Stötar ni fått, berätta om misstagen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
twse

Re: Stötar ni fått, berätta om misstagen.

Inlägg av twse »

Paxmax skrev:Hade några 1uF 400V X2 kondingar som jag var klar med och skulle lägga tillbaks till sortimentlådan. Första smällen fick mig och tappa alla, sen fick jag en till när jag samlade på mig dom från golvet. Kände mig, med all rätt, lite dum när man skulle släta över allt genom att lite snabbt plocka ihop stöket på golvet och får en jäkel till så man fortsätter sprida dom omkring sig.
Ursäkta, men jag måste :lol: :lol: :lol: ... kunde varit en scen med Papphammar.
Paxmax skrev:Haha, undra om det var samma party som jag var på? Party't började i ett torp(typ) men det blev för många så det flyttades till en skolmatsal?
Knappast, det var The Party...
Robinvvs

Inlägg av Robinvvs »

Paxmax skrev:Haha, Robinvvs, låter som något som händer i en komedi!
SeniorLemuren skrev:... återstog ett fåtal riktigt grova bamsingar som vi sparat till sist... :)
Wow, hursom hamnade du på rätt ställe i tidningen, "nyhets-sektionen" och inte dödsannonser!
twse skrev:Jag var på demoparty i Danmark '96, vet inte hur det ser ut idag men alla apparater i en bord-rad satt på en lång kedja av förgreningskablar...
Haha, undra om det var samma party som jag var på? Party't började i ett torp(typ) men det blev för många så det flyttades till en skolmatsal?
Lite pinsamt :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Har fått några kyssar i mitt liv, men likt SeniorLemuren är den värsta händelse jag varit med om inte direkt "el genom kroppen"-relaterad. Och olikt SeniorLemuren gick jag därifrån med blotta förskräckelsen!

Det hände när jag jobbade med "förnyningen" av Nybodadepån här i Stockholm, vi bytte massor med spår, växlar, strömskenor, kabelrännor, o.s.v. Området vi för dagen arbetade på var naturligtvis spänningslöst. Efter att ha skottat och lagt ett antal kabelrännor på ganska kort tid sätter jag, och en av mina kollegor, oss ned på skyddsplankan ovanför strömskenan för att pusta ut en stund. Strömskenan var som sagt spänningslös, och dessutom jordad mot räl med dubbla jordningsdon (inte för att det är farligt att sitta på plankan även om den vore spänningssatt, det har man också gjort många gånger). Grejen var att jordningsdonen satt ungefär en halvmeter från där jag satt, och helt plötsligt bokstavligt talat exploderar jordningsdonen! Trots att strömskenan inte ens var inkopplad! Det tog en stund innan vi insett vad som skett. Anledningen var att klåparen som stängt av för dagens arbete inte hade satt upp stoppskylten som hängs upp på rälen på rätt ställe, den satt ungefär 10 meter innanför den punkt där strömskenan började. Så ett tunnelbanetåg hade kört in mot stoppskylten och via strömavtagarna lett över spänning från en spänningssatt skena till den kortslutna skenan som jag hade min rumpa ca 20 cm ovanför. Resultatet blev som sagt att jordningsdonen fullkomligt evaporiserades. Smällen lät som en åskknall på mycket nära håll, och jag hade i flera timmar en "ljus fläck" till vänster i mitt synfält. Jag klarade mig dock som sagt med blotta förskräckelsen, vilket man tyvärr inte kunde säga om en annan kille på samma arbete (och tack vare samma elansvarige) som några dagar senare brändes mycket svårt när han blev tillsagd (av den elansvarige) att skruva loss en skyddsplanka ovanför en spänningssatt strömskena (som dessutom låg utanför det avspärrade området).

Annars är det väl mest småsaker man har varit med om. Jag brukar förövrigt också (det var någon som nämnde det tidigare i tråden) kolla om ledare är spänningssatta genom att dutta på dem med ett finger lite lätt. Det rycker mest till lite :)
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Jag gjorde en riktig höjdare engång när jag skulle utföra service på en kraft-ups. :)
Drog ur säkringarna och la fingrarna mot kylflänsarna för att känna om de var varma.
När jag kvicknade till låg jag ett par meter bort och tänkte "just fan.. ups" :doh:

Det fanns en varningskylt som skulle sitta över kylflänsarna, men någon som hade varit och mekat tidigare hade glömt att sätta tillbaka den :)
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Lyfte ur en tapedäck ur en luxor och lillfingret kom åt "av/på" terminalen till vänster (Luxor Dirigent ..Nån med rökblå lucka och vitt chassie).
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

