Hur går ni tillväga för att felsöka på ett kretskort?
Re: Hur går ni tillväga för att felsöka på ett kretskort?
För att felsöka ett så komplext kort som ett moderkort (som är flerlagers, med en massa väldigt smala banor) så mer eller mindre måste man ha kopplingsschema.
Och även med schema så kan man nog inte göra så mycket mer än kolla matningsspänningar och eventuellt att klockfrekvensen är rätt. Att felsöka ett moderkort utan oscilloskop skulle jag aldrig ge mig på. Helst ska man nog ha en logikanalysator. Vi har ju sett i PDP 8-tråden hur mycket jobb det är att felsöka en sån, där man verkligen kommer åt allt. I en modern dator sitter det mesta inuti integrerade kretsar som man får se som "en svart låda".
Moderkort är inte tillverkade för att repareras, går de sönder så byts de.
Och även med schema så kan man nog inte göra så mycket mer än kolla matningsspänningar och eventuellt att klockfrekvensen är rätt. Att felsöka ett moderkort utan oscilloskop skulle jag aldrig ge mig på. Helst ska man nog ha en logikanalysator. Vi har ju sett i PDP 8-tråden hur mycket jobb det är att felsöka en sån, där man verkligen kommer åt allt. I en modern dator sitter det mesta inuti integrerade kretsar som man får se som "en svart låda".
Moderkort är inte tillverkade för att repareras, går de sönder så byts de.
Jag har en eller ett par böcker om felsökning på svenska som jag funderat att göra pdf av.
Ska kolla hur det är med legitimiteten först.
Böcker i all ära men jag lärde mig mest längst den hårda vägen, dvs Trial and error.
Visst, man behöver ju inte börja med att fixa polarens ipad
det första man gör eller hur.
Leta i bekantskapskretsen om någon har gammal trasig elektronik som
de inte har användning för och ge dig i kasst med det hela.
Vips så har du lyckats laga något & även bränna en del.
Ge dig inte på för stora projekt till att börja med bara.
Ex, en trasig ficklampa kan vara en lagom första grej, beroende på hur mkt du kan från grunden såklart.
Nätet är en stor källa som du säkert vet.
Lycka till.
/ Tompa
Ska kolla hur det är med legitimiteten först.
Böcker i all ära men jag lärde mig mest längst den hårda vägen, dvs Trial and error.
Visst, man behöver ju inte börja med att fixa polarens ipad
det första man gör eller hur.

Leta i bekantskapskretsen om någon har gammal trasig elektronik som
de inte har användning för och ge dig i kasst med det hela.
Vips så har du lyckats laga något & även bränna en del.
Ge dig inte på för stora projekt till att börja med bara.
Ex, en trasig ficklampa kan vara en lagom första grej, beroende på hur mkt du kan från grunden såklart.
Nätet är en stor källa som du säkert vet.
Lycka till.
/ Tompa
Grunden är ju att förstå hur det hela fungerar oavsett vad man skall laga. Annars så vet man ju inte var man skall titta efter. 1,3volt på voltmetern betyder??? Just det, inte ett skit om man inte vad det skall vara.
Enligt mitt eget teorem: Saker går inte sönder av av status Q utan av yttre påverkan. Vanligast är misshandel, strömspikar eller värmeslag. Liksom i naturen är människan sin egen största fiende. Prylar pajar när man pillar med dem, kopplar fel, glömmer att underhålla (när dammsög du din dator senast och med en ESD säker damsugare?)
När jag felsöker så tänker jag på detta teorem. Vad kan ha hänt? Vem har pillat var? Åska nyligen? Var blir det varmt?
Enligt mitt eget teorem: Saker går inte sönder av av status Q utan av yttre påverkan. Vanligast är misshandel, strömspikar eller värmeslag. Liksom i naturen är människan sin egen största fiende. Prylar pajar när man pillar med dem, kopplar fel, glömmer att underhålla (när dammsög du din dator senast och med en ESD säker damsugare?)
När jag felsöker så tänker jag på detta teorem. Vad kan ha hänt? Vem har pillat var? Åska nyligen? Var blir det varmt?
-
Oftast när man felsöker gamla moderkort visar det sig vara modermodemet, själva hjärtat i hårddisken som är trasígt.
- MarcusUmeå
- Kontakt:
När jag kollar ett moderkort så brukar felet sitta i filimasardioderna och det är ju aldrig lönt att fixa 

Re:
Jag kan tipsa om ett överd*ligt bra ställe att fråga på (http://http://elektronikforumet.com). Men dom tjejjerna/killarna som sitter där brukar fråga lite mer för att kunna hjälpa dig. En början är att tala om vad du vill felsöka. Sen genom en okulär besiktning se om något inte står rätt till på objektet ifråga. Sen börjar det bli knivigt när dom frågar om servicemanual (Vilket är lätt idag med tanke på internet). Och om man fortfarande envisas med att det är ett kretskort av obestämbar typ så får man nöja sig med svaret du får och tråden låses. (Jag vet life's a bitch).norpan1 skrev:Ingen som kan tipsa om några grunder på nätet? På svenska helst eller filmer.
//Joakim

*fyyy!*victor_passe skrev:Oftast när man felsöker gamla moderkort visar det sig vara modermodemet, själva hjärtat i hårddisken som är trasígt.

En bild på moderkortet tillsammans med modell kanske kan göra det lite lättare att förstå dit problem. Samt om du kan tala om vad som inte fungerar.
Annars, börja med att undersöka om något ser bränt eller skadat ut. Se till att kortet är korrekt inkopplat, men koppla in det minsta du måste t.ex video, minne, processor, el. Se till att kortet får korrekt spänning in. Samt att kortets egen elförsörjning ger korrekta spänningar i sin tur. T.ex spänningsmatning till processorn som matas av PC:ns nätagg.
Sedan kan du kanske mäta att vissa elementära saker är korrekta, resetsignal, PCI-spänning, tangentbord, v-synk om VGA används osv.
Ska man komma vidare KRÄVS oscilloskop, och att man kan använda det.
Annars, börja med att undersöka om något ser bränt eller skadat ut. Se till att kortet är korrekt inkopplat, men koppla in det minsta du måste t.ex video, minne, processor, el. Se till att kortet får korrekt spänning in. Samt att kortets egen elförsörjning ger korrekta spänningar i sin tur. T.ex spänningsmatning till processorn som matas av PC:ns nätagg.
Sedan kan du kanske mäta att vissa elementära saker är korrekta, resetsignal, PCI-spänning, tangentbord, v-synk om VGA används osv.
Ska man komma vidare KRÄVS oscilloskop, och att man kan använda det.