Har en gammal radiomöbel från 30'talet.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Re: Har en gammal radiomöbel från 30'talet.

Inlägg av Ostboll »

Jag har ett gäng radiorör med sockel sen tidigare. Och nej jag vill bara ha möbeln inte innanmätet. Jag pluckar rör och socklar. (resten kan skänkas mot fraktkostnad här i forumet).
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Edit: Bara spontana tankar sent på natten men rätta mig gärna om jag har fel...
Senast redigerad av Mizzarrogh 25 november 2011, 10:55:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Alltså, ska man bara ha rören att glöda är det låg spänning och "hög" ström det är frågan om, ex slutröret EL84 som är otroligt vanligt i gamla radioapparater skall ha 6,3V 760mA.

Likriktarröret som sitter i just den här radiogrammofonen är röret som sitter längst ned i lådan ensamt på ett litet chassi tillsammans med nättransformatorn. Jag sätter min favoritkeps på att det är ett AZ1, som skall ha 4V glöspänning och behöver 1,1A. I normal belysning kan glöden från ett AZ1 knappast ses alls. I mörker syns glöden i ett AZ1 endast rakt uppifrån om man tittar ned i "anodburkarna". Kanske TS skulle prova applicera rätt spänning på något av rörens glöd och se om det alls ger någon visuell "effekt" som han tänkt??

Om rören skall göra något mer än bara glöda, ja då behövs det ju anodspänning. Det är sällan speciellt mycket mer än dryga 300V i en normal "gammelradio".

Har nog med sånt här "skrot", så jag är inte intresserad av några delar ;)

En sökning här ger tillgång till datablad på de flesta rör. Sen är det bara kolla på vilka pinnar glöden skall appliceras och vilken spänning som behövs på respektive rör.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Kör LED blandat rött/grönt/vitt/blått.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Du skulle haft tag på några gamla gasurladdningsrör, fans ju typer med blandningar som gav rätt coola effekter vill jag minnas.
Borde ju finnas enklare varianter som det inte är samlarvärde på tycker man... och de för dekoreffekter är ju gjorda just för sådanthär.

Vet ej vad de jag tänkte på kallas men Brukar se ut som en glödlampa men med grövre filament och vänt i andra riktningen, ger en svagt rödaktig corona som tonar över i blått i lätt diskret styrka men väl synlig när det är mörkt, hängde en sådan i en gammal järnhandel här i säkert 50 år innan en bekant köpte den efter ett per dagars övertalning... Men fanns alla möjliga former. Kräver inga drivdon alls just dessa modeller, bare å köre. :tumupp:
Skriv svar