RGB LED bord
Re: RGB LED bord
DeVille,
har för någon dag sen lött fast lite kablar på dom där mini-benen.
Ska prova dom och lägga upp en video så du får se.
Kommer inte använda dom till något tror jag.
Idé är kanske att man använder dom direkt på ett kretskort och gör nån liten RGB tavla eller något sånt. Dom är ju väldigt små så man borde kunna göra något väldigt häftigt med dom.
har för någon dag sen lött fast lite kablar på dom där mini-benen.
Ska prova dom och lägga upp en video så du får se.
Kommer inte använda dom till något tror jag.
Idé är kanske att man använder dom direkt på ett kretskort och gör nån liten RGB tavla eller något sånt. Dom är ju väldigt små så man borde kunna göra något väldigt häftigt med dom.
Kondensatorer
Dessa ska jag ha?
För hålmontering.
http://www.electrokit.se/kondensatorer- ... o_40500124
Om nån kunde bekräfta bara.
Dessa ska jag ha?
För hålmontering.
http://www.electrokit.se/kondensatorer- ... o_40500124
Om nån kunde bekräfta bara.
Njäää... Om det gäller avkoppling så notera att det står 100 pF, p står för pico. Det du vill ha är 100 nF eller större keramisk konding.
Konstruktion
Var på k-rauta och sågade upp en bit till undersidan.
Ville ha plywood men den var inte plan alls när det var 7mm, men så hittade jag 6mm MDF! Ännu bättre!
Kostade 179kr för en skiva som var hmm, jävligt stor så nu är de MDF överallt. Ska använda MDF igen sen till konstruktionen av själva bordet så det gör inte så mkt.

ni kan se dioden i hålet, lite för djupt hål men det gör inget, kan slipa ner hål-kanterna lite. Ljuset vart bra ändå.
Sen ser ni lite hobbyplast 2mm som jag sandpapprat, ser bra ut. Men vill ha lite mindre transparens, får slipa lite till.
Och sen är de 3mm vitakrylplast.
Var på k-rauta och sågade upp en bit till undersidan.
Ville ha plywood men den var inte plan alls när det var 7mm, men så hittade jag 6mm MDF! Ännu bättre!
Kostade 179kr för en skiva som var hmm, jävligt stor så nu är de MDF överallt. Ska använda MDF igen sen till konstruktionen av själva bordet så det gör inte så mkt.

ni kan se dioden i hålet, lite för djupt hål men det gör inget, kan slipa ner hål-kanterna lite. Ljuset vart bra ändå.
Sen ser ni lite hobbyplast 2mm som jag sandpapprat, ser bra ut. Men vill ha lite mindre transparens, får slipa lite till.
Och sen är de 3mm vitakrylplast.
Konstruktion / el-kopplingar
PUH, nu har jag 70 st LED, de 7 sista får vänta till imorgon:)
Det som är lite bittert är ju att jag ska löda på stift i varje LED-kabel oxå....... yaaaay..
Så här ser det ut nu:

Har numrerat cellerna för att jag ska ha koll, har även gjort controller-kort områden så jag vet hur och till vilka de ska kopplas sen, 5 st wellpapp-bitar får agera controller-kort just nu:)
Status på korten är väl inget speciellt, de har lämnat hong kong som sagt.
Det vore underbart om de kom innan helgen, annars hade jag tänkt att hyra ett cirkelsågbord och kapa en massa plast till det som senare ska bli varje cell.
Min glädje budgeten har passerats, tyvärr.
Bara ek-bitarna går på typ 600 kr, skyller på dom... och felräkningar.
Sen var jag ju tvungen att köpa lite verktyg o sådär
Köpte en bänk att jobba på, 189kr på bauhaus, en borrmaskin, lite mer fart i den än min skruvdragare.
Köpte en försänkare, lite virke, och massa små grejer, det drar iväg iaf...
3000kr kanske kommer passeras, har inte hyrt maskiner ännu.
Behöver hyra cirkelsågbordet och en handöverfräs.
Ska nämnligen fräsa ur en skåra från ramen där fönsterglas och akrylplasten ska vila på, 5mm får räcka.
Har 4mm fönsterglas men den kommer även ha stöd underifrån så det borde räcka med 5mm för den.
PUH, nu har jag 70 st LED, de 7 sista får vänta till imorgon:)
Det som är lite bittert är ju att jag ska löda på stift i varje LED-kabel oxå....... yaaaay..

