Tips, Biltema, bottenplatta CNC fräs
- Klas-Kenny
Re: Tips, Biltema, bottenplatta CNC fräs
Tidigare i denna tråd så hänvisas en sida på alucon och de är en
Spårmutter M8 för T-Spår 11
Alucon T-spårmutter
Spårmutter M8 för T-Spår 11
Alucon T-spårmutter
-
Här finns lite muttrar. Kanske något som passar.
http://www.wiberger.se/templates/laassk ... kskruv.htm
http://www.wiberger.se/templates/laassk ... kskruv.htm
Klas-Kenny
Hur brett och djupt är spåret och vad är det för bredd i öppningen.
Hur brett och djupt är spåret och vad är det för bredd i öppningen.
- Klas-Kenny
En otroligt snygg ritning av spårprofilen kommer här
Måtten är inte HELT exakt, men ungefär så.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Aha då förstår jag.
Vad mattew menade med 16 mm spårmutter är inte m16 mutter
utan förmodligen bredden på spårmuttern.
Du kan max ha en 11mm gänga i det spåret.
10 eller 8mm passar alldeles utmärkt.
Du har inte tillgång till någon fräs eller svarv för då kan du till verka egna.
Vad mattew menade med 16 mm spårmutter är inte m16 mutter
utan förmodligen bredden på spårmuttern.
Du kan max ha en 11mm gänga i det spåret.
10 eller 8mm passar alldeles utmärkt.
Du har inte tillgång till någon fräs eller svarv för då kan du till verka egna.
- Klas-Kenny
Ja, den 10mm hos JB borde ju fungera då, dock tycker jag att den inte känns tillräckligt "lång" i det här fallet. Eftersom spåret är 11mm skulle den sitta lite glappigt, och eftersom den är så pass kort är jag rädd att kunna dra runt den när man skruvar fast något.
De 10mm hos Wiberger såg bra ut annars, men 15:-/stycket (plus moms antar jag) känns lite häftigt i mina ögon.
Jag själv har inte tillgång till svarv eller fräs (utöver min egen MDF-fräs) men far har tillgång till det på jobbet, skulle kunna be honom göra några stycken. Känns dock bättre att köpa i och med att han själv bara han handvevad fräs så det är ju lite jobb med det om man ska göra ett tiotal.
Hur kan man göra dem i en svarv?
Är dock lite sugen på att hugga vinkelslipen och göra ett par stycken "så länge"
Just nu kan jag ju knappt använda min fräs eftersom jag monterat skenorna men inte har muttrar...
De 10mm hos Wiberger såg bra ut annars, men 15:-/stycket (plus moms antar jag) känns lite häftigt i mina ögon.
Jag själv har inte tillgång till svarv eller fräs (utöver min egen MDF-fräs) men far har tillgång till det på jobbet, skulle kunna be honom göra några stycken. Känns dock bättre att köpa i och med att han själv bara han handvevad fräs så det är ju lite jobb med det om man ska göra ett tiotal.
Hur kan man göra dem i en svarv?

Är dock lite sugen på att hugga vinkelslipen och göra ett par stycken "så länge"

Till sådana spår hade jag valt att göra egna muttrar av plattstång.
Om du använder en vanlig T-spårsmutter kommer den sticka upp över bordet och det är inte alltid önskvärt
EDIT: Jag tror jag har ett ämne för T-spårsmuttrar som man kan kapa och gänga själv. Jag ska kolla dimensionerna. Ämnet är i aluminium.
EDIT2: Jag hade mindre kvar än jag trodde. Biten jag har kvar är ca 220mm lång och har 3st M10 hål i sig.
Om du använder en vanlig T-spårsmutter kommer den sticka upp över bordet och det är inte alltid önskvärt
EDIT: Jag tror jag har ett ämne för T-spårsmuttrar som man kan kapa och gänga själv. Jag ska kolla dimensionerna. Ämnet är i aluminium.
EDIT2: Jag hade mindre kvar än jag trodde. Biten jag har kvar är ca 220mm lång och har 3st M10 hål i sig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Principen är densamma som dettaHur kan man göra dem i en svarv?
Fräsa i svarven
Man sätter upp arbetsstycket i stålhållaren fräser och borrar med svarven.
Lätt som en plätt eller hur.

- Klas-Kenny
Besökte Biltema i Göteborg i helgen. De hade 2,5 skena kvar (två hela och 1 kvaddad) och jag som behöver 6st
Verkade inte som de kommer få in några mer under överskådlig framtid heller...

Verkade inte som de kommer få in några mer under överskådlig framtid heller...
Är det bara mina eller är dessa skenor kanska skeva och oplana?
Jag fäste upp en 27mm furuskiva i fräsen och planade av hela ytan, på denna fäste jag sen en skena kapad i tre bitar.
Sen skulle jag börja plana den med tänkte jag, nu har jag tagit av 0.6mm och det är fortfarande inte plant....
Högsta & lägsta punkterna verkar oftast ligga i öppningen till T-spåren, kan nog behövas i alla fall en 0.2 till. Blir inte mycket gods kvar då.. Spänner man sen upp något för hårt knäcker man säkert upp öppningarna mer
Man ska inte vara snål... En massiv Aluskiva över alltihop med gängade hål hade säkert varit bättre, eller kanske en färdigt T spårskiva...
Jag fäste upp en 27mm furuskiva i fräsen och planade av hela ytan, på denna fäste jag sen en skena kapad i tre bitar.
Sen skulle jag börja plana den med tänkte jag, nu har jag tagit av 0.6mm och det är fortfarande inte plant....
Högsta & lägsta punkterna verkar oftast ligga i öppningen till T-spåren, kan nog behövas i alla fall en 0.2 till. Blir inte mycket gods kvar då.. Spänner man sen upp något för hårt knäcker man säkert upp öppningarna mer

Man ska inte vara snål... En massiv Aluskiva över alltihop med gängade hål hade säkert varit bättre, eller kanske en färdigt T spårskiva...