Hur går ni tillväga för att felsöka på ett kretskort?
Hur går ni tillväga för att felsöka på ett kretskort?
Är kass på detta, nån som kan tipsa om grunderna i felsökning?
Tänk på vad som behövs för att kretskortet skall fungera. Vad som bygger på vad.
T.ex. kolla efter spänningsregulatorer. Mät sedan att dom ger avsedd spänning. Kan mäta på chips direkt också. Man kan kolla matningen med oscilloskop också.
Kolla funktion, vad fungerar, vad fungerar inte. Dra slutsats utifrån differensen.
Mät signalernas överensstämmelse med funktion.
osv..
T.ex. kolla efter spänningsregulatorer. Mät sedan att dom ger avsedd spänning. Kan mäta på chips direkt också. Man kan kolla matningen med oscilloskop också.
Kolla funktion, vad fungerar, vad fungerar inte. Dra slutsats utifrån differensen.
Mät signalernas överensstämmelse med funktion.
osv..
På jobbet kör jag enklast möjliga felsökning till att börja med...
Ser något bränt ut? Har något lossnat osv...
Sen spänningssätter jag kortet... kondingar eller spolar som börjar ryka kan det vara fel på...
Kollar om kondingen är rätt monterad... byter... ryker det igen är det dags att kolla lite mer seriöst...
Drar kortet för mycket ström är det känna-med-handen-på-UNDERSIDAN-metoden som gäller... (varma ytmonterade motstånd fastnar lätt på fingrarna...)
Sen får man ta fram kretsschemat om inget av grottmansfelsökningarna funkar...

Ser något bränt ut? Har något lossnat osv...
Sen spänningssätter jag kortet... kondingar eller spolar som börjar ryka kan det vara fel på...
Kollar om kondingen är rätt monterad... byter... ryker det igen är det dags att kolla lite mer seriöst...
Drar kortet för mycket ström är det känna-med-handen-på-UNDERSIDAN-metoden som gäller... (varma ytmonterade motstånd fastnar lätt på fingrarna...)
Sen får man ta fram kretsschemat om inget av grottmansfelsökningarna funkar...

> Ok, tex. ett moderkort.
Alltså ett moderkort till en normal standard "PC" ?
Kanske inte det enklaste/bästa kortet om man inte är van
sedan tidigare. Någon elektrisk/funktionell felsökning blir
svår utan specialutrustning. Har du tur så syns det direkt vad
som har hänt (svullna kondingar, andra brända komp), annars
är det sannolikt kört...
Alltså ett moderkort till en normal standard "PC" ?
Kanske inte det enklaste/bästa kortet om man inte är van
sedan tidigare. Någon elektrisk/funktionell felsökning blir
svår utan specialutrustning. Har du tur så syns det direkt vad
som har hänt (svullna kondingar, andra brända komp), annars
är det sannolikt kört...
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Du får nog precisera dig lite eftersom det finns spänningsregulatorer i ett antal olika kapslar vilket gör det svårt, speciellt som kapseln (ta t.ex. TO-220) finns för en stor rad olika komponenter som transistorer, dioder och många fler.norpan1 skrev:Hur ser spänningsregulatorer ut? Finns det nån bild?
Andra tips?
Mitt tips till dig är: Om du inte är riktigt duktig på elektronik så låt bli. Sannolikheten för att du ställer till mer skada än om du inte gjort något. Så du SKALL lyda rådet ovan att be en van vän ta en titt, eller varför inte besöka en datorbutik (inte Siba, El-giganten, OnOff om du nu inte köpt datorn där och har garanti).
Lycka till och välkommen till Elektronikforumet!!
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
norpan1: Om du skall ägna dig åt elektronik kommer du att "tvingas" läsa mycket på engelska, då så gott som alla datablad är just på engelska.
Ta en titt här:
http://www.bde.se/elnik.htm
Och naturligtvis biblioteket!
Ta en titt här:
http://www.bde.se/elnik.htm
Och naturligtvis biblioteket!
Moderna saker är ett helsike att felsöka. Sitter ett chip och sen några få kringkomponeneter. Alltid äre då den svarta som är förbrukad 
Länge sen nu jag hade "turen" med kallödning/motstånd/säkring etc.
Sen lönar det sig knappast heller. En krets kostar ju ofta mer än en helt ny pryl, sjukt men sant.

Länge sen nu jag hade "turen" med kallödning/motstånd/säkring etc.
Sen lönar det sig knappast heller. En krets kostar ju ofta mer än en helt ny pryl, sjukt men sant.