Hej! Ohms lag gör mig galen.
Re: Hej! Ohms lag gör mig galen.
Men om 12V aggregatet är anslutet till din dator så fungerar det ju att bara ansluta din pryl.
Datorn drar ju garanterat den ström som krävs för att aggregatet ska starta.
Datorn drar ju garanterat den ström som krävs för att aggregatet ska starta.
Problemet är att nätaggregat till datorer är lite för "intelligenta". De känner om lasten drar för lite ström tror de att de inte är inkopplade och stänger av sig. De är ju bara konstruerade för att driva en dator, och om datorn inte drar ström så är nåt fel.
Ja det är ett klokt beslut att satsa på en egen strömförsörjning.
Ohms lag U = I x R är inte särskilt svår att förstå. Din förstärkare drar max 500 mA vid 12 V. Med Ohms lag kan du räkna ut att förstärkaren då motsvarar en resistans på 24 Ohm R = U / I => R = 12/ 0,5 = 24 Ohm.
I detta fall är dock Ohms lag ganska ointressant eftersom du enbart skall hitta en spänningskälla som klarar att leverera 12V och minst 500 mA.
Ditt ballongexempel är som du säkert förstår inte representativ för ström och spänning.
Lycka till med din förstärkare!
Ohms lag U = I x R är inte särskilt svår att förstå. Din förstärkare drar max 500 mA vid 12 V. Med Ohms lag kan du räkna ut att förstärkaren då motsvarar en resistans på 24 Ohm R = U / I => R = 12/ 0,5 = 24 Ohm.
I detta fall är dock Ohms lag ganska ointressant eftersom du enbart skall hitta en spänningskälla som klarar att leverera 12V och minst 500 mA.
Ditt ballongexempel är som du säkert förstår inte representativ för ström och spänning.
Lycka till med din förstärkare!
PC-aggregat kan inte alltid skruva ner om belastningen är under ett visst minimum men om du kopplar in dig på det befintliga i din dator är läget totalt lugnt.
- Mizzarrogh
Elektronikskolan kanske är bra läsning: http://amiga1200.mine.nu/dwel/skola.html
4kTRB:
Tack för länken! Ska spara den!
OT: Kul domännamn
. Passande för den här tråden 
Swech:
Nätaggregat har jag redan så det räcker, det är inga problem. Det är det att jag vill slippa att utnyttja ett uttag till i väggen
Tack för alla svar!
Mvh/Daniel
Tack för länken! Ska spara den!
OT: Kul domännamn

Swech:
Nätaggregat har jag redan så det räcker, det är inga problem. Det är det att jag vill slippa att utnyttja ett uttag till i väggen

Tack för alla svar!
Mvh/Daniel