Får inte fart på op-amp
Re: Får inte fart på op-amp
Ta hem LTSpice och simulera istället så blir det lättare att se vad som felar. Du kan då simulera med olika nivåer på ingångarna och se vad resultatet blir.
Jag är ganska säker på att OP:n är gjord för symetrisk matning för att fungera korrekt. Alltså både positiv och negativ spänning.
ex +15VDC och -15VDC
//Mathias
ex +15VDC och -15VDC
//Mathias
- prototypen
Eftersom OP förstärkaren inte är kopplad till någon nollvolt eller GND så vet den inte om det är enkel eller dubbel matning. Ser man bara till att spänningarna håller sig inom specarna så finns inga enkel eller dubbelspännings OP. Det är kopplingarna som avgör.
Protte
Protte
Ok, jag har iaf haft problem med vissa op-förstärkarkretsar då detta varit problemet.
Databladen brukar skriva specifikt om ic:n klarar enkel matning.
Fast jag är förvisso ingen analogguru... =)
//Mathias
//Mathias
Stabilisera matningsspänningen till op'n (nära OP'n!) bättre med rek. kapacitans (2st av 2,2µF+10nF). Denna OP verkar vara rätt brutal på matningsledningarna med sin låga utimpedans i kombo med 3600V/µS.
Sen sätt 10K-100K i serie för att skydda op'ns +in (pin3).
Sen sätt 10K-100K i serie för att skydda op'ns +in (pin3).
Det som brukar vara speciellt med OPamps gjorda för enkelmatning är att de t.ex. klarar DC-biasering nära jord på ingången, och/eller att utgången kan gå nära jord eller liknande saker som är praktiska vid single-supply. OPampen kan inte känna av matningstypen (om den får jord och 30V eller -15V och +15V t.ex.), och så länge man inte bryter mot några arbetsområden i databladet ska det gå bra, så det är sannolikt något annat än (men kanske relaterat till) matningen som skapat dina problem.Hypermach skrev:Ok, jag har iaf haft problem med vissa op-förstärkarkretsar då detta varit problemet.
//Mathias
Kul att tråden vaknat igen =)
Jag har köpt nya op-ampar nu. Köpte LM6172. Dessa är i princip lika fast det är två stycken i kapseln.
Dessa funkar som det är tänkt. Jävligt bra helt enkelt. Kör i 1,5MHz och det blir riktigt snyggt. Var tvungen att sänka förstärkningen från 8k till 4k för att det skulle bli riktigt bra. Men ska försöka tweaka till det så jag kan förstärka lite mer.
Paxmax: Det är ju de kondensatorerna jag har. Eller har jag missat nåt? Jag får lite störningar på 12V linan faktiskt när den slår om, runt 20mV tror jag det var. Har inte mätt 24V.
j.po: Jag kopplade så för att jag vill ha så stor spänningsskillnad som möjligt för att få så snabbt omslag som möjligt. Att ha 12V på båda sidor borde väl göra att det inte flyter nån ström alls som jag kan förstärka?
Jag har köpt nya op-ampar nu. Köpte LM6172. Dessa är i princip lika fast det är två stycken i kapseln.
Dessa funkar som det är tänkt. Jävligt bra helt enkelt. Kör i 1,5MHz och det blir riktigt snyggt. Var tvungen att sänka förstärkningen från 8k till 4k för att det skulle bli riktigt bra. Men ska försöka tweaka till det så jag kan förstärka lite mer.
Paxmax: Det är ju de kondensatorerna jag har. Eller har jag missat nåt? Jag får lite störningar på 12V linan faktiskt när den slår om, runt 20mV tror jag det var. Har inte mätt 24V.
j.po: Jag kopplade så för att jag vill ha så stor spänningsskillnad som möjligt för att få så snabbt omslag som möjligt. Att ha 12V på båda sidor borde väl göra att det inte flyter nån ström alls som jag kan förstärka?
@OnkelF:
Jag=blind
tydligen såg jag bara kondingarna du hade på 12V, inte den laddningen som har till höger om OP:n
att det verkar funka bättre nu!
Jag=blind

tydligen såg jag bara kondingarna du hade på 12V, inte den laddningen som har till höger om OP:n