X-IL skrev:Har väl gjort några riktiga klantgrejer, men nåt som etsat sig kvar i minnet var när jag slickade på kontakten till C64-trafon... Smart! Alla har väl testat 9V på tungan, det här kändes lite värre om man säger så, varför jag gjorde det minns jag inte, var väl 10-12år.
Eller den gången man skulle avlyssna syrrans telefon med hjälp av en bandspelare och en 3,5 mm teleplugg... Inget händer och man sitter och leker med den (pluggen)..Sen tittar man på den och fingar runt lite ...Sen RINGER det satan jag for över rummet.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

marr125 skrev:I sommars när jag var ute och åkte moppe så regnade de när jag skulle hem från en kompis, och den där förbannade otäta tändhatten tog in vatten och då började de moppen misstända, gissa vad jag gjorde då jo jag satt ner handen för att rätta till tändhatten men att vara där och jorda och hålla i styret var en dålig ide de vart en stöt från ena fingertopparna till dom andra AJAJAJ :D
Klassiker från 80'talet...
"Döö Nicke ..Jag får inte moppen att funka.. (skruvat ur tändstiftet) Kan du kolla om det luktar bensin när jag "kickar"? "Nicke" Jepp! ...Nää...
Okay kan du kolla om det är nått skit i "tändhatten" (Nicke tittar och svarar "Nä") Men känn efter så det inte sitter nått skit där. Han in med fingret och "kicken" i högsta läge utan tändstift = Riktigt roligt. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Paxmax skrev:Har väl snuddat enstaka faskopplade kardeler kanske 3-4ggr, har dock varit relativt isolerad så det har bara blivit litet pirr, jobbar helst med prylar kopplade till 230/230 isolationstrafo och är numera väldigt försiktig i närhet av fas-anslutna (labb) prylar.

(20 år sen)Meckade med en 100W rörförstärkare som försåg flera sjukhusavd. med rund-radio, den hade en sprättsäkring som löste ut efter ett par minuters drift. Jag hade inget kretsschema så jag följde ledningsbanorna lite pedagogiskt för mig själv genom att peka med en lång-smal skruvmejsel när väl säkringen löst ut... Det dumma var att jag fortsatte över och förbi sprättsäkringen in på "primärsidan"! Då blev det lite fart i mig och mejsel. Jag fastnade där i kanske några 10-dels sekund för att sen sparka ut benen så hårt att jag rullade ca 2-3 meter med kontorsstolen tvärs över golvet, jag fick med mig mejseln också. Tog en stund och landa mentalt efter det. Tog en 5-10 minuter för att våga resa sig upp ur stolen och lita på att benen bär, sen gick jag hem. Dom andra tyckte att mitt annars gris-rosa skinn antog en hitintills okänd nyans av blek-grön.

(19 år sen) Blixtaggregat till riktigt stora truckar så det syns innan dom kommer "runt hörnet". Den laddade upp men blixtrade aldrig. Jag drog ur matningen, hörde hur pwm laddkretsen tappade i arbetsfrekvens tills den tystnade. Fick då ett falskt intryck av att "energin är nu förbrukad". ...men naturligtvis fanns det en fet lyt (400V ca 100uF) laddad och klar utan bleedermotstånd. Petade på det nakna kretskortet, pang, DÅ blixtrade aggregatet så man blev blind och el-chockad. Jag såg blixtrörets uppochner vända U-form ganska många minuter på min näthinna. Hade en lättare domnad känsla i handen i kanske en kvart, fick en liten brända punkter på fingret/handen. Mätte kondingen för skojs skull och den var redo, den hade 300V kvar... "kom igen, jag väntar".

Häromveckan, hade testat/labbat lite med kapacitiva inrusningsströmmar (dom dödade halvledarreläer på löpande). Hade några 1uF 400V X2 kondingar som jag var klar med och skulle lägga tillbaks till sortimentlådan. Första smällen fick mig och tappa alla, sen fick jag en till när jag samlade på mig dom från golvet. Kände mig, med all rätt, lite dum när man skulle släta över allt genom att lite snabbt plocka ihop stöket på golvet och får en jäkel till så man fortsätter sprida dom omkring sig. Sen åkte mejseln fram för att kortsluta vartenda en. X2 kondingarna vet jag inte hur hög spänning dom hade, dom gav liten kortvarig smärtimpuls som fick handen att rycka till, inget jag mådde dåligt av, bara förvåning.

*skrattar fortfarande när jag skriver detta* ...Bästa denna veckan! :lol:
Användarvisningsbild
SA7ACA
Kontakt:

Inlägg av SA7ACA »

Mekade med ett Akai kassettdeck på glada 80-talet.
Körde ner kraniumet lite för långt och det relativt långa silverhalsbandet jag hade på mej kom emot baksidan på power-knappen.
På den tiden var det väl visserligen bara 220v i nätet, men det sved, kan jag säga :bravo:
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

En liten fick jag när jag skulle koppla in takfläkten i sovrummet när jag kom i när Nollan fråga mig inte hur, men antagligen så kom jag i när något annat samtidigt.

Nu till den ennu mer spännande händelsen.
Det var när jag ägde en 240GL som förövrigt var riktigt trevlig, startade jämnt oavsett om det var -30 eller +28.
Men den hade börjat hosta och miss tända lite orgelbundet och det första, kollades var om det var glapp, rotor/fördelarlocks byte eller liknande på gång men inte då.

