Harmonisera din nätspänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dar303

Re: Harmonisera din nätspänning

Inlägg av dar303 »

Det borde inte vara så svårt att mäta upp och se om den gör NÅT alls i alla fall.
Ta en billig inverterare 12VDC-230VAC som ger ful utspänning och se om grunkan gör något åt den, borde jämna ut fyrkantsvågorna i alla fall och vara tydligt på ett oscilloskop. Sådana inverterade hörs genom nätdelarna på de flesta förstärkare.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det är klart att den gör något.
Det den innehåller är antagligen två kondensatorer och en fyrapinnars drossel dvs en strömkompenserad drossel, allt för att dämpa högfrekventa övertoner.
Sen att dessa typer av prylar inte behövs till en bra Hi-Fi nätdel då dessa redan innehåller sådana skydd är en helt annan sak.
En magnetstabb korrigerar främst amplitudvvikelser dvs transienter (vilket en strömkompenserad drossel också gör men inte lika bra) men framför allt dippar då den levererar energi om det saknas i elnätet, (detta är den enda typen av utrustning som gör detta passivt). Så om man har ett kraftigt distat elnät (typ många toppvärdesfiltreerade likriktade andra enheter) så gör dom stor nytta. Men för hemmabruk så behövs vare sig det ena eller det andra.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vad jag kan se är det inget uttag på grejen, bara en stickpropp. Det är alltså inget man kopplar i serie med matningen till som förstärkare utan den kopplas parallellt i ett annat uttag?

Då lär det inte sitta nån drossel i. X- och Y-kondingar och kanske nån form av transientskydd är mer troligt.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Jooooomenvisst! :D ungefär som blindtest med en flock audiofiler absolut gillar det fina ljudet om man byter ut sin sketna SPdif coax till en halvsträckt metallgalge av billigaste järntråd.
Det var väl 3 eller 4 olika kablar som audiofil-analyserades, allt ifrån billiga "lakritssnören" till sagda galge samt även lite häftigare grejer med typ silver kardeler.

Polarn hade någon "värstingkabel" för ca 5000kr (1998), bestod av en grov PVC slang överdragen med svart plastnätstrumpa, innuti låg det två litz-trådar och skramlade runt okontrollerat huller om buller.

Visst, jag kan höra skillnad på grejer och Grejer... om det gäller typ budget högtalare mot dyra högtalare, särskilt med material jag är bekant med. Det är en jätteskillnad med bra och dålig högtalarplacering i ett rum. T.ex. hörs det tydligt att centerhögtalaren får en "varmare, tjockt" ljud om den placeras intill plattt-tv/bildrör. Men jag skulle nog absolut inte märka om man har billig spdif coax eller ultravärsting spdif kabel. Skulle nog inte heller märka en billig cd-släde mot en dyr cd-släde (dvs DA-omvandlingen sitter i stärkaren).
När det gäller bra ljud så är högtalarna och room-treatment som skall äga absoluta lejonparten av investeringen för ett gott slutresultat. Många investar glatt fina pengar i högtalare och svulstiga stärkare.. sen ägnar dom NOLL kronor på room treatment -snacka om bortkastade pengar.

oj.. sh** .. nu gick man igång.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

v-g skrev:Men Walle fattar du inget alls? Du laddar ju telefonen right? Är den laddad med rätt spänning dvs genom manicken ovan så får du ju såklart mycket bättre ljud (ej mätbart men såklart hörbart). :!: :mrgreen:
Fan, vad dum jag känner mig nu! :(
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Inlägg av colliman »

="SeniorLemuren"]Läser man slutet på dokumentet så får man väl påstå att jag är knallfull för jag tycker det som skrivs låter rimligt.
Det var just så menat, att sprit inte är dåligt, bara ett sätt att ändra ditt tycke.
Så som att satsa på grammofon för 800.000:- med batteridrift men inte göra nått åt lysningsrummet.
Eller lacka insidan på förstärkarlådan, plankan med kretskort..
Så fel har jag aldrig påstått, bara lite extremt....
limpan4all skrev:Det är klart att den gör något.
Det den innehåller är antagligen två kondensatorer och en fyrapinnars drossel dvs en strömkompenserad drossel, allt för att dämpa högfrekventa övertoner.
Just så ville jag få det förklarat, med substans och kunskap.
Som en liten blandning till tycke å smak.... :bravo:

Men har ni inte kollat länken till Altman? http://www.altmann.haan.de/turntable/
Han e' för skön....

Å tack för intresset.

C-man
Skriv svar