variabel utspännig från 7805?
variabel utspännig från 7805?
Läste en sak på denna sidan: Länk
Citat: "If the standard input is not grounded, the good old fixed-voltage regulator 7805 can be used for variable voltage control."
(Det står precis under bilden på en 7805)
Hur menar de igentligen? har googlat en del nu. Men hittar ingen info på det.
Har nämligen några 7805 liggandes här hemma, och just spänningen 5 - ~11V gillar jag, perfekt att ha till att styra fläktar med. (Precis som de gör på den sidan som jag länkade till)
MVH Henke.
Citat: "If the standard input is not grounded, the good old fixed-voltage regulator 7805 can be used for variable voltage control."
(Det står precis under bilden på en 7805)
Hur menar de igentligen? har googlat en del nu. Men hittar ingen info på det.
Har nämligen några 7805 liggandes här hemma, och just spänningen 5 - ~11V gillar jag, perfekt att ha till att styra fläktar med. (Precis som de gör på den sidan som jag länkade till)
MVH Henke.
Vilket även kan användas för att enkelt skapa en konstantströmgenerator. Satt och labbade lite med denna trevliga egenskap för ett tag sedan, kopplade ett 330 ohms motstånd mellan utgång och jordpinne. Eftersom kretsen alltid försöker lämna 5 Volt mellan dessa blir strömmen genom motståndet 5/330 = 15 mA, d.v.s. alldeles lagom för att driva en lysdiod (som kopplas mellan jordpinnen och verklig jord).cyr skrev:7805 ger alltid 5V ut, i förhållande till jord-pinnen.
Det trevliga är att man kan bygga på med valfritt antal lysdioder i serie utan att modifera kretsen för övrigt. Så länge matningsspänningen är över 5+2 Volt plus diodernas spänningsfall kommer 15 mA att flyta genom samtliga dioder, oavsett typ och spänningsfall. Mitt kopplingsdäck såg ut som nåt amerikanskt julpynt när jag kopplat färdigt och det var slut på dioder i skrotlådan.