laga döda pixlar hos TFT?
laga döda pixlar hos TFT?
är det möjligt att återuppliva döda pixlar på en TFT? jag har en 15" TFT och en linje med gröna pixlar...kan man fixa det på nåt sätt?
varför dör de överhuvudtaget?
varför dör de överhuvudtaget?
Om det är en hel rad så skulle jag tippa på glapp i anslutningen till den raden.
Rätt mycket jobb att plocka isär panelen så man kommer åt att peta på anslutningarna, och de är nog ganska känsliga... Men en panel med en hel trasig rad är väl så gott som värdelös, så inte så mycket att förlora?
Om det är enstaka pixlar så finns det en del trick som ibland kan fungera, "massera" pixeln t.ex. eller spela upp en video som flashar olika färger på skärmen om och om igen för att "skaka loss" en pixel som fastnat.
Själv är jag glad att jag sitter med 3 års "zero bright pixel" garanti
Rätt mycket jobb att plocka isär panelen så man kommer åt att peta på anslutningarna, och de är nog ganska känsliga... Men en panel med en hel trasig rad är väl så gott som värdelös, så inte så mycket att förlora?
Om det är enstaka pixlar så finns det en del trick som ibland kan fungera, "massera" pixeln t.ex. eller spela upp en video som flashar olika färger på skärmen om och om igen för att "skaka loss" en pixel som fastnat.
Själv är jag glad att jag sitter med 3 års "zero bright pixel" garanti

-
jag har ett liknande problem, fast det har inte med pixlarna att göra.
på skärmen sitter en tunn plastfilm som skydd, och jag har fått en repa i denna som täcker ca 4*4 pixlar så att det är ett hål i filmen. Det gör att ljuset från backligten bryts här och man ser det som som en irriterande fläck
(sitter nästan i mitten av skärmen)
vad skulle man kunna hitta på för att avhjälpa problemet?
på skärmen sitter en tunn plastfilm som skydd, och jag har fått en repa i denna som täcker ca 4*4 pixlar så att det är ett hål i filmen. Det gör att ljuset från backligten bryts här och man ser det som som en irriterande fläck
(sitter nästan i mitten av skärmen)
vad skulle man kunna hitta på för att avhjälpa problemet?
-