Får inte fart på op-amp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
OnkelF

Får inte fart på op-amp

Inlägg av OnkelF »

Hej.

Jag har försökt använda en op-amp(lm6171) tillsammans med en fotodiod. Efter några timmar så var jag tvungen att ge upp. Testade att koppla så enkelt som möjligt. Kopplade som min toksnygga bild visar:
Bild

Om jag kopplar på det sättet får jag 12V ut. Om jag byter plats på 4,6V och 5,8V får jag också 12V. Om jag kopplar ur båda sjunker spänningen till 10,5V. Jag har köpt två stycken lm6171 och båda gör lika. Är det jag som missat nåt eller är de båda trasiga?
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Re: Får inte fart på op-amp

Inlägg av Argtomte »

Som det ser ut på det du har kopplat så har du ingen återkoppling överhuvudtaget (jag antar att fyrkanterna är potentiometrar eller något liknande?), utan skickar in två skilda spänningsnivåer på inputsen. En opamp har en förstärkning på runt 100000 vid DC, så det du borde få är antingen nära 12V eller nära 0V på utgången beroende på vilken input som är högst. Ett ganska konstigt sätt att använda en opamp på får jag säga. Hur relaterar det här till din fotodiodkrets?
OnkelF

Inlägg av OnkelF »

Jag fick aldrig min fotodiodkrets att fungera. Därför kopplade jag så här för att få just 12V vid ett av testen och 0V vid det andra. Det konstiga var att jag fick 12V vid båda
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Då är jag med på vad du gör! Konstigt att den håller på så. Det kan ju vara så att opampen inte är designad för att ha någon större skillnad mellan inputs (under normal användning är de ju i princip alltid vid samma spänningspotential). Testa att bara koppla den som en spänningsföljare efter en av dina potentiometrar och se om du får samma spänning ut, när du varierar poten?
OnkelF

Inlägg av OnkelF »

Bra test! Tyvärr så gav den bara 10,5V ut avsett vad jag matade den med, dvs samma som att inte ha något ikopplat alls.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag kan inte se varför den inte skulle fungera. Enda jag kan komma på är om du har råkat lägga mer än +/-10 volt mellan in+ och in- och på så vis förstört ingångarna (max är +-10 volt, men jag skulle gärna tro att den klarar 12 volt också). Men att båda kretsarna skulle få likadana fel.... nej, konstigt. Du har inte bara vänt den bak och fram eller nåt sånt simpelt (så att pin1 blir pin4)?
OnkelF

Inlägg av OnkelF »

Hmm... Nåt sånt skulle det kunna vara.
När jag skulle testa fotodioden så gav jag 24V på v+ och 0V på GND. På + gav jag 12V (från en lm317).
Kan det ha knäckt dem?
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Låter som något det skulle kunna bli om jorden inte är ansluten till kretsen, men jag antar att du bubbelkollat allt sånt.
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Ta och rita upp ett schema på din fullständiga fotodiodskrets så kan man kika på om något där verkar kunna ha haft sönder något.
OnkelF

Inlägg av OnkelF »

ie: jorden kontrollerad på tok för många gånger :)

Bild:
Bild
Ritad efter hur komponenterna ser ut.
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Ser ut som en vettig krets. Du behöver inte en LM317 för att reglera ned spänningen, OPampinputs belastar ju inte, så det går lika bra med två resistorer bara. Fast du kanske ska ha 12V-linan till fler saker senare?

När du mäter upp jord/etc, kör du direkt på pinnarna på opampen? Så du inte mäter runt omkring på breadboard eller annat.

Kopplade du katoden åt rätt håll på dioden?
OnkelF

Inlägg av OnkelF »

Precis, 12V är tänkt att användas senare bara jag kommer förbi det här.
Jag har mätt nära ICn. Har mätt ström på varje lina.
Jag kopplade dioden som på bilden, med den långa pinnen mot jord. Efteråt har jag testat att vända på den också utan resultat.
Om jag lägger 0V i stället för 12V på ingången, är det risk att jag sabbar den då?
Pucco

Inlägg av Pucco »

OK. En viktig fråga, vad har du för fotodiod. Med 8 kohm i återkopplingen så krävs det väldigt mycket ljus/ström för att ge utslag på utgången.
Exempelvis dioden BPW34 ger 100µA vid 2mW/cm2 vilket motsvarar 1/10 dagsljus med full sol (2kW/m2).
Med 100 µA diodström kommer utspänningen att bli 12V + 100µA * 8kohm = 12,8V.
OnkelF

Inlägg av OnkelF »

Jag har provmätt dioden och den ger runt 200uA. Jag belyser den med en laser på 10mW.
Är medveten om att förstärkningen inte är tillräcklig utan tänkte förstärka den ytterligare senare.
Har beställt två stycken lm6172 nu som jag ska prova med. Men jag bör kunna koppla så som jag gjort på bilden?
Pucco

Inlägg av Pucco »

Det ser inte helt fel ut. Med 24 V matning och 12 V på +ingången borde du få 12 V plus 8 mV/µA på utgången.

En farlig sak är att du har 2,2µF på +ingången som är laddad till 12 V och om du stänger av 24 V så den blir 0 V snabbt
så kommer kondingen att laddas ur genom +ingången. Absolut max på ingångarna är ju 0,3V utanför matningsspänningarna.
Det skulle kunna knäcka den.
Ett motstånd i serie med ingången för att begränsa strömmen till max 10 mA enligt databladet och en diod från 12 V till 24 V
för att 12-volten inte ska kunna bli högre än plusmatningen (0,7 V över men strömbegränsat av ett motstånd).

Påslag och avslag av matningsspänningar kan ge mycket konstiga fenomen och skador om man har stora kondensatorer
kopplade på ingångar utan att ta hänsyn till vart laddningen kommer ifrån eller vart den tar vägen.
Skriv svar