Så här ser det ut nu:

Har numrerat cellerna för att jag ska ha koll, har även gjort controller-kort områden så jag vet hur och till vilka de ska kopplas sen, 5 st wellpapp-bitar får agera controller-kort just nu:)

Status på korten är väl inget speciellt, de har lämnat hong kong som sagt.
Det vore underbart om de kom innan helgen, annars hade jag tänkt att hyra ett cirkelsågbord och kapa en massa plast till det som senare ska bli varje cell.
Min glädje budgeten har passerats, tyvärr.

Sen var jag ju tvungen att köpa lite verktyg o sådär

Köpte en bänk att jobba på, 189kr på bauhaus, en borrmaskin, lite mer fart i den än min skruvdragare.
Köpte en försänkare, lite virke, och massa små grejer, det drar iväg iaf...
3000kr kanske kommer passeras, har inte hyrt maskiner ännu.
Behöver hyra cirkelsågbordet och en handöverfräs.
Ska nämnligen fräsa ur en skåra från ramen där fönsterglas och akrylplasten ska vila på, 5mm får räcka.
Har 4mm fönsterglas men den kommer även ha stöd underifrån så det borde räcka med 5mm för den.
Helsjysst projekt, fkul att följa det från vild ide, genom kaotisk prototypning och första kretskortsdesign till snart färdig produkt, snyggt jobbat och dokumenterat!
- Klas-Kenny
Vad är det för ek-bitar du ska ha, till vad?kenntoft skrev:Min glädje budgeten har passerats, tyvärr.![]()

Klas-Kenny:
Jag ska ha 6x2cm ekplankor, typ 2m lång och 4x2cm ekplankor typ 3m lång (dessa ska kapas såklart).
ska göra en ram runtom med 4x2 plankorna. och 6x2 ska vara reglar på långsidorna.
Så här ser ska de se ut förhoppningsvis..

Kommer inte ha något trä mitt i bordet, kommer bli ingenting eller en hylla.
Men vet inte om jag ska ha skivor till ben eller om jag ska kapa upp dom och göra hörn-ben av dom, om ni förstår vad jag menar.... typ två 10-15cm breda skivor på varsinn sida i varje hörn..
Så kan man få in benen under bordet om man sitter vid kortsidan
Konstruktion
Var på maskinuthyrningen och hittade ett sågbord, 250kr för en helg. Bra bra.
Så i helgen ska jag kapa plast... jättemånga bitar blir det.
10st 626x55x2mm (hela kortsidor)
66st 88x55x2mm (mellanväggar)
77st 88x88x2mm (diffuser)
Det kommer bli 632x992mm till slut. 2mm extra i varje led från ursprungsplan.
Jag ska ha 6x2cm ekplankor, typ 2m lång och 4x2cm ekplankor typ 3m lång (dessa ska kapas såklart).
ska göra en ram runtom med 4x2 plankorna. och 6x2 ska vara reglar på långsidorna.
Så här ser ska de se ut förhoppningsvis..

Kommer inte ha något trä mitt i bordet, kommer bli ingenting eller en hylla.
Men vet inte om jag ska ha skivor till ben eller om jag ska kapa upp dom och göra hörn-ben av dom, om ni förstår vad jag menar.... typ två 10-15cm breda skivor på varsinn sida i varje hörn..
Så kan man få in benen under bordet om man sitter vid kortsidan

