Virar någon nu för tiden?
- Mizzarrogh
Re: Virar någon nu för tiden?
Jo, det är sant, beror ju mycket på vad man gör, för finliret använder jag också plattor, men tycker helt enkelt det är trevligare att jobba med virplattor och skruv till en del grejer då det är lättare att ändra och återanvända grövre grejer utan att man har sönder grejer eller får för korta ben osv. Men, det är nog som sagt en vanesak. (men jag håller mest på med maskin och fordons elektronik och liknande, även rörprylar och sådant tycker jag är enklare att vira eller brygga med metallbleck. Edit: Syftar nu mest på temporära kopplingar men virsocklar kan man ju ha permanent i icke korrosiva miljöer som sagt) 
Jo, virning är väl något slags mellanting mellan att koppla på bräda och löda... något halvbeständigt. Vet att jag åtgärdade ett fint virarbete som börjat krångla efter tiotalet år - bara att löda lite där så funkade det igen.
Knappast. Ericsson hade det i AXE-växlar tidigare. CPU-korten (i storlek 8 Europa-kort, har jag för mig) var virade.något halvbeständigt
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Men tråden måste viras med precis rätt kraft. För löst så börjar det glappa. För hårt så börjar det lossna halvcirklar efter några år. Läste om en snubbe som hade nån gammal dator som slutade fungera. Då vände han upp-och-ner på den och skakade. Det kom ut massa trådbitar. Sen funkade den nåt år tills det var dags igen. Till slut lossnade vissa sladdar helt.