avlödning
-
- Kontakt:
re
Ytmonterat ska inte användas mer efter en borttagning. Ska kasseras. Därför behöver du inte vara rädd om den. Varmluftspistol och hålla med en pincett tycker jag låter bra. Har man inte denna kan man skära av benen med en kartongkniv och plocka bort benen en efter en genom att värma med lödkolv.
/Janne
/Janne
Re: re
Är det pg av värmen när man värmer?janolse skrev:Ytmonterat ska inte användas mer efter en borttagning. Ska kasseras. Därför behöver du inte vara rädd om den.
/Janne
Jag värmer ju på baksida av kortet, ej direkt mot kretsarna.
Tar dom skada ändå pg av den höga värmen,, hur är det eg med andra komponenter då, tex kondingar, motstånd mm.
jag gissar på att jonolse uttalande har att göra med tillverkning/montering i fabrik. Det är en hel djungle av regler för hur chip ska hanteras för att få bästa lödbarhet i maskinerna.
Som jag ser det funkar det bra för hobby/prototyp byggen att löda av och återanvända ytmonterat. Skulle inte orka det med motstånd/kondingar eftersom det är så stor risk att blanda ihop värdena, men chip är inga problem.
Som jag ser det funkar det bra för hobby/prototyp byggen att löda av och återanvända ytmonterat. Skulle inte orka det med motstånd/kondingar eftersom det är så stor risk att blanda ihop värdena, men chip är inga problem.