Hej! Ohms lag gör mig galen.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
d vibe

Hej! Ohms lag gör mig galen.

Inlägg av d vibe »

Hej. Hittade detta forum när jag via google sökte svar på mina hårslitande frågor angående ström vs spänning.
Jag har skummat igenom forumet och har inte direkt hittat svar på frågorna jag har.

Det jag vill göra är att minska DC 12v på 18A till DC 12v på 500 mA. Jag inser att det är rätt mycket ström som ska minskas; och att volten även då kommer att sänkas. Men det kanske är inom gränserna för vad som går bra ändå..

Det jag ska bygga är en sån här:
http://www.electrokit.com/forstarkare-1w-stereo.41459
http://www.electrokit.com/productFile/download/100 (manual som PDF)

Jag ska ha den i en racklåda som jag bygger till en liten vintagedator (Amiga 1200), och den ska drivas med en vanlig ATX-PSU.

Som man kan se i manualen så går det att driva förstärkaren på 3-12V med 200-500 mA (max 500 mA), och jag tänkte bygga om en av molexkontakterna så att jag kan driva förstärkaren så.

Går detta, eller vore det att försöka trolla med knäna?
Kanske någon kan hänvisa mig till någon lättbegriplig kalkylator där man kan räkna ut detta?

Hoppas min okunskap, och det faktum att jag registrerade mig här enkom för att få svar på denna fråga, inte orsakar några större besvär för forumstämningen här :)

Mvh/Daniel
Användarvisningsbild
Andax

Re: Hej! Ohms lag gör mig galen.

Inlägg av Andax »

Vad strömmen blir är en effekt av vilken spänning man driver med och hur stor lasten (hur liten resistans etc) som man matar.

I ditt fall när det står 500 mA max innebär det att förstärkaren inte drar mer än detta. Så har du ett spänningsaggregat som kan leverera mer så är du "safe".
Dock bör du kanske ha med en säkring som ska ryka om du råkar kortsluta något eller en komponet i lasten går sönder på ett dumt sätt. För kör du med ett aggregat som kan leverera 18A så blir det lätt gnistor mm.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

vaknade precis för en minut sedan och kom fram till korrekt slutsats, vilket jag känner mig mycket stolt över just nu...vi skall ju inte alls ha ned strömmen här...
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Jämför med en hastighetsmätaren i bilen
Bara för att den går till 250 km/h så betyder det ju inte att du kör till konsum i den hastigheten.

Ohms lag säger dig hur mycket ström din last kommer att förbruka.
Märkningen på aggregatet säger hur mycket det klarar MAX att leverera

Swech
d vibe

Inlägg av d vibe »

Tack för snabba svar! :tumupp:

Jag ska fixa en säkring med andra ord! :)

Förövrigt verkar det vara ett trevligt forum det här! Återkommer gärna hit igen :)

Mvh/Daniel
Nerre

Inlägg av Nerre »

Förstärkaren skall matas med 3-12V och DRAR DÅ 200-500 mA. En strömförsörjning måste alltså orka ge minst 500 mA, men det gör ingenting om den orkar ge mer.

En säkring behöver du eventuellt om du vill skydda förstärkaren från stora skador om det blir fel på den, men för normal drift behövs inte säkringen.

Man kan göra den här liknelsen:

Du ska ha en hylla som sitter 3-12 cm över golvet och tål 200-500 g. Om du då har en hylla som klarar 5 kg, behöver du sätta dit nån form av skydd som ser till att det inte hamnar mer än 500 g på hyllan??
d vibe

Inlägg av d vibe »

Hehe. Nej. Det är sant!

Ström är mystiskt :P

Jag hade mer liknelsen i skallen att om du har en badboll som klarar ett tryck på 1 kilo, och om du matar den med 2 kilo så spricker den. Men det kanske är en bättre liknelse att säga att *spänningen* (V) är trycket, och *strömmen* (A) är mängden luft som matas för att komma upp i trycket?

Edit: Skulle man isåfall kunna säga att en säkring skulle se till att mängden luft (A) inte kommer in i för hög hastighet så att trycket (V) blir för högt? :P

Och att i hylliknelsen så är säkringen till för att man inte ska *råka* lasta på för mycket tyngd av rena farten på hyllan? :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

I de gamla Elektronik för alla-böckerna så liknande man spänningen med vattentryck och strömmen med vattenflöde (en resistor blir då en strypning, en ledare en lång slang och en kondensator en behållare som har ett membran i mitten). Fast sen tror jag användbarheten av vatten som liknelse tar slut:)
d vibe

Inlägg av d vibe »

Min gamla fysiklärare i högstadiet under första hälften av 90-talet, pratade om V vs A som ett vattenfall också, där volten då ska vara höjden på vattenfallet och mängden vatten som faller är amperen...? :?
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Liknelsen mellan vatten och ström är obegriplig p.g.a. Ampere.

Att förstå att Ampere motsvaras av vattenflödet i liter/s bör man skriva om Ampere till Amperesekund/sekund, As/s.
Eftersom As=Q (Qoulomb, laddning) får man att Ampere är "laddningar/sekund", vilket är lite enklare att jämföra med liter/s.
d vibe

Inlägg av d vibe »

Angående säkring:
Skulle den här kunna vara något?
http://svebry.noxshop.se/?category_id=3 ... id=12-3622

Löder man bara 12 voltarn till ena benet och ut genom det andra benet till förstärkaren?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Laddning = vattenvolym.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Visst lär den fungera men jobbigt att byta om något går fel till. Glasrörssäkring + hållare känner jag isf är bättre och smidigare vid byte
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag ska fixa en säkring med andra ord!

För funktionen som sådan behöver du ingen säkring.
Bara att koppla in 6-9 V (eller 3-12V som det står i PDF'en !?)
och köra. Du kan fullständigt glömma det om 500 mA eller 18 A.
Helt irrelevant. En intressantare fråga är om nätdelen
fungerar som den ska med en så pass låg/liten last.
PC-nätdelelar brukar vara lite känsliga på det.

Varför inte köra med en vanlig 500 mA "batterieliminator" ?
d vibe

Inlägg av d vibe »

Purre:
Jag funderade också på det om jag skulle ha någon sorts hållare istället.

Sodjan:
Aha, så den kanske inte pallar att sända så lite ström då. Får testa helt enkelt..

Jag tänkte från början ha en separat batterieliminator, men så tänkte jag att det var lite onödigt att använda en kontakt till i väggen när jag redan har +12V i nätdelen till datorn :)

Kanske får bli som jag tänkte från början då ändå...
Skriv svar