Val av teknik för styra lysdiodsintensitet?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
lakritztrollet

Val av teknik för styra lysdiodsintensitet?

Inlägg av lakritztrollet »

Jag är en programmerare som brukar fuska lite med elektronik. Nu har jag ett litet intressant projekt hemma.

I min trappa vill jag bygga en effektfull belysning med 3 LED per trappsteg. Jag har således 14 grupper med 3 LED i varje.

För att få de effekter jag vill ha vill jag kunna kontrollera ljusintensiteten på var grupp individuellt, och här börjar det bli besvärligt... Vilken teknik skall man välja för detta? Jag har tittat på ett par alternativa sätt, men inte kommit på 'best practice' än.

Förslag?

Någon??

De sätt jag tittat på är, i korthet, följande:

Använda PWM, men det finns ingen krets med 14 st PWM så denna lösning verkar bli besvärlig. Kan lösas genom att använda exemeplvis 5 PIC med 3 PWM vardera, men sen skall man få dessa att synkronisera sina signaler...

Använda 14 analoga utgångar som styr strömmen med hjälp var sin OP-amp.

Vem sitter inne med en bra lösning???
Senast redigerad av blueint 22 december 2011, 16:40:11, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: caps ; vad det rör sig om
Kägglan

Re: VAL AV TEKNIK

Inlägg av Kägglan »

PWM och shiftregister.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det går ju att göra PWM i mjukvara, då behöver du bara 14 digitala utgångar.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

lakritztrollet skrev:I min trappa vill jag bygga en effektfull belysning med 3 LED per trappsteg. Jag har således 14 grupper med 3 LED i varje.
En annan medlems färdiga bygge, lite inspiration kanske?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=35963
lakritztrollet

Kägglan skrev:PWM och shiftregister.
Du har inget exempel? (Dumt att uppfinna hjulet igen liksom...)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Val av teknik

Inlägg av PHermansson »