PICkit 2 problem, utgång på PGC får firmware att kracha..

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: PICkit 2 problem, utgång på PGC får firmware att kracha.

Inlägg av squiz3r »

Hej igen. Förlåt för avbrottet, jag drabbades av en lunginflammation som lyckades hålla mig borta från datorer och elektronik ett bra tag..

Mina config-bitar ser nu ut som såhär:

Kod: Markera allt

// Ställ in fuse-bitarna i processorn..
#pragma config OSC=HSPLL, WDT=OFF
#pragma config PBADEN=OFF
#pragma config MCLRE=ON, DEBUG=OFF, LVP=OFF
#pragma config FCMEN=OFF, IESO=OFF, PWRT=ON, BOREN=OFF, CCP2MX=PORTC, LPT1OSC=OFF, STVREN=ON, XINST=OFF 
#pragma config CP0=OFF, CP1=OFF, CP2=OFF, CP3=OFF, CPB=OFF, CPD=OFF, WRT0=OFF, WRT1=OFF, WRT2=OFF, WRT3=OFF, WRTC=OFF, WRTB=OFF, WRTD=OFF, EBTR0=OFF, EBTR1=OFF, EBTR2=OFF, EBTR3=OFF, EBTRB=OFF 
TomasL:
Build-typ var från början på DEBUG, men problemet kvarstod när jag ändrade till RELEASE. Mode är jag osäker på vad du menar med?

Benen (PGD och PGC) rör jag inte alls längre (därför kopplar jag heller ej bort programmeraren) men problemet löstes inte av detta heller.

Problemet finns som sagt bara ibland, just nu fungerar det utmärkt att programmera, men ibland kommer samma fel fram igen, synbart från tomma intet...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Använder du en Labbplatta?
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

Fast fungerar det programmera via PICKIT2 programvara så låter det inte som hårdvarafel!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Det är en labbplatta jag använder, men jag tycker som Niklas-K.

Edit: Jag kanske inte har nämnt att jag bara använder en PIC, har inte haft möjlighet att testa med någon annan eftersom jag bara har en här nere i mitt studentboende. Men även här känns det ju som att Niklas-K bör ha rätt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Felet du får beror på att programmeraren inte kan läsa processorn, vilket i 99,99% av fallen är hårdvarufel.

Jag tror, utan att veta, att PICKit programeringsapplikation inte kollar DEVId, följaktligen får man inga felmeddelanden.

Som jag fattat det läser den bara en Intel Hexfil ock skickar den till programmeraren utan några kontroller.
Till skillnad från MPLAB som kontrollerar om rätt processor är inkopplad.

Eftersom felet är intermittent, så gissar jag att problemet ligger i labbplattan.
Alternativt en felaktig programmerare.
Har du hela kitet eller bara programmeraren?

För om det fungerar på kit-kortet så är det labbplattan, funkar det inte på kit-kortet så är det programmeraren.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Det tänkte jag inte på att jag hade kit-kortet liggandes. Jag kopplade in det nu, först fick jag samma felmeddelande, device ID var fel. Då startade jag PICkit2s mjukvara och tryckte på check connection, den sa då att allt var frid och fröjd och talade om att det var en PIC16F690 som var inkopplad. Efter det så försökte jag igen att programmera via MPLAB IDE vilket nu fungerade. Hårdvarufel måste alltså vara uteslutet, om det inte är programmeraren..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och du har naturligtvis ställt in rätt processor i MPLAB?

Installera om MPLAB är väl en bra ide gissar jag.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Javisst har jag ställt in rätt processor i MPLAB. Kanske får det bli en ominstallation som du säger..
Skriv svar