Bästa/enklaste sättet att styra en Kina VFD //ny fråga

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ABBZ

Re: Bästa/enklaste sättet att styra en Kina VFD

Inlägg av ABBZ »

Jag provade med att styra VDF via rs485 men tyckte det var opålitligt så jag gav upp det.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Skärmningen är otroligt viktig. Både på motorkabeln och RS485-kabeln. Och båda skall anslutas med en bred anslutning i båda ändar. Motorkabeln på motoränden ser man till att få en 360 graders skärmning mot kontakthuset, den ansluter ner till motorn sedan som har ett heltäckande skal av metall. RS485-kabeln sätter man tex i en D-sub-kåpa av metall och ansluter skärmen 360 grader där också.

Svårare är det på VFD-sidan eftersom det inte finns något förberett för skärmning där. Därför satte jag en plåt precis utanför kabelgenomföringen i den som jag anslöt skärmarna i, i den änden. Det blir lite stumpar som oskärmat sticker ut när de går in i VFDn, men förhoppningsvis funkar det ändå.
thewho

Inlägg av thewho »

Har ett nytt problem..
Skulle testa motorn "manuellt" ikväll, men då ville den just & just orka igång utan nån rem. Tänkte att motorn kanske hade något fel så jag kopplade den direkt på vfdn's säkringar och då startade den som den skulle.
Den beter sig alltså som om en fas saknas :humm: multimetern kunde inte visa något om jag mätte utgången från vfdn

Så är det någon som direkt vet vad det kan vara? Felsökningen fortsätter iaf imorgon.
Får jag bara det att fungera så är allting klart för provfräsning imorgon :tumupp:
Skriv svar