Harmonisera din nätspänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Harmonisera din nätspänning

Inlägg av colliman »

Nu blev jag lite frågvis, kan nån reda ut det här.

Snackade med en god vän som är ljudkonnässör (gillar bra ljud).

Han hade fått låna en pryl för att testa.
Den påstods fixa till nätmatningen till din utrustning (förstärkare) att bli mer "harmonisk".

Pollar'n som är rätt kritisk till ljud menar att den gav en skillnad men en sämre sådan.
Dynamiken krympte något.

Nu undrar jag:

Kan en påverkan på nätströmmen verkligen ge en påverkan på förstärkningen?
Där finns ju trafos och likriktare, stabbar, kondingar mm. allt för att få så bra likström som möjligt.

Och om det kan påverka förstärkarkretsarna, gör det det likadant oavsett förstärkare?

Visst finns det mycket "hästlort" på hifi marknaden men rent teoretiskt kan det påverka nått?

Här är en bild å en länk.
qv_ac_line_harmonizer_98_84_230.jpg
http://www.nordost.com/98/qv2-ac-line-harmonizer

C-man
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko

Re: Harmonisera din nätspänning

Inlägg av Tekko »

Den korrekta termen är ormolja :P Och föresten så heter det HÄSTSKIT och inte hästlort :P

Och jag kan med 110% säkerhet säga att denna produkt är ren och skär bullshit bluff.

Det enda som kan rensa nätspänningen är att likrikta till C och sen göra om till A med en inverter av "pure true sine" typ. Ljudkvaliten påverkas dock EJ, enda skillnaden blir att man slipper alla knäppar och klick när elapparater slår på/av.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Audiofilivarning!

Det står inget vettigt om innehållet (snabbkik). Men en gissning är att det rör sig om en magnetstabilisator. Som helt enkelt låter en energireserv svänga med i nätfrekvensen 50 Hz. Avvikelser blir korrigerade. Nackdelen är att den kan strypa effekttoppar, och därmed dynamik.

Slutsats en bra förstärkare har bra nätdel, dåliga är dåliga oavsett vilka magiska föremål som avger ljudförbättringshealing i närheten :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Man kan ju köra genom en 1:1 trafo också dock tror jag inte det är fallet i detta fall eller så är det en liten trafo :D

1:1 trafo funkar iaf i den "verkliga världen" och snyggar nätspänning, dock kanske inte så stor skillnad vad gäller ljud... Hmm affärsidé :vissla:
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Men kom igen nu, klart att den är bra. Pinnarna är ju guldfärgade.
2500:- ett kap, köp 2 st. :D

Swech
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Swech;Fasen det hade jag missat, är du med på ett samköp? :mrgreen:

Min 199:- stereo i köket låter så illa hoppas den ordnar detta!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Hur fan ska jag göra då, som mestadels kör musik från min iPhone? Finns det någon variant som harmoniserar batterispänningen?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Men Walle fattar du inget alls? Du laddar ju telefonen right? Är den laddad med rätt spänning dvs genom manicken ovan så får du ju såklart mycket bättre ljud (ej mätbart men såklart hörbart). :!: :mrgreen:
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Inlägg av colliman »

blueint skrev:Audiofilivarning!
Det står inget vettigt om innehållet (snabbkik). Men en gissning är att det rör sig om en magnetstabilisator. Som helt enkelt låter en energireserv svänga med i nätfrekvensen 50 Hz. Avvikelser blir korrigerade. Nackdelen är att den kan strypa effekttoppar, och därmed dynamik.

Slutsats en bra förstärkare har bra nätdel, dåliga är dåliga oavsett vilka magiska föremål som avger ljudförbättringshealing i närheten :D
Härligt med öppna forummedlemmar.
I vissa forum hade jag blivit smutskastad som konservativ audiofilhatare.
Men här får man en och annan trovärdig förklaring.
blueint din förklaring ger utrymme för varför dynamiken blir sämre, för jag tror att min polare är
tillräckligt kritisk för att inte falla för placebo.
Å så har han ju inte köpt den bara utvärdera åt en hifi handlare.

Men eftersom det här tog skruv så måste jag bara få länka till några sidor i samma anda.

