Val av teknik för styra lysdiodsintensitet?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
jappelino_1

Re: Val av teknik

Inlägg av jappelino_1 »

PWMen går av sig själv när du satt upp den med hjälp av en timer.
Problemet för denna installation är väl att 14 ledar ska styras.

Med en CPLD behöver du signalerna clock data load, dvs 3 signaler det kan man fixa med en
mycket liten CPU.

Man sätter upp en timer som genererar interupt enligt tidigare beskrivning på runt 70 Hz, sedan klockar man ut
sitt mönster och laddar ner det med loadsignalen.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Fast det är lite knasigt att använda CPLD när det går att lösa med en relativt billig mikrontroller. En annan sak hade det varit om vi snackat om t.ex 50 utgångar.
jappelino_1

Inlägg av jappelino_1 »

Men en kul anledning till att tex lära sig lite VHDL.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då vore det väl bättre att använda de färdiga kretsar som finns för detta enl. ljusbordstråden. CPLD är helt fel till detta.
Batman

Inlägg av Batman »

14 RGB -> 42 PWM för att styra LED går att göra i mjukvara, jag har en LED stjärna med 10 RGB eller 30 PWM. Skulle kunna ha mer om PICen(PIC18F452) hade fler IO pinnar.
Kägglan

Inlägg av Kägglan »

Varför skulle man behöva 14 pinnar? Med ett shiftregister och intern PWM kommer du ner till mycket färre pinnar. Tar man en ATmega 64 t.ex. så har du ju en 40 pinnar minus VCC & GND så utrymme finns ifall man nu skulle behöva så många pinnar. Använder man 14 pinnar behöver man ju iaf inte använda shiftregister förstås och man har plats för några pinnar till sensorer.

"IR deckaren" är förmodligen bara en sändare som skickar några pulser och kollar om tiden ökar eller minskar mellan dem för att bestämma vilken riktning man förflyttar sig åt. Så det kostar väl 2 pinnar per deckare. Då får man plats med en sådär 5 st sådana.

Ok, så egentligen borde du kunna fixa det med en ATmega eller likvärdig mikrokontroller. I grundskedet med denna hastigt ihopslafsade "lösning".

Edit: Kostar det mer pinnar, som det brukar bli i slutändan, så kan man alltid sköta detekteringen med en annan mikrokontroller och PWM med den första mikrokontrollern.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag har 16 steg, RGB och använder 19 utgångar. Alla steg är helt individuella.

Har inte ett enda skiftregister däremot några FET:ar och några trissor bara.

Finns kretsschema video mm om man kollar signaturen.
jappelino_1

Inlägg av jappelino_1 »

Icecap skrev:Då vore det väl bättre att använda de färdiga kretsar som finns för detta enl. ljusbordstråden. CPLD är helt fel till detta.
Det här är ett intressant projekt där författaren har en kul ide, inte en produkt som ska massproduceras.

Man får naturligtvis göra hur man vill och här finns en vettig anledning till att lösa uppgiften med metoder som man tidigare inte använt sig av.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Men det finns också en tjusning att göra något som kanske hade fungerat kommersiellt. Bygger man hemma brukar pengarna ändå rinna i väg på diverse saker och vad det egentligen kostar i slutändan är nog inte särskilt viktigt för många. Dock kan jag tycka att det är roligt att hitta den bästa lösningen vilket inte alltid är den billigast. Ett exempel är tillgång till komponenter där specialkretsar har en tendens att försvinna från marknaden innan långa projekt hinner bli klara.
jappelino_1

Inlägg av jappelino_1 »

kolla på denna : https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20061

den kostar 23 spänn databladet är från 2000, den har funnits hyfsat länge och är billig.

Jag har för mig att jag byggde något med den på tidigt 90 tal.
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Stm32 finns med 4 timers och 4 PWM per timer dvs 16 PWM i en cpu. Prismässigt kostar en ungefär som en PIC.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

jag har inte fattat trådskaparens problem riktigt.... men jag mistänker att alla trapsteg skall lysa svagt och när man närmar sig trapan så skall varje trappsteg tändas upp ett och ett?
T.ex
låg styrka 25% pwm
hög styrka 80% pwm
Då behöver man ju bara 2 pwm-utgångar och sedan shifta ut dessa två med shiftregister?
du skulle ju kunna ha en extra pwm utgång som "dimmar upp" från 25-80% också.... då behöver man 3 pwm utgångar och möjligtvis 3 olika shiftregister......
Användarvisningsbild
Digitum

Inlägg av Digitum »

En liten fråga, vad är det för effekt på lysdioderna? 3x1,2W eller handlar det om vanliga små rackare?

Om det är stora det handlar om så kanske du skulle använda Jollydrivers eller så från Malmbergs. De har 0-10V-ingång.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

jappelino_1 skrev:
Icecap skrev:Då vore det väl bättre att använda de färdiga kretsar som finns för detta enl. ljusbordstråden. CPLD är helt fel till detta.
Det här är ett intressant projekt där författaren har en kul ide, inte en produkt som ska massproduceras.

Man får naturligtvis göra hur man vill och här finns en vettig anledning till att lösa uppgiften med metoder som man tidigare inte använt sig av.
Jag håller med, hellre spåna om en massa olika lösningar och deras för- och nackdelar. Kanske kommer man på något nytt, kanske det dyker upp något som kan användas i ett annat sammanhang, till något helt annat. Men det är så jag tycker om att arbeta, och smaken är ju olika.
Skriv svar