Elmotor till bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.

Tror ni att det kommer att lyckas?

Ja
47
34%
Nej
90
66%

Antal röster: 137
bearing

Re: Elmotor till bilen

Inlägg av bearing »

En bipolär transistor styrs inte av spänning utan ström. Koppla motstånd till basen för att styra den med spänning.

Läs en bok om grundläggande elektronik - jag misstänker att styrningen av den här transistorn är ett av dina minsta problem ifall du ämnar bygga en elbil.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Var tvungen att rösta på detta. I övrigt inget att tillägga.

Ett lycka till kan ju vara på sin plats.
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Har tyvärr slarvat bort boken.

Jag undrade bara hur man styr spänningen på basen mellan 0,5-0,7V med hjälp av en OP Förstärkare som adderare?

AntiZ: Tack!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Varför undrar du en gång till hur du ska styra spänningen på basen av en transistor när du just fått svaret att en transistor inte är spänningsstyrd? Frågan går inte att svara på eftersom du inte förklarar / vi inte förstår vad du vill göra.

Vad ska transistorn göra? Varför ska OP:n vara kopplad som adderare? Vad är det som ska adderas? Och vad har spänningen 0.5 till 0.7 volt att göra med saken? Det är lite svårt att vara tankeläsare.

>Har tyvärr slarvat bort boken.

Låna en på biblioteket då.
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Umm...för att fö en transistor att vara helt stängd till helt öppet ska den inte vara 0,5V - 0,7V?

OP:n ska styra mellan 0,5 - 0,7V.

Adderas samma som ovan. T.ex UinA 0,5V UinB 0,1V UinC 0,1V. För att få en sågtandad våg.

Jag behöver inte boken för att jag kan det utantill, pga om detta inte stämmer så har jag blivit ljugit till i 3 år. Har jag fel så får ni gärna berätta utan att svara på att "läs en bok". Detta är vad jag menar http://sv.wikipedia.org/wiki/Bipol%C3%A ... _l.C3.A4ge
bearing

Inlägg av bearing »

Det är oerhört frustrerande och oinspirerande när du, som uppenbarligen inte kan det här, står fast vid din felaktiga tro (transistorn styrs av spänning på bas), trots att flera med kunskap har berättat för dig hur det ligger till (transistor styrs av ström genom bas). Ifall du inte har denna kunskap (transistor styrs av ström genom bas) är faktiskt rådet att läsa en bok ett bra råd.

Du har inte läst en bok, men läst på Wikipedia, vilket jag ser som ett hyfsat bra val, eftersom att Wikipedia i vissa fall innehåller lika bra information som en bok i ämnet. Problemet här verkar vara att du, istället för att ta till dig informationen på Wikipediasidan, verkar du ha skummat igenom informationen i syftet att stärka din felaktiga tro.

På Wikipedia står:
I transistorns normala arbetsläge, det aktiva området, är pn-övergången mellan bas och emitter framspänd ... och pn-övergången mellan bas och kollektor backspänd. Strömmen som flödar genom basen (IB) styr nu strömmen som flödar genom kollektorn:
IC = β * IB

Den s.k. strömförstärkningsfaktorn β kan variera kraftigt mellan ungefär 20 till 1000. Den är dessutom starkt temperaturberoende.
Förklara gärna vad det är i den här förklaring som du inte kan acceptera, eller vill ha bättre förklarat.

Jag har snickrat på en egen, mer pedagogisk, förklaring (med bilder), men insåg nu att du kanske skriver i den här tråden bara för att driva med oss (vara ett troll på forumet, som det heter). Därför vågar jag inte lägga mer tid på förklaringen.

För att få bättre hjälp föreslår jag att du beskriver:
*Vad du vill att kopplingen med operationsförstärkaren ska göra
*Hur du har kopplat nu / Hur du har tänkt att koppla
*Varför det du kopplat inte fungerar / Varför du tror att det inte kommer fungera
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Hejsan länge sen sist!

Nu har jag tagit an projektet i skolan sedan augusti.

Funktion:

Jag ska driva en bil med en 3-fas motor som jag har dubbla SPB remskivor som drivlina med en utväxling på 1:2,8. Motorn går på full varv på 1410rpm. Strömkällan är 12V blyaccumulatorer som inverteras upp till 230VAC likriktas till 230VDC som sedan frekvensomriktas så jag kan styra varvalet med frekvens mellan 10-50+ (vet ej hur hög frekvens jag kan ha för att motorn ska gå ostabilt).