Å nu börjar det bli riktigt "onyktert"
http://www.ennemoser.com/c37theory.html

Som används av bla dessa, å kolla förstärkarlådorna som är lackade för att låta bättre.
http://www.ennemoser.com/user.html

Prylarna säljs till priser lite över El Giganten's, passar i bastun.
http://www.audio-consulting.ch/?Product ... %26nbsp%3B

Lite under 50 000.-/kg, å vad kul att flytta den..... Å då snackar vi CHF
Kolla dagspris http://www.forex.se/Forex/Pages/Currenc ... 2011-11-29.

Frossa gärna i hela det här företagets produkter.

Men så finns det dom som börjar från skrotlådan å når bättre resultat....
http://www.altmann.haan.de/turntable/

Och dom som vill veta hur det är...
http://www.lts.a.se/
Var medlem här förut, ett glatt gäng med vassa tungor.

Få se vad detta gav för impulser.

C-man
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

blueint din förklaring ger utrymme för varför dynamiken blir sämre, för jag tror att min polare är
tillräckligt kritisk för att inte falla för placebo.
Att vara fri från placeboeffekter handlar inte om att vara kritisk. Att lyssna med det mänskliga örat, med den mänskliga hjärnan som tolk är en otroligt subjektiv process. Oavsett hur kritisk du är kommer du få en placeboeffekt, om du inte via något under, som person är fullständigt likgiltig till hur prylen du lyssnar genom ser ut, kostar, vem den är tillverkad av, tekniken som används, etc. Det enda realistiska sättet att bli fri från placebo och audiofilihärvan är att inse att mätningar kan säga något om hur bra förstärkare låter, och sen lita på vettiga mätvärden.

Din vän har antagligen helt enkelt fallit för en audiofilipryl. En väldesignad förstärkare ska ha väldigt hög PSRR (power supply rejection ratio) som gör att matningsspänning blir mindre viktig ändå. Sen, även om du har världens renaste 50Hz-våg så kommer den ju fortfarande skapa rippel i likspänning när den likriktas och glättas, om du inte har en regulator emellan, så att den är ren hjälper ju inte vid den biten.
Senast redigerad av Argtomte 29 november 2011, 02:10:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Jag föreslår att ni gör ett blindtest helt enkelt för att kunna utvärdera den rättvist.

Hade jag själv inte haft samvete hade jag nog gett mig in på den marknaden och krängt humbug till lättlurade och blinda audiofiler.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

colliman skrev: Å nu börjar det bli riktigt "onyktert"
http://www.ennemoser.com/c37theory.html
C-man
Läser man slutet på dokumentet så får man väl påstå att jag är knallfull för jag tycker det som skrivs låter rimligt.
That sound signatures of materials exist is well known by every child. They learn that wood, iron, plastic,
ceramics, cardboard and silver produce recognizably different sounds.

These material sound signatures are fundamental sound parameters. Our hearing has
developed an amazing sensitivity to them.

How else could we differentiate between different types of wood and different voices? The accuracy of recognizing materials increases the nearer they are to C37, which is why such different timbres are
discernible in wood and why its selection is so critical in violin making.

There is good reason for using pine (spruce) and maple in violin making; both of these woods have
characteristics similar to that of our bones. In human voices we recognize a great variety due to
their inherent C37structure. Metallic (iron) and nasal sounds seldom exhibit such a diversity.

This phenomenon also explains why expensive sound reproduction systems can sound so different,
whereas the less expensive systems usually have a similar „cheap“ sound characteristic.
It also explains why HiFi enthusiasts tenaciously push their hobby to such a peak. Peak is perhaps not the correct metaphor; it is more like a tree that constantly grows more and more branches.
Skål! :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

colliman: det finns faktisk enheter att köpa som harmoniserar 230Vac! De används där strömnätet har många övertoner vilket betyder industri. Dock är den lilla plupp långt ifrån nog till att inhysa en sådan enhet, den mindre jag såg på en mässa vägde runt 15kg eller så.

Så det är, som andra skriver, ormolja = humbug, designad för att skinna inbillade sjuka (=audiofiler).
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men DET ÄR skillnad på en qv_ac_line_harmonizer och en vanlig stickpropp ca 2985 kronor.

Prutte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jepp, precis som de radiomärkta vargar som stör den el-allergiska i Dalarna (var det väl). Där var det ingen radiomärkta vargar heller...
Skriv svar