Såhär beskrev jag projektet på min projektblog: ( http://blog.nilsf.se )
Projektet jag har valt att göra är, väldigt enkelt förklarat:
Att bygga en robot som kan styras från en dator på distans.
Dvs. Roboten ska ha en kamera framtill och trådlös kommunikation till användaren.
Det jag har gjort hittills är att slakta två skruvdragare på motorer. Lite bilder och guide nedan:
Steg 1:
I chucken finns det en skruv längst in. Denna måste bort för att få lös chucken.
Enklast att få löst den är att köra in en skruvmejsel med chucken helt öppen, sedan bara hålla skruvmejseln där och backa med skruvdragaren. Varför man måste backa är eftersom skruven är vänstergängad.

Steg 2:
När skruven är borta är det bara att gänga lös chucken för hand.

Steg 3:
Bakom chucken finns det två skruvar, de måste bort.

Här ser man mekaniken bakom ”momentlägena”, ni vet där man ställer in hur hårt skruvdragaren ska dra innan det börjar ”hacka”.

Som ni ser så är det små stålkulor som man ändrar trycket på med hjälp av reglaget framtill. Drar man hårdare på reglaget så gängar man helt enkelt ut den lösa delen man ser i sista bilden och trycket på kulorna ökar. Vi återkommer mer till detta senare.
Steg 4:
Plastskyddet baktill måste bort för att komma åt alla skruvar. Bänds enkelt lös med en skruvmejsel.

Steg 5:
Där batteriet har suttit finns det små metallclips som håller ihop båda sidorna av skruvdragaren. Tag lös dessa med en skruvmejsel eller liknande.

Steg 6:
Nu är det bara att ta ur motorn och elektroniken från platskalet.

Steg 7:
Tillbaka till växellådan och momentbegränsningen.
Såhär ser växellådan ut uppskruvad:

Trumman i närbild:

Det är alltså en fristående trumma som kulorn håller fast. Skruvar man åt momentbegränsningen så trycker kulorna hårt och stoppar trumman från att snurra vid belastning.
Nu när jag har tagit bort momentbegränsningen helt så snurrar ju trumman direkt och det blir ingen kraft till den utgående axeln. Jag kom på en rätt enkel, men bra lösning för detta; jag kan stoppa in en skruv från insidan av plathöljet och ut genom metallkulornas hål. Så skruvskallen ligger dikt an mot ”upphöjningarna” i trumman, och därmed stelopereras hela växellådan.
En till fördel med denna fix är att jag får skruvar att montera motorn i också.
Fortsättning följer...
Jag har ritat en modell i Solidworks på chassiet idag, men jag har problem med renderingen. Så det blir ingen bild idag.