En låda som öppnas med magnet

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Elektroniknoob

En låda som öppnas med magnet

Inlägg av Elektroniknoob »

Har haft en ide länge i huvudet där jag har tänkt bygga några lådor där själva öppnings mekanismen är tex en magnet, vatten, värme(tändare).

Själva låsmekanismen har jag tänkt mig gångjärn och en solinoid eller slagmagnet där man tillför 2 st 1.5 volts batteri eller fler. Grejen är den att den inte ska kunna öppnas om man inte har batterier och öppnings mekanismen om man inte brukar våld förstås :wink:

Är solinoid eller slagmagnet ett bra val?

Med öppnings mekanismen har jag tänkt att om man för över en magnet över en elektroniska pryttel så släpper den igenom ström som i sin tur öppnar lådan med hjälp av solinod/slagmagneten.

Finns det någon sådan elekronisk pryttel?

Desamma gäller öppnings mekanismen för värme, om man värmer upp den elektroniska prytteln så efter tex 50 grader så släpper den igenom ström som gör att lådan öppnar sig.

Hoppas på att någon kommer med bra förslag eftersom jag själv har kört fast med den elektroniska prytteln.
De som har insett vad jag ska använda dessa lådor till drar nog lite grann på smilbandet och ser fram emot och få träffa denna låda IRL :D
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: En låda som öppnas med magnet

Inlägg av Klas-Kenny »

En solenoid låter passande, ja.
Annars kan man ha ett RC-servo som kan låsa lådan, bara att det krävs lite elektronik för att styra den.

För att känna av magneten borde det enklaste vara ett helt vanligt tungelement. Kanske kopplat till en transistor om det inte klarar strömmen till solenoiden.

Värme avkänns enklast med ett NTC eller PTC-motstånd. Koppla det till en OP-amp som komparator kan du enkelt ha den till att "öppna sig" vid en viss temperatur.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

värme hadde jag nog kollat på en vanlig liten termostat med
funkar

välkommen till forumet med
Elektroniknoob

Inlägg av Elektroniknoob »

Oj här var det fart på ideerna.

Solenoid:en känns väl bra ska bara försöka hitta en passande låda.

Saken är den att lådan kommer att sitta utomhus och jag får väl försöka göra den så vattentät som möjligt eller stoppa den i en plastburk.
Eftersom jag inte har sån djup elektronik kunskap får jag kolla hur man kopplar ihop ett tungelement till en transistor, vad nu den gör :)

Gäller väl samma sak för NTC, PTC-motstånd och OP-amp som jag aldrig hört talas om :) Termostat vet jag väl ungefär hur den fungerar så det låter bra.

Tack för att jag får namn på den "elektroniska prylen" som jag undrade vad det var och tack för välkomnandet.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Att koppla ihop ett tungelement och en transistor är inte svårt - Tungelementet är helt enkelt en strömbrytare där man istället för att flippa en kontakt har en magnet. Transistorn är ungefär en strömstyrd förstärkare. Alltså, en liten ström kan styra en större ström. Strömmen in i "basen" styr strömmen ifrån "Kollektorn" till "Emittern" (Eller tvärt om ifall det är en PNP).

Bas, kollektor och emitter är alltså de tre benen på transistorn. Det finns två typer av "vanliga" transistorer, det är NPN och PNP, de är helt enkelt samma sak, fast tvärt om :lol: Jag hade dock valt en NPN i ditt fall.
Då kopplar du:
Plus ifrån "matningen" (batteriet eller vad du nu har för strömkälla) till ena benet på tungelementet, andra benet till ett motstånd, andra benet på motståndet till Basen på transistorn.
Anledningen till motståndet är för att begränsa strömmen som går igenom transistorns Bas. Det motståndet räknas ut genom att du kollar upp förstärkningen, "hfe" för transistorn du väljer, detta värde står i databladet. Sen tar du den ström du vill ha igenom transistorn som mest (den ström solenoiden drar, plus lite till för marginal) och dividerar med hfe. Då har du strömmen du vill ha igenom basen. Sen tar du spänningen du har ifrån strömkällan minus 0,6 så har du spänningsfallet du vill ha över motståndet. Sen är det ohms lag, spänning/ström = resistans.

Sen kopplar du transistorns emitter till "minus", kollektorn till solenoidens ena pol och "plus" till solenoidens andra pol.
Sen är det även att rekommendera att montera en sk. "backströmsdiod" över solenoiden för att skydda transistorn (en spole, vilket solenoiden är, ger ifrån sig en spänning när man slår av den, och denne kan skada transistorn med lite otur. En diod "kortsluter" spolen och häver där med denne spänning). Den dioden (i princip vilken som helst går bra, tex. 1n4148) kopplar du bakvänt paralellt med solenoiden. Alltså, den positiva "anoden" kopplar du till solenoidens minuspol vilket är den som är kopplad till transistorn, och diodens negativa "katod" kopplar du till "plus".

NTC och PTC är temperaturkänsliga motstånd, "Negativ temperaturkoefficient" och "positiv temperaturkoefficient" innebär hur motståndet förändras vid ändrad temperatur, PTC ökar motstånd vid ökad temp, NTC tvärt om.

En OP-amp, eller operationsförstärkare som det egentligen heter, är en väldigt mångsidig krets som kan användas till exempel för att förstärka en spänning (tex. 0-1V in, 0-10V ut), eller som i ditt fall, en komparator som jämför två spänningar. Då räknar du alltså ut/testar vilket motstånd NTC/PTC-motståndet har vid rätt temperatur, sen använder du ett motstånd till för att få en spänningsdelare av det, så att du får en viss spänning vid en viss temperatur. Sen används två motstånd till den andra ingången för att få ut spänningen att jämföra med (en referens), och när spänningen ifrån NTC/PTC-motståndet blir högre än referensen ger OP-ampen spänning ut, vilket i sin tur kan styra en transistor likt kopplingen ovan.
Men vill du inte gå så "djupt" är ju en termostat enklare.. :D

Det blev lite text.. :roll:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tänk bara på att tungelement INTE är asedda för höga strömmar, de svetsar ihop då :vissla:

Välkommen till forat!
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

En liten googling gav denna länk.

En mycket simpel variant med relä finns en liten bit ner.

http://home6.swipnet.se/~w-69024/lampa.htm
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Geocaching? Skulle vara kul om det var så att lådan skulle användas till nåt sånt. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag fick också de tankarna. Det finns en och annan genomarbetad cach. Men tyvärr känns majoriteten utlagda av folk som jagar fin statistik.
TubularBoy

Inlägg av TubularBoy »

Det enklaste vore att använda sig av diverse larm-delar.
Som lås kan man ha ett slutbleck (som normalt sitter i dörrar)
Som "magnetisk nyckel" kan man ha en magnetkontakt.
Ifall man kör med batteri, så lägg till en liten kontakt så att man kan ladda upp utan att behöva bryta upp lådan.

Delar till detta:

http://storelshop.storel.se/3/001000340075/elslutbleck

http://storelshop.storel.se/category.ac ... 1000610904
Skriv svar