Hemmabyggd ROV

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
cbodin

Hemmabyggd ROV

Inlägg av cbodin »

Hejsan!

Har nu beslutat mig efter många timmars läsning i JonasJ's tråd "Jonas ROV" att bygga en själv!

Har funderat lite om vad för material man ska bygga själva "kroppen" av. Plexiglas verkar vara onödigt dyrt då den inte behöver vara genomskinlig. Såg en rolig nyhet på aftonbladets hemsida där någon hade gjort en bombatrapp av ett avlopssrör. Tänkte direkt att det kan vara lämpligt så länge det klarar av trycket ett par meter under ytan? Har sett såna rör i containrar på byggen så man borde kunna få tag i ett sånt gratis! Baksidan hade jag tänkt göra i aluminium eller rostfritt beroende på vad jag får tag i billigast. Framsidan hade jag tänkt försöka få tag på någon plexikupol. Någon som har en aning om vart man kan hitta sådana billigt?
För att hålla ihop hela kalaset hade jag tänkt bygga någon typ av ställning i aluminium eller rostfritt. Hade tänkt bygga liknande viktrör som JonasJ har gjort, fast då av avloppsrör (då jag är lite snål av mig) ;)

När det kommer till storlek och effekt på motorerna så har jag ingen aning om vad man kommer att behöva. Dock så ska det inte bli någon racer-ROV så bara den tar sig framåt så duger det. Har hittat ett par på ebay för ett ganska bra pris. Fast det kanske behövs kraftfullare motorer?
http://viewitem.eim.ebay.se/70mm-Duct-F ... 34170/item
http://viewitem.eim.ebay.se/AEO-3900KV- ... 21387/item

Hade tänkt bygga elektroniken med en PIC-processor som skickar upp data från sensorer (djup, temp etc) och som jag använder till att styra mina motorer och lampor med. Har försökt hitta någon billig färdig byggd PWM på ebay som kan fungera. Är det ett väldans jobb att styra dessa med en PIC-processor? Och är det någon som har lite tips på vart man får tag på djup och temp sensorer?

Till "Ögonen" på min ROV hade jag tänkt använda mig av tex:
http://viewitem.eim.ebay.se/Car-Night-V ... 85015/item
Fungerar det att använda sig av en adapter från RCA -> BNC och sedan en balun?
Hade blivit väldigt billigt då jag har några hundra meter nätverkskabel liggande.
Kommer sedan att använda mig av ett USB tv kort som har composite ingång.

Hade tänkt styra ROV:en med en xbox kontroller! Då har jag ena joysticken till gas/back/styra och den andra till höjd. Sen har jag den "digitala" joysticken (alltså dom fyra knapparna med pilar) för att kunna vinkla kameran (vilket kommer senare) och till sist så har jag en massa knappar över till att slå av/på belysning eller fler funktioner jag kanske kommer att vilja ha i framtiden! :D

Jag har också funderat på hur en ESC kan vara så liten i jämförelse med en PWM? Det är väl i princip samma sak? Hittade en billig sådan på ebay:
http://viewitem.eim.ebay.se/40A-ESC-Bru ... 72146/item. Detta kanske är mycket bättre än PWM:en som jag tidigare länkade till då insignalerna är pwm, eller hur man nu ska säga, och då man har pwm utsignal från en pic processor så borde det ju vara väldigt enkelt att styra detta?

Jag håller på skriva ner en lista på allt jag kommer behöva och hade tänkt börja med att bestämma mig hur "karossen" kommer att se ut och sedan bygga vidare därifrån.

Jag har egentligen ingen kunskap i nuläget för att göra detta men tror nog att jag kommer lära mig under projektets gång. Jag har hållit på lite med PIC-processorer med LCD displayer, knappar och lysdioder så kan nog klura ut detta genom att läsa lite. Maskinellt så har jag tidigare byggt en beachbuggy (från grunden) så har ganska bra mekaniska erfarenheter från det projektet och har även tillgång till maskinhall med svets, svarv osv. :)

Är det någon som har några synpunkter/idéer på allt detta så är jag väldigt tacksam för svar! :D Och som sagt, har fått all min inspiration från JonasJ's ROV projekt så om det verkar som att jag försöker göra något liknande så är det därför! :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Hemmabyggd ROV

Inlägg av Walle »

