Test av fräsning i så kallad "polymorphic plastic"
Test av fräsning i så kallad "polymorphic plastic"
I pelletsform:
Första testet nere till vänster med 20krpm och 1000mm/min 1mm/pass blev tuggummi.
Sen gick jag ner i hastighet och upp i matning för att slutligen hamna på den uppe i vänster hörn, 4000rpm 4000mm/min 3mm/pass
Allt med 3mm 2skärig fräs
Här är hur spånorna blev också, från V till H (tuggummit längst t v knådade jag ihop, det var nästan genomskinligt efter fräsningen: Vad enkelt och roligt det har blivit med bildtrådar i och med smartphones!
Hoppas detta experiment är till glädje för någon!
I varmt vatten:
Utplattat:
Med skruvhål:
Och så frästestet:
Låg spindelhastigeht och hög matning verkar vara grejen.Första testet nere till vänster med 20krpm och 1000mm/min 1mm/pass blev tuggummi.
Sen gick jag ner i hastighet och upp i matning för att slutligen hamna på den uppe i vänster hörn, 4000rpm 4000mm/min 3mm/pass
Allt med 3mm 2skärig fräs
Här är hur spånorna blev också, från V till H (tuggummit längst t v knådade jag ihop, det var nästan genomskinligt efter fräsningen: Vad enkelt och roligt det har blivit med bildtrådar i och med smartphones!
Hoppas detta experiment är till glädje för någon!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Test av fräsning i så kallad "polymorphic plastic"
Det finns lite videor och annan info på Tormach's blogg-sida om hur man kan använda (vad jag tror är) sånt där material för att hålla fast bitar med "konstiga" former i exemplevis ett maskinskruvstycke.
Verkar väldigt trevlig och användbart. Var köpte du det?
Verkar väldigt trevlig och användbart. Var köpte du det?
Ah, bra idé!
Jag köpte på ebay, testpåse 250g för typ 70:- inkl frakt från en brittisk säljare.
Jag köpte på ebay, testpåse 250g för typ 70:- inkl frakt från en brittisk säljare.
Tack för det, Sparkfun har också till samma pris (250g=$10, 1000g=$35) men då tillkommer ju frakt. För "mjuka backar" är det ju inga pengar då man återanvänder det. Hur hårt är det i stelnat tillstånd, typ "stenhårt, halvhårt, gummihårt"?
Som nylon i större bitar, halvhårt, fjädrar tillbaka och återtar sin form när man böjt. Det kan valsas/dras till plastfilm som är rätt seg, det finns säkert nån tillämpning där som jag inte tänkt på, det bildar en tunn hinna om man tycker något igenom den när det är mjuk, inte som lera där t.ex en skruv går rätt igenom utan det töjs på ett oväntat sätt!
- Mizzarrogh
Går att göra robotskal och annat skoj med detdär.
Typ som nylon i modellereform ungeffär (inte riktigt lika hårt som nylon tror jag men nästan).

Typ som nylon i modellereform ungeffär (inte riktigt lika hårt som nylon tror jag men nästan).
Apropå polymorph och robotar: http://www.xrobots.co.uk/android10.htm 

Det stora problemet vid fräsning tycks ju var den extremt låga smälttemperaturen.
Kanske det skulle gå bättre att bearbeta i ett vattenbad?
Kanske det skulle gå bättre att bearbeta i ett vattenbad?
Säkert, men efter mina tester skulle jag säga 2000 rpm, 2000mm/min utan kladd.
Senast redigerad av dar303 12 november 2011, 15:13:09, redigerad totalt 1 gång.
- Mizzarrogh
Här är några excempel på vad man kan göra om man gillar hobbyrobotar.
http://www.crabfu.com/swashbot/

http://www.crabfu.com/swashbot/
Kan man inte frysa in de sen bearbeta det?
Jag kan tänka mig att man får ett par sekunder mer tid på sig om man lägger det i frysen, lite större marginaler så att säga!