl det orsaka kortis, och med det JFB påslag?

MVH
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Allright, det gjorde jag kanske inte... :oops:
You´r right mon...
Skriv svar