EF-segway: Uppdelning delprojekt samt ansvariga

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: EF-segway: Uppdelning delprojekt samt ansvariga

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Ber om ursäkt för mitt tidigare inlägg där jag tyckte det hela blev lite off topic. Det började bli mycket tekniksnack, som det väl redan finns en tråd för.

Jag missuppfattade rubriken och fick för mig att meningen med tråden var att försöka komma fram till vilka ansvarsområden som projektet borde delas in i och vem som ville ta på sig vad. Inte att bestämma vilken typ av CPU eller vilken typ av styrning som ska gälla. För de som inte direkt deltar i projektet men som är intresserade att följa det, kan det bli lite rörigt om det blir för många sammanblandade trådar.

Nedan kan man ju se ett exempel på vad jag menar. Korken har tydligen inte klarat av att följa de olika trådar som finns och kommer därför med ett inlägg utan att vara påläst i vad som tidigare avhandlats om projektet.
Korken skriver: Låter som ett riktigt kul projekt dethär!
Nu är jag inte insatt i allt som har sagts, men jag har ett par tankar till projektet. När det kommer till regulator så bör en PID fungera bra, men om man vill ha en mer exakt reglering som kan ta hänsyns till många utstående faktorer så kanske tillståndsåterkoppling är att föredra? Jag vet inte om ni redan har pratat om detta.
Själv känner jag att det räcker med att försöka få mitt båtprojekt i sjön just nu, så jag törs tyvärr inte ta på mig någon del av projektet. Jag tycker emellertid det är mycket intressant att följa och jag kommer gärna med glada tillrop och erfarenhetstips. Keep up the good work! :)
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jag kan nog tyvärr inte hjälpa till så mycket. :(

Kom igen anmäl er! Finns många som sitter på lite kunskap! :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag vågar nog inte ta ansvar för någon betydande del, men jag anmäler mitt intresse för att hjälpa till! :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Eftersom jag dagligen arbetar med CAD för tillverkning, och dessutom ofta tillverkar det jag designar, så har jag ganska god koll på hur man designar för enkel tillverkning. Det är lätt att cadda upp en design som sedan visar sig vara en stor huvudvärk att faktiskt tillverka.

Jag skrev i den andra tråden att jag även kan ansvar för motor/utväxling. Dock backar jag nog från den biten, eftersom vi inte alls verkar vara överrens om hur det ska göras. Remdrift eller friktionsdrift finns inte ens på min karta, så om något sådant beslutas kommer jag nog gå min egen väg och göra som jag vill ha det :) Jag är inte ute efter något som ser extremt DIY ut.

Den elektroniska biten kan jag inte ansvara för, där behövs någon med betydligt djupare kunskaper än mina väldigt blygsamma kunskaper.

Utan det är väl snarare CAD & design som är mitt gebit . Men som jag skrev innan (i den andra tråden) så är det mycket som måste bestämmas innan det är dags för CAD.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Walle skrev: Eftersom jag dagligen arbetar med CAD för tillverkning, och dessutom ofta tillverkar det jag designar, så har jag ganska god koll på hur man designar för enkel tillverkning. Det är lätt att cadda upp en design som sedan visar sig vara en stor huvudvärk att faktiskt tillverka.
Jag skrev i den andra tråden att jag även kan ansvar för motor/utväxling. Dock backar jag nog från den biten, eftersom vi inte alls verkar vara överrens om hur det ska göras. Remdrift eller friktionsdrift finns inte ens på min karta, så om något sådant beslutas kommer jag nog gå min egen väg och göra som jag vill ha det Jag är inte ute efter något som ser extremt DIY ut.
Förstår inte riktigt din negativa inställning när det gäller remdrift. Jag har arbetat en hel del PRAKTISKT med både service och ombyggnad av CNC-maskiner i kommersiellt bruk och min erfarenhet av kuggremdrift, även på större CNC-maskiner, är att det funkar med största precision och helt utan problem. Men sitter man vid ritbordet ser man det kanske på ett annat sätt än om man står med micrometern bautastenen och skruvnyckeln i näven :) .
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag har inget emot remdrift i sig, men det är inget jag vill ha på min "Segway". Av två anledningar: Det är inte snyggt och motorn hamnar utanför fälgen.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Håller med om att motorn hamnar utanför fälgen, men rem och skiva kan gömmas helt i "fälgen" och motorerna i bottenplattan, så snyggt kan det fortfarande bli.

