Störningar på radio pga ESC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
v-g
EF Sponsor

Störningar på radio pga ESC

Inlägg av v-g »

Har ett litet flygplan till vilket jag har kopplat ett fartreglage allt lugnt så långt.

Planet funkar finfint men jag är ju kass på att flyga och tyckte att det var lite väl bångstyrigt och märkte då att med motorn så har jag c:a 10-15 meters räckvidd med antennen inne (på sändaren 35MHz) dvs på tok för lite.
Med motorn av så är det inga problem alls

Nu har det legat ett tag och jag har inte kommit fram till så mycket, att det är ESC:t som stör vet jag då jag hade ett annat tidigare som funkade OK dock är detta för stort och nu sitter detta limmat så jag slipper helst byta.

Det jag funderat på är att sätta en torroidkärna och dra kabeln som matar radion några varv genom eller sätta några kondningar extra.

Det frågan egentligen är är om någon har erfarenhet av såna här problem och om de löst dem så slipper jag testa så mycket, det gick åt en 5-pack med propellrar innan jag konstaterade felet så jag slipper gärna göra om just den aspekten. :vissla:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Störningar på radio pga ESC

Inlägg av hcb »

Störningarna kan ju komma in dels genom radions spännngsmatning och dels genom antennen. Kan du inte torrköra litet med radio och ESC matade från olika spänningskällor för att se om det hjälper?
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Ett sätt att lösa det på är att skaffa en radio som sänder på 2.4GHz. T.ex. denna (när den kommer tillbaka i lager) Jag har kört med den radion i snart 3 år och aldrig haft problem med störningar.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jo jag vet det där med radion och jag är sugen på en ny MEN ändå gillar jag denna radio det är ju en multiplex så inte den billigaste skiten precis men man kanske får krypa till korset vad vet jag.

Blir väl helt enkelt till att plocka fram oscilloskopet kom ju på att det kan ju gå "bakvägen" via servosignalen också.

Enklast vore kanska bara att köpa ett nytt ANNAT ESC.. Synd bara att jag har två st av detta då. :humm:

Får köra felsökning 101 nu då.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja detta är ett klasskiskt problem när man använder borstlöst med gamla 27, 35 och 40 MHz sändare/mottagare. inga som helst problem med 2.4 GHz som tidigare nämnts.

Vill du ha riktigt bra grejor köper du inget Hobbyking, gå direkt på Futaba. Håller i längden och har en MYCKET bättre funktion. Visst, det kostar en hel del mer men o andra sidan vet du vad du köper också. Insåg ganska snabbt själv när jag körde både metanolbil och borstlöst, i skala 1/8 buggy och onroad att det inte är lönt att köra med billiga enkla hobbyking-prylar om man vill att grejorna ska hålla. Slutänden blir det både dyrare och en massa kladd.

Tyvärr kommer det nog inte funka med nytt ESC, alla borstlösa grejor ger samma effekter. Jag körde med detta system på min borstlösa bil, kostade satan kan jag meddela: http://www.nitrohouse.com/p20999/RX8-Br ... _info.html

Och även detta gav samma effekt på en äldre 27 MHz-sändare. Sedan blev det en Futaba 2.4 GHz, alla problem borta :) .

http://www.rchobbysyd.nu/catalog/produc ... s_id=11730
http://airmedia.se/index.php/futaba-6ex-2-4-ghz.html
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Du kan ju trycka i en FrSky 2.4Ghz modul i sändaren. Kostar inte mycket och är oftast rätt lätt att montera.
Motagarna är även mycket prisvärda och så finns det stöd för telemetri om man är lagd åt det hållet ;)

Monterade en i min Hitec Eclipse sändare så nu kan jag växla mellan Optimamamodulen och FrSky modulen genom en 3-läges brytare på baksidan av sändaren, koppla även så jag kunde stänga av båda modulerna vilket förlänger batteritiden betydligt när jag kör simulatorn på datorn.

Kan posta bilder ikväll om intresse finns.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Absolut det alternativet hade jag ju glömt :humm:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Problemet är nu löst mha ny radio, sist jag flög sopade jag i backen 10x på raken typ nu kraschade jag inte en enda gång trots felreverserat sidroder! :mrgreen:

Blev en Turnigy 9x med er9x firmware!

:tumupp:
Skriv svar