Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bit96

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av bit96 »

Jag har sagt det tidigare och det tål att upprepas, det går f-n inte att släppa in hantverkare i ett hus nu för tiden utan konstant övervakning av varje moment. :evil:
Både rörmokare, elektriker, målare, snickare och andra fuskar och har sig. Och ja, jag drar alla över en kam. :)

Men till ämnet.
Om nu den högra skruven sitter löst betyder det ju att brytarna inte sitter fast ordentligt. Det kan inte vara ok.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

En intressant sak är att det bara är elektriker som får dra VP-rör som är avsedda för elinstallationer. Att någon annan drar och sedan elektriken godkänner det gör det inte mer laglig, även om man aldrig kommer kunna bevisa det.
Precis men så det funkar. :vissla:

Tycker det är betydligt värre med alla plattsättare som lägger värmegolv. Jag brukar nämna för kunden att jag som certifierad för golvvärmeförläggning kan ge 25år på slingan. Det brukar höja ett o annat ögonbryn.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Nu har vi bara hunnit med BB2 hittills och något liknande har jag inte stött på i kursen så jag vet inte. Men inutivit skulle jag inte tro att det där är lagligt.
Som mrfrenzy skriver pajjar man isolationen mot väggen. Om en ledare glider ur en brytare, torex eller liknande kan du få in 230 rakt i väggen.

Uppenbarligen har elektriker slarvat rätt mycket så även jag skulle göra som mrfrenzy (igen) skriver och begära en elbesiktning på huset. Vet vet vilka andra slarvfel han har gjort?

@bit96 kan bara hålla med om det där med hantverkare. Har flyttat in i nybyggt och kan inte säga att jag är nöjd över deras arbetsprestation.

Att endast elektriker får dra rör tycker jag är bra. Inte vill man ha en snickare som drar rör i höjd med var du ska spika tavlor :shock:
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

MathiasP skrev:Ser inte vad problemet är. Det går ju att montera ramen som vanligt. Syns ju på dina bilder. Tycker elektrikern har löst problemet så gott han kunnat. Även om det inte är optimalt. Alternativet är att såga ut i listen. Vad föredrar du?
hmm nej det går ej att montera ramen som vanligt, då hade man ju aldrig klagat från början. problemet är att tack vara deras otroligt fina skruvande så gör det att ramen hamnar ca ½cm ut på vänster sida, vilket i sin tur bidrar till att allt blir skevt, tro mig det finns en anledning, jag har fösökt fixa detta, men visst om jag våldar dit ramen och plast muttern som ska hålla fast allt så sitter det där, men sen när man väl sätter på själva dimmer ratten, så hamnar den snett. och der ser rent ut sagt föj*vligt ut...

Här är en video tagen samtidigt, kanske går att se nått mer på den, iaf på slutet ser man hur fint dimmrarna sitter.
Senast redigerad av Mstandar 10 november 2011, 21:41:06, redigerad totalt 3 gånger.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Missade ctrl + c där?
pyamastomaten

Inlägg av pyamastomaten »

Säger som samtliga innan, det där ett ovanligt fult och ogenomtänkt fusk. Ska man fuska ska man göra det rätt...

Ej tillåtet då som sagt dosa och hela kalaset måste vara dubbelisolerat. På undre dimmern med gipsskruven uppe i högra hörnet; som tveksamt erfaren elektriker vet man att skruvskallen på en gipsskruv tar i standard ramar och därför inte fungerar.
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

MathiasP skrev:Okej det kanske inte är helt regelrätt men absolut ingen säkerhetsrisk.
Om nu det skulle uppstå ett fel skulle jordfelsbrytaren lösa ut i vilket fall.
Med den inställningen kan man ju skita i allt vad säkerhet
heter och låta jordfelsbrytaren göra hela jobbet. :doh:

Har man ett sådant idiotfel löst på ett sådant idiotsätt är det inte bara
risk för utan snarare garanti på att allt annan är utfört på liknande sätt.

De flesta hantverkare håller en ganska jämn nivå, hög som låg.
(Förutom de som super och säger Kurwa då. :roll:
Där varierar utförandet med promillen. :D )

/w
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Titta på vilket utanpåliggande uttag eller brytare som helst. Där skruvar man fast apparaten med skruv. Hur skulle detta vara en större säkerhetsrisk än detta? Det finns även ramar till infällda brytare som måste skruvas fast.
Man okej såg klippet och det såg ju inte allt för vackert ut. Speciellt inte när skruven är helt löst.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Brukar inte utanpåliggande uttag ha ett separat hålrum för skruvarna, alt att uttaget ligger över skruvarna. Tänk även på att om man river ner ett utanpåliggande så är fortfarande kopplingarna skyddade inuti lådan.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Brytarna skall sitta fast med ordinarie klämskruvar.
I vissa byggnader som dagis m.m. skall de även skruvas fast.
De skruvarna går in i plastade urtag i dosan.

I TS fall verkar inte mycket vara rätt.
En skruv på trekvarten som genomborrar dosan och därmed försämrar isoleringen och är en säkerhetsrisk.
Skruven hindrar att täckbrickan monteras korrekt.
En skruv som sitter löst bara för att det ska se bra ut.
Troligtvis har inte klämskruvarna kunnat användas.
Om någon, kanske ett barn, tar tag i sakerna kommer den troligtvis att lossna i högerkanten från väggen.

Gör om gör rätt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag fattar inte hur det lyckats med detta. Det ser apfult ut. Jag förstår inte heller hur de kunnat få dosorna så nära kanten, listen ser ju inte ut att vara speciellt bred ut.

I ett nybygge ska man inte få göra sådana här missar utan att rätta till det efter sig. Detta är inte proffsigt gjort, men jag kan förstå att man försöker rädda situationen. Det är en latmask som inte orkat rätta till det.

GÖR OM GÖR RÄTT!
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

Innan vi börjar skrika "jävla klåpare till elektriker" låt oss betänka möjligheten att det är snickaren som monterat dörren och listerna som gjort en kreativ flytt av brytaren. Jag anser att detta är mer troligt.

Hursomhelst så instämmer jag i att montaget ser för jävligt ut. Det kan knappast vara godkänt rent formellt heller eftersom brytaren endast sitter fast i ena kanten och alltså kan böjas ut vilket medför att man kan komma åt strömförande delar.

Vill man inte riva väggen (plocka ner en gipsskiva) för att åtgärda borde det gå att få till ett godkänt och säkert montage med täcklock och utanpåliggande brytare. Det estetiska är en annan femma...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Snickaren FÅR inte flytta brytaren. Har elektrikern gjort fel är det bara för snickaren att ringa honom så han kan komma och rätta till.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Sant, men......det är ju bråttom, besiktningen är i morgon, elektrikern kan inte komma förrän nästa vecka. Och då går mitt ackord åt helsike.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ja då kan man antingen låta elektrikern stå sitt kast och betala vite till köparna för försenad leverans, eller också klåpar man sig och gör något man inte kan.
Skriv svar