Har en gammal radiomöbel från 30'talet.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Re: Har en gammal radiomöbel från 30'talet.

Inlägg av Ostboll »

Lite bilder.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
:)
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Bifoga gärna bilderna via forumet i stället för att länka till extern site. Det tog evigheter att få upp bilderna!

Radiomöbeln är inte från 30-talet. Möjligtvis slutet av 40-talet. Tidigt 50-tal känns mer troligt.

Varför skulle den inte gå att reparera? Ser inget på bilderna som indikerar katastrofala fel eller att den inte skulle vara komplett. Men nu såg man ju inte så mycket utav själva radiochassit.

Rören som sitter i den här radion glöder väldigt svagt. Synbart i ett mörklagt rum, jo det är klart. Men ingen "wow" effekt direkt. Något som imponerade mera vore om du hade fått fart på den och spelade stenkakor på grammofonen (denna är EJ gjord för LP eller singelskivor, för aggresivt nåltryck och tjock nål) eller tog in AM stationer med radion.

Tyvärr är det inget värde i dessa gamla radiogrammofoner. Inte ens samlarna vill ha dem eftersom de är så skrymmande.

Frestas dock inte att plugga in den i väggen och se vad som händer. Vill du få fart på den får vi på forumet försöka hjälpas åt och guida dig att kontrollera sådant som är viktigt innan den spänningssätts. Uttorkade elektrolytkondensatorer i nätdelen kan sabba rör och nättrafo. Onödigt.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Jag höll precis på att säga: vilka bilder då?
Välbekanta saker från min tidiga reparatörsverksamhet i början på 50-talet. Undrar hur gammalt dammet är. :humm:
Grammofonen Philips 2975 var mycket populär. :glasogon:
Senast redigerad av SM7CZR 24 november 2011, 18:09:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Bifoga gärna bilderna via forumet i stället för att länka till extern site. Det tog evigheter att få upp bilderna!
Håller med föregående talare. Det gör mig mycket irriterad när man länkar in bilder som är på flera GB på grund av ren slöhet.
Jag har limit på min nerladdning och när jag nått limiten så sjunker hastigheten på mitt bredband från 16 Mb/s till 0,1 Mb/s. Så i slutet på varje månad när jag försöker öppna en sida så går mina tankar till allt onödigt man fått plocka hem. :(

Det går på någon minut att minska ner från 4200 pixlar till 700 pixlar och spara bilden komprimerad innan man laddar upp den. Jag använder GIMP som är gratis för att göra detta. :)
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Jag ber om ursäkt men är det bara att klistra in bilderna? för isåfall gör jag så i framtiden.
//J
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Skala ned och spara en förminskad kopia av bilden. GIMP har redan föreslagits, Irfanview är också bra till detta och betydligt mer "light", d.v.s har inte så avancerade funktioner och snurrar på mycket snabbare på en seg dator.

När du har dina nya, max 700pixlar breda filer så kolla in nedanför skicka knappen när du skriver nytt inlägg, där finns en rubrik "ladda upp en bilaga". Där finns funktionerna för att lägga in bilder, och det är INTE krångligt. Sitt och testa en stund så har du listat ut det. Eller så finns det någon guide någonstans på forumet eller i wiki.

Du MÅSTE fixa till ditt tidigare bildinlägg också, det är helt omöjligt att gå in och läsa i tråden.

Sen tar vi nya tag :)
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Ändrat på bilderna.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tjusigt, var själv nära att ropa in en liknande på auktion förut men hade inget konkret behov av den då. 8)
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Hade inget "behov" av den men det är det som är kul ..Man skapar ett behov. Så jag är inne på att montera in förstärkare/boxer/ps3'a/wii/xbox i den. Fast den ska se 'gammal' ut och diskret belysning på radion eventuellt ta bort högtalaren och sätta en glasskiva med lite glödande rör bakom.
Kan lägga upp lite bilder på mitt bygge sen. (Vintern kommer så det passar som ett bra projekt.)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, frågar du mig så kör på... :)
Ge de urplockade delarna till oskar om du tänkt kasta dem vetja så kan han garranterat trolla till någonting kul med dem om jag känner honom rätt. 8)

Edit: inte lika snyggt men skulle nog personligen tatt LEDs eller glimlampor och illuminera rören med då det brukar dra rätt mycket kräm även att ha dem på tomgång. Men cool ide annars.
Vet inte vad det var för likriktarrör på dessa med samtliga de jag har hemma just nu kräver skyhög spänning men har låga strömtoleranser. (undantaget ignitronerna då som ligger på peak 1600 (men de är nästan en halvmeter höga)...)
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Samla ihop lite döda/defekta rör och sätta lysdioder under dem i stället?

Att bara bränna glödtrådstimmar på potentiellt OK rör ger mig krypningar under skinnet ..

:)
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Jag var inne på led själv, med tanke på värmen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Varför inte behålla förstärkardelen och göra ett primitivt rörsteg som fungerar (om det nu är i räddningsbart skick till rimlig instas dvs...) Det vore coolt om inte annat. :tumupp:
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

Vad ska jag med ett monosteg med rör till? (Har en Technics 5X100W fläktkylt i garaget.)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tveksamt om du får fart på dedär med normala standardgrejer för att vara uppriktig, men visst allt går... Men enklast (och förmodligen billigast) är nog om du får igång originaltrafosarna i så fall om du skall ha myspysbelysning och extra värme heta sommardagar. så skulle åtminstone jag lägga in eventuell reglering före tror jag... :humm:
Skriv svar