Det är inte ens säkert att det är lönsamt att använda en regulator till det här.
Det kan vara så att så länge elementet ger under 14 volt så är det ändå så lite energi att det kan kvitta. Och när spänningen stiger kommer den att regleras av batteriet som ska laddas - dvs. det kommer att stanna kring 12-14 volt. Om man vill undvika överladdning kan man ju tänka sig nån slags vakt som slår av om spänningen når över t.ex. 14.8 volt.
switch-regulator
Re: switch-regulator
Helt rätt! En diod är nog vad som behövs så länge ackumulatorn kan klara att absorbera den maximala effekt generatorn ger.
Följer tråden med intresse. Har själv ett par synkronmotorer som efter likriktning ger cirka 100V DC ut, har tänkt göra vindsnurror för 12V-batterier av dem, så har tänkt mig någon slags step-down converter för att komma ner till laddningsspänning. Men hur ska man ställa in utspänningen då? Någon volt över batterispänningen? Kanske med en resistor emellan? För kopplar man utgången direkt till batteriet så kommer man väl inte högre än batterispänningen, får omvandlaren fnatt då eller kommer den leverera all ström den kan?
de e för att skydda batteriet ja vill ha en switch-regulator. hur skulle en diod användas i stellet? e de inte efecktivare att reglera ner speningen istellet ?
Allt beror på hur generatorn fungerar. Tar vi solpanel som exempel kommer spänningen ganska snabbt upp till "tomgångsnivå" eftersom ljusstyrkan ökar. Men strömmen beror på infallande ljusintensitet, alltså är det en strömgenerator.
Jag skulle tro att det samma gäller peltier-generatorn och därför är det helt lugnt att bara lägga en diod in - om ackumulatorn tål max. ström från generatorn.
Jag skulle tro att det samma gäller peltier-generatorn och därför är det helt lugnt att bara lägga en diod in - om ackumulatorn tål max. ström från generatorn.