Konstruktion
Var på maskinuthyrningen och hittade ett sågbord, 250kr för en helg. Bra bra.
Så i helgen ska jag kapa plast... jättemånga bitar blir det.
10st 626x55x2mm (hela kortsidor)
66st 88x55x2mm (mellanväggar)
77st 88x88x2mm (diffuser)
Det kommer bli 632x992mm till slut. 2mm extra i varje led från ursprungsplan.
El
Om jag vill prova varje LED hur kan jag göra på något smidigt sätt?
Tänkte man kunde använde ett batteri bara och prova en färg i taget.
Men vilket batteri ska jag prova med vill ju inte ta kål på dioderna.....
Om jag vill prova varje LED hur kan jag göra på något smidigt sätt?
Tänkte man kunde använde ett batteri bara och prova en färg i taget.
Men vilket batteri ska jag prova med vill ju inte ta kål på dioderna.....
- Klas-Kenny
Räkna ut ett lagom motstånd som får alla färgerna att tändas utan att ge för hög ström.
Räkna ut vad för motstånd som är lagom för att ge den röda lysdioden (den har lägst framspänning) strax under 20mA med det batteri du vill använda, sen kan du säkert använda samma motstånd till att prova även de andra färgerna.
Så är det bara att koppla på jord (eller plus, om det är gemensam Anod) och sen testa en färg i taget.
Räkna ut vad för motstånd som är lagom för att ge den röda lysdioden (den har lägst framspänning) strax under 20mA med det batteri du vill använda, sen kan du säkert använda samma motstånd till att prova även de andra färgerna.
Så är det bara att koppla på jord (eller plus, om det är gemensam Anod) och sen testa en färg i taget.
AA batteri 1,5V.
1,5/0,02 = 75ohm alltså.
Spelar det någon roll om jag sätter motståndet på anod eller katod?
Jag vill sätta den på anoden....
LEDsen har gemensam anod.
1,5/0,02 = 75ohm alltså.
Spelar det någon roll om jag sätter motståndet på anod eller katod?
Jag vill sätta den på anoden....
LEDsen har gemensam anod.
Nja, spänningen över motståndet är ju det som blir över efter att lysdioden plockat sin framspänning från batterispänningen. Jag gissar att spänningsfallet för dioden ligger över 1.5V, så du får nog ta till större batterispänning.
Läs den här http://www.elektronikforumet.com/wiki/index.php/Lysdiod
Jag skulle nog tagit t.ex. 3 st AA, för totalt 4.5V. Höfta att kanalerna med högst framspänningsfall (grönt och blått) ligger runt 3-3.5V (kolla i lysdiodens datablad om du vill veta exakt), då har du någon volt över som ska brännas bort över resistorn. 1/0.02 = 50 ohm. Välj lite i överkant så sparar du batteri (eftersom du bara ska testa om de lyser eller ej). 100 ohm blir nog bra.
Var du sätter motståndet spelar ingen roll, se bara till att polvända lysdioden rätt jfrt med batterispänningen.
Läs den här http://www.elektronikforumet.com/wiki/index.php/Lysdiod
Jag skulle nog tagit t.ex. 3 st AA, för totalt 4.5V. Höfta att kanalerna med högst framspänningsfall (grönt och blått) ligger runt 3-3.5V (kolla i lysdiodens datablad om du vill veta exakt), då har du någon volt över som ska brännas bort över resistorn. 1/0.02 = 50 ohm. Välj lite i överkant så sparar du batteri (eftersom du bara ska testa om de lyser eller ej). 100 ohm blir nog bra.
Var du sätter motståndet spelar ingen roll, se bara till att polvända lysdioden rätt jfrt med batterispänningen.
Tack argtomte.
vill att provningen ska gå som på löpande pande så jag får fixa något smidigt med tre batterier och 100ohm
ojojo mina kretskort och annan materiell är nu i Sverige säger dom på posten.se.
Troligtvis så hinner dom inte fram idag men imorgon (om man kollar historiskt så tar det en dag från sthlms utlandsterminal till mig).
Fasen jag som skulle snickra i helgen..
Multi-tasking...
vill att provningen ska gå som på löpande pande så jag får fixa något smidigt med tre batterier och 100ohm

ojojo mina kretskort och annan materiell är nu i Sverige säger dom på posten.se.
Troligtvis så hinner dom inte fram idag men imorgon (om man kollar historiskt så tar det en dag från sthlms utlandsterminal till mig).
Fasen jag som skulle snickra i helgen..
Multi-tasking...