Kan du ens med säkerhet säga att det inte är remdrift på den kommersiella segway I2'an?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Sökte lite på saken och även om de inte använder remmar utan en fast växellåda så borde remmar funka lika bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing

Inlägg av bearing »

Menar du att ansvaret ska handla om att ta fram ett lösningsförslag, eller ett "produktionsunderlag"?

Jag tolkar det som produktionsunderlag, och känner då att innan jag kan ta på mig något ansvar behöver vi ta några beslut. Jag tänker främst på motorn. Ska vi göra ett gruppköp på en navmotor, en motor med som utväxlas, eller ska vi låta motorbiten vara upp till var och en? Detta beslut kommer påverka så många bitar att inget kan göras innan det tagits, enligt min åsikt.

EDIT:
Video som visar hur Segway monteras. Det syns att de lagt mycket krut på att göra den enkel att producera.

Bilder:
http://www.sdobrowski.net/segwayht/takenapart/index.htm
http://www.sdobrowski.net/segwayht/apart2/index.htm
Senast redigerad av bearing 11 november 2011, 22:14:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Gimbal, du har rätt. Med kåpor sådär så går det att dölja en rem på ett snyggt sätt (även om nu orginalet hade växellåda). Men jag tror ändå fortfarande att navmotorer är det optimala. Men kanske räcker inte vridmomentet till, eftersom inte ens Segway själva använder navmotorer. Och med tanke på vilken utväxling de har så kanske det inte ens funkar med remdrift?

Bearing: Det handlar mest om samordning. Finns det ingen form av samordning/styrning så lär ett sådant här projekt snabbt spåra ur. Ingen förväntar sig att en medlem ska ta på sig mängder med jobb, utan snarare kunna delegera och samordna.
bearing

Inlägg av bearing »

I videon säger de att Segway måste klara en ramp på 20°. Vi kom ju fram till 45° med 113kg. (Vilket visserligen var vid "stall torque", men 20° borde den klara)
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Om vi ska inte ska ha nav-motorer så tror jag min (& Walles) idé om planetväxel i hjulet är bäst. Går att få ut väldigt hög utväxling på så sätt. Tänk bara på att motorerna tvungna att sitta långt fram i segway:n annars fastnar lätt grus och sand i växeln, vertikala kuggar är ju också att föredra.

Walle: Hann du prata med din polare på OEM Motor om dom hade några lämpliga motorer? Eller blev du överväldigad av tanken att bygga egna motorer? :wink:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Japp, har pratat med honom om navmotorer, de hade tyvärr inget lämpligt. Jag har dock inte pratat något om andra typer av motorer, utan hade snöat in på förhållandevis platta motorer med stor YD.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Thorped skrev:Om vi ska inte ska ha nav-motorer så tror jag min (& Walles) idé om planetväxel i hjulet är bäst. Går att få ut väldigt hög utväxling på så sätt. Tänk bara på att motorerna tvungna att sitta långt fram i segway:n annars fastnar lätt grus och sand i växeln, vertikala kuggar är ju också att föredra.
Grus och sand? Växellådan måste givetvis vara helt kapslad oavsett om man kör rem eller kugghjul.

Här är en motor http://www.robotcombat.com/products/NPC-T64.html som är lite på rätt spår, frågan är förstås om den utgående axeln är stark nog för bära ett hjul direkt, samt om det går att montera en encoder på motorn. Den hade gärna fått vara billigare också, i alla fall i experimentstadiet.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jo, den var nog lite väl dyr för prestandan. Vid 43.1 A lämnar den ca 34 NM, lite lågt tror jag. Men den här diskussionen borde kanske egentligen ligga i en annan tråd :vissla:
Skriv svar