Skillnaden mellan PWM-controllern och ESC:n är att den förra är till för att styra borstade DC-motorer, den senare är till för att styra borstlösa motorer, så kallade BLDC-motorer. De motorer du har tittat på är BLDC-motorer, till dem fungerar alltså inte en PWM-kontroller. Dock tror jag inte att de motorerna är speciellt lämpliga, då de har väldigt hög kV-rating, alltså hur snabbt de är byggda för att snurra (3200 rpm/V och 3900 rpm/V). Drivna med 12 volt snurrar de alltså med 38400 rpm och 46800 rpm (obelastat). Under vatten tror jag att man vill hålla kV-ratingen betydligt lägre än så.
cbodin

Inlägg av cbodin »

Aha! Då är det en ESC jag ska ha! Goda nyheter då dom var betydligt billigare. Vad menar du med betydligt lägre? 2000, 1000, 500rpm? Hittade även denna motor som är på 2000kV. Trodde först att kV bara var någon annan förkortning för rpm, men såg nu att det var "Rotational Speed: 2000 RPM/V". Så denna kommer alltså då att snurra i 2000 * 12 = 24000rpm. Känns extremt mycket. Undra vad som kan vara lämpligt för att ha under vatten då? Om vi säger att lämpligt är 4000rpm så ska kV ratingen vara 4000 / 12 ~ 333kV.
Ska försöka se om jag hittar några billiga motorer som har lägre kV rating.

Tack för snabbt svar! :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ja högre kV än 333 som du räknade fram bör du nog inte ha. Med tanke på att man ska pressa runt vatten med propellern lär man behöva en hel del vridmoment. Samtidigt kan man kanske köra motorerna lite hårdare om man kan utnyttja kylningen från vattnet.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Tänkte bara tipsa om en lite enklare, alternativ, design:

http://blog.xkcd.com/2010/11/05/submarines/
cbodin

Inlägg av cbodin »

Andax:
Låter ganska rimligt. Ska PM'a JonasJ och höra vad han använde för motorer. Kunde inte hitta att han hade skrivit ut det någonstans. Frågan är dock hur stark motor man behöver egentligen? Den behöver ju inte heller gå särskilt fort utan det är bättre att man kan ta sig fram väldigt sakta om man vill titta på någonting intresseant! :)

pbgp:
Oj vad simpel den såg ut! Det kan ju vara ett alternativ. Hade gärna velat få in batteriet i den så man slipper fler kablar upp till ytan. Också kanske lite större skala ifall man i framtiden vill bygga ut med en arm eller liknande. Verkar även som att den där har lite mera avancerad elektronik då nätverkskabeln går rätt in i datorn från ROV:en. Har funderat på att bygga något i den stilen då jag har en kines Android surfplatta till övers. Det följde med en USB-minneskort liknande grej som man tröck in i plattan och fick då 2st usb portar och en vanlig RJ-45 ethernet port. Finns även lite webservrar för Android. Kollade runt lite men såg då att "USB host mode is supported in Android 3.1 and higher." och det är bara 2.2 på surfplattan jag har... :(
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

En lösning på KV-problemet om du har ont om pengar men gott om tid kan vara att linda om motorn. RC-motorer brukar vara D-terminerade, om du kopplar om den till Y så sänker du KV med en faktor på 1,73 om du kombinerar detta med tunnare koppartråd och fler varv per spole så skulle du kunna komma ned ännu mer.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

PVC rör kan du med fördel använda, de är oerhört starka i dessa former, dock tål det inte UV ljus i längden men tror inte det har någon större betydelse här, annars är det väl bara att lägga på någon typ av färg som fäster.

Det finns särskilt lim för PVC rör hos bygghandeln.

Aluminium går inte att limma med gott och beständigt resultat men det håller nog en tid.
(men bulta det går ju och man slipper flexproblemen med plastgavlarna om man väljer litet kraftigare material).

Jag vet inte vad hållfastheten blir men med tanke på att aloppsrör och liknande som regel även har tjockare gods skulle jag tro de tål ungeffär lika mycket i praktiken.
PVC rör är beprövat och fungerar för hobby ROVs... :tumupp:

Edit: Jag tror jag har postat en länk till just en sådan ROV i någon av hans båda trådar..
cbodin

Inlägg av cbodin »

LHelge:
Hehe, spenderar nog hellre lite mera pengar än att lägga ner en massa tid på att linda om motorerna. Med en faktor på 1,73 så kommer varvtalet ändå att vara alldeles för högt så får nog sikta på att hitta rätt motorer från början ;)

Mizzarrogh:
Okej! Goda nyheter! Ska kolla runt och se om jag hittar lite rör så jag får igång projektet! :D
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag fick intrycket av ditt första inlägg att budgeten var pressad.