Historia:

Jag har skaffat mig en röd VW Golf mk2. Bilen är i bra skick förutom motorn. Kamremmen hade gått av. Så länge den stod på och väntade på gården för service så var det inbrott i den. Tjuvarna hade tryckt ner fönster rutan på chaufförs sidan så att fönster hållaren gav vika. De hade också orsakat sprickor i framrutan och stulit audio systemet och en värdefull Fluke mätare. Ägaren blev lite lessen så ha skulle skrota den så jag köpte bilen för 150€ och lovade honom jag skulle ge den en ljus framtid (han är också inom elektronik branchen). xD

När vi bogserade den till skolan så tog jag bort avgas systemet, bränsle systemet och motorn. Svänghjulet tog jag till vara och växellådan har jag kvar. Jag har gjort en adapter platta som passar framför svänghjulet på växellådan och svarvat en del och gjort en axel som passar på svänghjulet ochj avlägsnat kuggkranssen och svarvat net svänghjulet lite grann. Jag gjorde ett hål på adapterplattan lika stor som axelfästet på svänghjulet och gjort en liten plåt med lager ovanför hålet, sedan gjorde jag en 6,5mm hylsa som är mellan lagret och svänghjulet så det inte trycker svänghulet mot plåten.

Idag blev jag färdigt med växellådan och frikopplingen fungerar utmärkt. Först nästa vecka får jag dubbla SPB remskivorna.

Motorn som ska driva bilen är en 3-fas 6-lindning 7,5kw från -65. Jag fick motorn för 20€ och skicka den till el-avdelningen för granskning. Resulat: så gott som ny, ända de gjorde var att de böt vaselin i lagren.

Jag har varit efter en vindruta + fönsterhiss för 30€ och en ny fönsterlist för 40€.

Kommentater?

Detta är en prototyp, det finns säkert många punkter man kunde ha gjort bättre men har en sträv budget.

P.S. Styrningen kommer att skötas av Teensy 2.0++ och fyra transistorer per fas, bilder kommer senare effter jag har fått tummen ur röven ^^ D.S.
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

bearing >> Nej jag driver inte, jag funderade såhär:

Strömkälla: 12V
NPN Transistor

Om Basen har 0,5V (strypt) så flödar det 0V mellan Collector och Emitter.
Om Basen har 0,6V (halft öppet) så flödar det 6V mellan Collector och Emitter.
Om Basen har 0,7+V (helt öppet) så flödar det 12V mellan Collector och Emitter.

Eller vad är det jag missar? Ström styrkan på Basen inverkar på hFE eller måste UB ovh IB samspela?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kan du förklara lite bättre, för en som inte är elektronikkunnig.
Hur kan en spänning(6V) "flöda"?

Om man omsätter begreppen till hydraulik, så motsvaras väl spänningen av trycket?
bearing

Inlägg av bearing »

Kul att du kommit igång med bygget. Visa gärna bilder på adaptern mellan motorn och växellådan, för jag förstår inte riktigt hur du menar.

Sättet NPN-transistorn arbetar på har du inte förstått, men det spelar inte så stor roll, för en motorn på 7,5kW drivs nog bäst med MOSFET eller IGBT.
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Ok ska göra det. FInns det nåt sätt att dela Facebook albummet hit?

Jag använder mig av endera IGBT eller MOSFET, har papren i bilen så jag kollar upp det senare. Jag kör nog fullt öppet tillsvidare. VI struntar i vad jag kan om NPN osv ska själv ta itu med det och kolla gamla skol papper eller så förklarar jag dåligt.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

n00bl0r14n skrev:...12V blyaccumulatorer som inverteras upp till 230VAC likriktas till 230VDC som sedan frekvensomriktas så jag kan styra varvalet.
Det är väldigt onödigt att göra om likström till pseudo-AC för att sen likrikta igen, förlusterna i varje steg är i häradet 10-20%. Bättre och göra en DC-DC omvandling, mycket enklare och väldigt mycket effektivare.
Pseudo-AC invertern kommer ändå inte må bra eftersom likriktning/uppsammling i kondensator kommer med all sannolikhet innebära att nästan all effekt tas ut på absoluta toppen av spänningen.

Det känns säkert enkelt, iom att man kan köpa det färdiga artiklarna från hyllan, men DC-DC omvandlare skall inte vara helt omöjlig att tillverka själv, dock blir allt extremt komplext med EN stor omvandlare, hellre flera mindre enheter om kanske 500W st (behövs nog ändå separata switchar för +300V resp. -300V bank).
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Detta är en prototyp, det finns säkert många punkter man kunde ha gjort bättre men har en sträv budget.
Det är ju det jag ungefär gjort. Det enda skillnaden är att istället för att invertern växelriktar spånningen skulle jag istället ta och växelrikta den själv enligt eget önskemål så får jag skippa att likrikta den och sedan igen växelrikta.

Viktigaste är ju att få bilen i rörelse till först och sedan göra kretsen effektivare. xD
bearing

Inlägg av bearing »

Hur många batterier har du tänkt använda?
Med D-kopplad motor kanske den går att köra någorlunda på den spänning som blir av att seriekoppla alla batterier istället för parallellkoppla dem. Då slipper du växelriktaren.
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

12 till att börja med osäker ännu. Med blyaccumulator så spelar vikten en roll. Har inte gett så mycket tanke om det. Serie kopplar jag så minskar jag på kapaciteten.

Bilen väger ca 900kg med befintliga motorn.

Har en kontaktor som går att växla mellan 0-Y-D men är osäker om jag behöver Y läget vid uppvarvning när motorn ändrar varvtal enligt vad jag "gasar",
Skriv svar