Tillslut gick det knapt att ta sig från A till B, så det fick bli en tur till svärföreldrarnas verkstad, och började kolla på div. efter en stund bad jag "chefens" syster att titta ner och hjälpa mig att vrida på nyckeln för att kolla så det var riktig gnista, det var det ju.
När vi hade kolla stift nr. fyra sade jag att hon kunde slå av.... varav jag tar i stiftet :shock:
Jag vaknade den morgonen i alla fall ;)

Felet var att en kabel hade inte blivit åtdragen ordentligt så den hade vibrerat lös, den matade tydligen bränslepumparna.... :roll: Sedan gick brunte som en klocka tills jag sålde den, sedan blev den skrot ca 2 mån, för att idioten som köpten inte stannade efter att han kört av oljepluggen så den skar... :roll:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har klarat mig rätt bra.

Det enda jag kommer på var när jag höll på med felfallsprovning på nån grej på jobbet och säkringen löste. Det var glasrörssäkring som satt i två metallclips, jag tog den med fingrarna. Och hade inte brutit spänningen... Fast det var ju då bara mina fingrar som hamnade i serie med lasten, inte så farligt. Vi kör i princip alltid med fulltrafo före och alla uttag på labbet har personskyddsautomat.

Numera sitter det mer eller mindre i ryggraden att:

1. Bryta på minst två ställen (ex. slå av AC-aggregatet OCH drar ur minst en banansladd

2. Använda plast-tång för att byta glasrörssäkringar som sitter med metallclips (vi har fina "pincetter" som är gjorda för det)

Om jag ska labba på kort som haft nätspänning brukar jag låta dem ligga spänningslösa över helgen. Men det är inte alltid det hjälper, en kollega fick en kyss av ett power supply-kort som legat orört en vecka! De hade ingen bleeder alls på kondingen! Så jag brukar dubbelkolla schemat och eventuellt lägga ner kortet på en bit folie för att vara på den säkra sidan...

Värt att notera är att våra skyddsföreskrifter säger att om nån får en stöt så måste man vara under observation ett visst antal timmar och åka och göra EKG. Man kan känna sig bra men få hjärtstillestånd efter några timmar.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Ett gäng stötar har jag fått, men aldrig någon g e n o m kroppen...

Ett antal gånger har jag fått stötar på den tiden jag satt och reparerade snorgamla bankmonitorer, de kom och var då ofta så gamla så att högspäningskabeln var snustorr och sprucken, detta fick man reda på titt som tätt när man skulle justera bilden med magneterna som satt på spolen på röret(svartvitt - man justerade hörnen med magneter som man snurrade) då man tar tag i metallramen som håller röret på monitorn och glappet mellan kabeln och handen blev då runt 1cm... till det sura hör att man redan hade tagit tag "runt" ramen som håller röret och när första överslaget levererades i handen så blev reaktionen att klämma åt för att det gör ont och då har man helt plötsligt ökat ledningsförmågan i handen varvid frekvensen på stötarna blir påtagligt fler!

Annars så har det hänt att jag har lagt handen på 230V i ett par förstärkare... laddat ur kondingar mha handen.. både vanliga och blixtkondingar.. tapetserat och dragit handen över uttaget ... känt på drivaren till kallkatodsrören i LCDer(gav faktiskt brännmärken) osv osv..
helmut

Inlägg av helmut »

Vet av erfarenhet att inomhus är det riskfritt att beröra strömförande kablar om man inte samtidigt rör något annat. Skulle klippa häcken i somras då maskinen stannade. Jag hade klippt av halva kabeln och gick in och hämtade en sockerbit, kniv och tång. När jag kom ut kom jag på att jag inte hade brutit strömmen. Barfota på en regnvåt gräsmatta chansade jag på att skarva sladden eftersom jag visste att jag tidigare utan problem klarade av att få en 230 voltsstöt. Men att få en stöt när allt var blött och det duggregnade var en helt annan upplevelse. Av någon anledning så bröt inte jordfelsbrytaren. Den som alltid har en förmåga att bryta i tid och otid. Då lärde jag mig att berör man jord och spänning bryts strömmen men rör jag nolla och fas och står på en våt gräsmatta reagerar inte jordfalsbrytaren.
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Inlägg av colliman »

Va väl 10 bast.

Hade fått farsans gamla rör oscilloskop, och kopplad å provat hela kvällen.
Till slut bad pappsen att jag skulle gå å lägga mig.
Klädde av mig och la mig att sova, men kom på att jag ville kolla utgångar på baksidan av skåpet.

Där fanns rörspänningar på sådär 400V, jag kom åt dom liggandes över metallhöljet med bar överkropp.

Första varningen, darrade nog en timme efteråt men fastnade bara för elektronik.
Som också har sina faror....... :badgrin:

C-man
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Mätte lite i ett slutsteg jag byggt som tonåring, använde högerhanden för att hålla proben och råkade "vila" vänsterhanden mot de oisolerade terminalerna på nätkontakten i chassiet. Pekfinger på ena terminalen och långfinger på andra :) Darrade till rätt bra och var svårt att göra nåt vettigt med vänsterarmen ett par timmar efteråt. Efter detta är det isolering som gäller på alla exponerade ställen med nätspänning i mina byggen.
Skriv svar