I så fall kanske detta kan vara intressant:
http://www.crustcrawler.com/products/urov2/index.php
cbodin

Inlägg av cbodin »

Jo, nog är budgeten helt klart pressad så det är helt rätt :) Men slipper helst göra mindre roliga saker såsom att sitta timme ut och timme in och linda motorer. Jag betalar då hellre extra för att kunna lägga ner tid på det roliga (byggandet av ramen, motorstyrning, elektroniken osv.)! Dock var nog den där alldeles för dyr för mig!

Jag har kollat vidare på ebay och hittat dessa (följer med ESC):
270kv, 3240rpm@12v (524kr)
320kv, 3840rpm@12v (530kr)
380kv, 4560rpm@12v (530kr)
400kv, 4800rpm@12v (472kr)

480kv, 5760rpm@12v (458kr)

Priserna verkar sjunka ju högre kv värde. Ännu högre kostar dom knappt nått. Det där är prisklassen jag tänker mig, då jag behöver 3st ~ 1500kr. :) Fast då behöver jag 3 propellrar också, någon aning vart man kan få tag på sådana?

Edit: Såg att dom 4 första ville ha 18,5-22,2v
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Kul att man kan inspirera! Hoppas det är OK att jag svarar på ditt PM i tråden istället. Känns bättre om fler är intresserade.
Har lite frågor som du kanske kan svara på:
1. Vad har du för motorer i din ROV?
2. Hur djupt ner har du kommit hittils?
3. Vart har du fått tag på temp/djup sensorer?
4. Såg att du använde nätverkskabel med en balun, hur lång kabel har du? Har du några försämringar av bilden?
1 Jag har dessa. Denna gamla tråden kanske kan bidra med lite mer kunskap.
2 Ca 2.5 meter (uppskattning, min djupsensor verkar inte må så bra).
3 Tempsensorna (jag har två, en inne och en ute) är av typen LM35. Som djupmätare använder jag en oljetrycksmätare från Biltema.
4 Jag kör med 60 meter. Ingen försämring pga balunerna men däremot får jag en viss försämring pga RS485 kommunikationen som går i samma snöre. Det kanske man kan filtera bort på något smart sätt men inget jag börjat titta på.

Ska bli spännande att följa ditt ROV-projekt!
cbodin

Inlägg av cbodin »

Blev mycket inspirerad! :) Jo mycket bättre att svara här! PM'ade så att du skulle "hitta hit" bara!

Åhå, gillar priset på den där motorn, tråkigt dock att den inte fanns i lager :/

Hittade denna:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... Motor.html
Som kanske kan fungera lika bra? Dock var fästet bättre på den andra då det blir lite enklare att montera med det ska nog inte vara något problem.

Vad ska man köpa för ESC?
Kan denna fungera?:
http://viewitem.eim.ebay.se/40A-ESC-Bru ... 72146/item

Fast kanske blir billigare att beställa allt från hobbyking?

Tänkte använda mig av detta som "kropp":
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=3201
Måste dock maila och fråga om det är PVC eller PP plast. Har läst mig till att PP är svårt att limma i?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Anledningen till att jag gillade motorn jag länkade till är att den har en M4 gängad axel så det är bara att skruva på propellern med en klick epoxy så sitter den ordentligt fast. Det finns fler varianter av den sorten men de verkar tyvärr vara slut allihopa på Hobbycity.

Om ESC:n är till för bilar dvs. att den via servoingången kan ändra riktingen på motorn så funkar den säkert alldeles utmärkt. Det som gör mig lite fundersam är "Runs motor in forward or reverse" vilket skulle kunna tolkas att det är en inställning som man måste göra för att få ESC att ändra rotationsriktning på motorn (även det låga priset gör mig fundersam). Isåfall har du ingen större nytta av den. På Hobbycitys hemsia under rubriken "Car ESC" så hittar du rätt typ av ESC. De kostar normalt något mer än för flygplansvarianter. Jag skulle inte tveka att beställa allt från Hobbycity. Även om du ev. kan hitta billigare saker någon annanstans är det fortfarande så pass billigt på Hobbycity att det är tveksamt om det är värt mödan att leta (om inte frakttiden spelar någon större roll).
Skriv svar