Någon som är duktig på vatenskadade telefoner (mobil)?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

har blivit av med 2 telefoner + en kamera i vattenolyckor...

i samtliga fall så förvärrades skadan av att jag inte tagit ut batteriet.

sen fick vi Ericsson R310 telefoner, och de har tålt både vatten och oöm behandling. Mycket nöjd med dom.

Janne
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

fukten som är kvar på kortet ska tas bort med tryckluft,
kretskort med flera lager ska man inte värma med fukt på
pga att fukten sprider sig lätt in i lagrena,
värme = utvidgning av lager, via´s, osv , vilket gör attfukten lätt sprider sig i kortet.
enda rätta sättet är en MASSA tryckluft,

Detta är inte teori utan erfarenhet, har testat många olika sätt att rädda
kretskort.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

AAA så har jag inte tänkt förut :wink:
Tack för det.
tobbe

Inlägg av tobbe »

ja har då lyckats bada min k700 för några veckor tillbaks sedan då jag skulle tömma båten på lite regnvatten. luta mig fram och då flög den ut ur mobilfickan i jackan. fort som fan slet ja upp batteriluckan, underbart hur dom lyckats få till en så vass kant på denna lucka då ja lyckades skära upp ett rätt så duktigt jack i handen. nåväl, de var ut med batteriet fort som fan och in i förrådet för och stå med kompressorn en kvart och blåsa rent så gott de gick. la sen telefon på stereon och lät den torka lite lätt om de skulle vara kvar nå.

de märks int nå av de där lilla badet ännu.

fick för nån dag sedan en t610 som först legat i en byxficka fylld med smällt choklad och sen på kvällen hamna i en drink av någon anledning. efter lite grundlig rengöring så är den därimot lika död..

som sagt, de måst göras nå direkt annars är de int lönt.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

ska lägga till en grej som jag glömde men är lika viktig att tänka på.
varför man inte ska hetta upp kretskortet för att torka den,

de som är de farliga i olika vätskor är alla salterna och andra ämnen som är direkt eller inderekt skadliga mot kretskortet.

och om man värmer kortet så stannar allt sådant kvar på kortet eftersom de är juh bara själva vätskan som dunstar,

vilket de inte gör när man blåser rent kortet, då allt följer med!!!!

så INGEN VÄRME :D
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Under den senaste månaden har jag tappat en telefon i en skurhink och tjejen tappat sin digitalkamera i en sjö. Båda överlevde utan större men!
Vi tog ur batterierna direkt och lät torka i en vecka eller så.
Telefonen plockade jag isär och la på bänken i en vecka, kameran (en Sony DSC W-1) plockade hon ur batterierna och minneskortet på och öppnade alla luckor samt snurrade den i remmen så att vattnet åkte ut och lät den ligga i ca en vecka.

Otroligt nog så funkar kameran trots att den har zoom-optik och annat ömtåligt, det enda som hände är att det är en ca 1cm stor fläck bakom displayen, på backlighten...den låg ca 5 minuter på botten med objektivet utfällt och batterierna i. Innehållet på minneskortet var till och med kvar...snacka om tur!
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

tjena dar303. de som är fläcken är fukten som trängt sig in i backlighten.
där i sitter de 5 lager med olika plast skikt, om de finns där i så är de kört, går knappt att få bort, oftast så blir de värre om man försökersig på att fixa de, men om man har tur så ligger de mellan backlighten och själva lcd, då kan du få bort lite mer utan att de ser allt förjävligt ut =).

hoppas den håller,

liten röst från sony verkstan =)
ExstaZ

Inlägg av ExstaZ »

En fråga till eftresom det ändå var jag som skapade tråden. Om man har tappat en telefon i vattnet. Allt fungerar utan diplsyen. Den tänds upp och allt, men det kommer ingen bild på den. Vad kan det vara för fel?
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

grejen med lcdér kan vara en av dom känsligaste av många komponenter, om vi nu inte pratar om HF komponenter,

varför,

jo lcden består av två glasskivor som har en viss vätska i mellan,
på innansidorna på glasskivorna så är de ledande banor, dessa banor är knappt syndbara, vilket menas med att dom e jätte tunna, dessa banor går ut på sidan där lcd ansluts till en flexkabel som sedan är ansluten på kretskortet på telefonen,

den svagaste länken är där dom tunna ledarna kommer ut från glasskivorna,
fukten äter sådanna ledare på en pisskvart :evil:

om du tittar där så kommer säkert någon av ledarna vara borta, vilket du nästan bara kan se med förstoringsglas.

vad är de för telefon??

kanske har en lcd liggade, vem vet =)
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Har en egen erfarenhet jag skulle vilja dela med mig av... Försök INTE göra rent din backlight med kontaktspray! Gjorde detta idiotiska själv, och nu har jag en fin bakgrundseffekt konstant i displayen. Det kom in vätska mellan glas-/plastlagren i backlighten, och inte nog med det, jag lyckades spräcka den också. :cry: Fråga inte hur.

Kan för saken skull säga att jag har en T610 som har varit med ett tag...
Skriv svar