switch-regulator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
kallecent

switch-regulator

Inlägg av kallecent »

jag har fått det förklarat för mig att switch-regulatorer är mycket effektiva samt även kan reglera upp ut spänningen över in spänningen.
jag kommer ha en mycket varierad in spänning mellan nån volt upp till ca 30v (max 3A) och med en fast utspädning på ca14 v för att ladda ett 12 batteri.
men ja har problem att hitta nån switch-regulator som ger 14 volt ut (elfa har max 12V 3A)
har någon några tips om va för komponent ja behöver och var ja kan hitta den?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: switch-regulator

Inlägg av Icecap »

Du ska inte leta efter dom med fast utspänning, du ska kolla dom som har en ställbar. Då kan du, med två motstånd, ställa vilken spänning du vill ha.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

.. detta eftersom den spänning du skall ha beror på batterityp och temperatur, samt om du snabbladdar eller underhållsladdar.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Var och när har du 3 Ampere?

Kanske en buck-boost regulator skulle passa?

Läs mer om det här.

Det finns färdiga buck-boost-regulatorer, men det kan vara svårt att hitta någon som klarar 1-30 volt, 3A. Jag hittade en som klarar 2-40 volt, 1.5A - LM78S40 exempelvis. Det kanske finns de som passar bättre?
kallecent

Inlägg av kallecent »

ja tänkte fel, ja kommer max ha 1,5 A om ja seriekopplar generatorerna, så den skulle nog funka fin fint :)
fins det nått bra ställe att se hur man kopplar in en sån? (kopplingsschema) med motstånd och sånt för att styra utspädningen till ca14 v?
(ja e väldigt mycket nybörjare på sånthär ;)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns typiska exempel: kolla i databladet!
kallecent

Inlägg av kallecent »

jo jag har tittat där men ja har svårt att förstå vilka värden på motstånd mellan vilka pinns som ger ett specifikt värde. är det R1 och R2 man ändrar? och håls då V0 konstant även om V1 är variabel?

(på den här bilden ser jag att max output current är 500 mA. om mina generatorer producerar 30w (30v 1A) så måste väll output current bli ca 2 amp (lite mer) vid 14v?)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ja, R1 & R2 spänningdelaren ska ge 1,25V till komparatorn vid den önskade utspänningen.
kallecent

Inlägg av kallecent »

ok, tack så mycket.
jag antar att den sträckande rutan är komponenten och alla komponenter utanför får ja köpa till?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det stämmer.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Är det ingen som faktiskt *läser* specen ? :-)

> ...jag kommer ha en mycket varierad in spänning mellan nån volt upp till ca 30v

Finns det någon lösning som fungerar (bra) över det (in-) spänningsintervallet ?
D.v.s 1-30V in och med (ca) 14V ut ? Jag tycker att 1V in låter lite trixigt
med 14V/3A ut...
Borre

Inlägg av Borre »

Det där är ju en regulator som antingen kopplas som step-down (reglerar ner en högre spänningen) eller step-up (reglerar upp en lägre spänning), inte bägge samtidigt.

edit, Sodjan postade visst när jag skrev.
Vid låg inspänning kan man nog glömma att få ut 14V 3A, men vid lite högre spänning bör det inte vara några problem, så länge generatorn ger tillräckligt hög effekt. Har däremot inget bra tips just nu på sådan regulatorn.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns en del att säga om specifikationerna men då allt är så otydligt har jag faktisk inte brydd mig.

När ursprungsgeneratorn ger 1V lär den knappast klara av att driva 42W, den är sannolikt som solpanel: spänningen kommer ganska snabbt men strömmen behöver mer solljus/värme.

Men själva switchningen kommer att vara självbegränsande: när den försöker ladda mer än generatorn ger ut kroknar den.
Senast redigerad av Icecap 4 december 2011, 16:02:22, redigerad totalt 1 gång.
kallecent

Inlägg av kallecent »

Det är ingen solpanel men jag tror den kommer fungera ungefär likadant (elektriskt sett) ja tänker använda mig av peltierellement för att generera el från min ved kamin som jag sedan tänkte ladda mitt 12v system med.

jag funderar på om de går att använda två stycken LM78S40, en i step down utförande och en i step up och så något som switchar mellan dom när 14 v in spänning nås. men för tillfället får ja nog nöja mig med att försöka få en step down att funka, de e mitt första projekt som har med elektronik att göra så ja e väldigt grön på på detta område.
PS. jag hittar ingen 500uF konding på elfa, har någon några tips på var ja kan hitta en sån (C0 på bilden)?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Som jag skrev: "den (Peltier-generatorn) är sannolikt som solpanel: spänningen kommer ganska snabbt men strömmen behöver mer solljus/värme."
Skriv svar