Någon som är duktig på vatenskadade telefoner (mobil)?
Någon som är duktig på vatenskadade telefoner (mobil)?
Min telefon fick sig tyvärr ett dop för ett tag sen, och jag har ingen försäkring på den så det är igentligen bara att kasta den (eller att skicka den till mumien). Men jag tänkte faktiskt fråga här först om det finns någon, mot betalning självklart, som skulle vilja ge sig på upgifter att försöka laga den. Dock utan att ta sönder den mer än den är nu. Det är en Sony Ericsson K700i.
-
- Kontakt:
Håller inte riktigt med dig Spinxen.
Man kan pröva följande:
1) Ta ur batteriet (Det skall man alltid göra när en batteridriven pryl hamnat i vatten).
2) Plocka isär telefonen så mycket det går
3) Skölj i sötvatten så fort som möjligt efter "olyckan".
4a) Torka med papper/tops så bra det går
4b) Låt allt torka i en vecka
Det är alltid värt besväret att försöka i alla fall.
Man kan pröva följande:
1) Ta ur batteriet (Det skall man alltid göra när en batteridriven pryl hamnat i vatten).
2) Plocka isär telefonen så mycket det går
3) Skölj i sötvatten så fort som möjligt efter "olyckan".
4a) Torka med papper/tops så bra det går
4b) Låt allt torka i en vecka
Det är alltid värt besväret att försöka i alla fall.
Ja jag kanske skulle lagt till en liten smiley, men mina erfarenheter av saltvatten och elektronik är inte goda, även om man sköljer av i sötvatten så brukar det lägga av efter en tid. Men en sak som jag tänkt på, är att lägga alltihop i destvatten några dagar, då kanske det skulle bli tillräckligt rent?
tjena, vilket dillema =),
har jobbat med att lagat mobiler åt nokia ett längre tag.,
spelar ingen roll om de e söt eller salt, utgångssättet är de samma.
men om de hinner torka så är salt vattnet agresivare mot komponenterna, specielt mot dom yter med + spänning på, korisionen lixom drar sig dit.
fakmässigt så används ultraljudsbad med special vätska.
men de som inte har de går de lika bra med
YES diskmedel
rinnande vatten
skrubb borste, typ nagel borste
tryckluft ,
för vilken vätska de än är så ska den bort från kretskortet innan den sugs in i mellan dom oftast 8 kretskorts lagrena. rikligt med tryckluft fixar detta.
spriten dunstar, men vad många inte tänker på att skiten ligger kvar på kretskortet endå, och om man doppar kortet i sprit så måste man skrubba samtidigt för att få bort skiten, men den får inte ligga för länge för då sugs de in sprit i mellan lagrena i kretskortet.
INGEN VÄRME FÖR ATT FÅ BORT RESTER AV NÅGON SLAGS FUKT/VÄTSKA. ajjabaja
jag har lagat masvis med fukt skadade grejer.
har jobbat med att lagat mobiler åt nokia ett längre tag.,
spelar ingen roll om de e söt eller salt, utgångssättet är de samma.
men om de hinner torka så är salt vattnet agresivare mot komponenterna, specielt mot dom yter med + spänning på, korisionen lixom drar sig dit.
fakmässigt så används ultraljudsbad med special vätska.
men de som inte har de går de lika bra med
YES diskmedel
rinnande vatten
skrubb borste, typ nagel borste
tryckluft ,
för vilken vätska de än är så ska den bort från kretskortet innan den sugs in i mellan dom oftast 8 kretskorts lagrena. rikligt med tryckluft fixar detta.
spriten dunstar, men vad många inte tänker på att skiten ligger kvar på kretskortet endå, och om man doppar kortet i sprit så måste man skrubba samtidigt för att få bort skiten, men den får inte ligga för länge för då sugs de in sprit i mellan lagrena i kretskortet.
INGEN VÄRME FÖR ATT FÅ BORT RESTER AV NÅGON SLAGS FUKT/VÄTSKA. ajjabaja

jag har lagat masvis med fukt skadade grejer.
Det verkar som om det är försent ute med min mobil då. Den laddar batteriet men inte mer. Har inte haft isär den och gjort den ren dock. Det har nu gått så lång tid sen det hände så att det är nog försent.... Bye bye phone. Dags att spara ihop till en ny. Får väll klara mig med min gamla Q-tek 7070 med windows på. Tack ändå