RGB LED bord
Re: RGB LED bord
Japp, det är det där jag menar.
Det är bättre att ha kvar jordbanorna. Kan man inte dra en signalbana från jord till en pad så kommer ju inte heller jordplanet lyckas ta sig till padden, så om man t.ex. måste routa om någon annan signal så blir det lite tydligare på vilka ställen som jordplanet är nödvändigt, om du redan har routat vanliga jordledare. Då råkar man inte kapa jordplanet någonstans där det behöver utrymme för att ta sig till en jord-pad.
Du får läsa på hos din valda PCBtillverkare för isolationsavstånd etc. Jag tror itead kör med > 8 mil om jag minns rätt, säkert bra att välja lite i överkant på det också så det inte blir tillverkningsfel.
Det är bättre att ha kvar jordbanorna. Kan man inte dra en signalbana från jord till en pad så kommer ju inte heller jordplanet lyckas ta sig till padden, så om man t.ex. måste routa om någon annan signal så blir det lite tydligare på vilka ställen som jordplanet är nödvändigt, om du redan har routat vanliga jordledare. Då råkar man inte kapa jordplanet någonstans där det behöver utrymme för att ta sig till en jord-pad.
Du får läsa på hos din valda PCBtillverkare för isolationsavstånd etc. Jag tror itead kör med > 8 mil om jag minns rätt, säkert bra att välja lite i överkant på det också så det inte blir tillverkningsfel.
Argtomte:
Tror du det spelar roll om några banor går in på diagonalen till en pad?
Eller ska jag göra så alla går rakt in på padden?
Ska fixa jordplan ikväll, skickar in ny bild då.
Jordplanet kommer att ha ett isolations avstånd till övriga (icke GND) ledare i TOP om jag förstod det rätt?
Tror du det spelar roll om några banor går in på diagonalen till en pad?
Eller ska jag göra så alla går rakt in på padden?
Ska fixa jordplan ikväll, skickar in ny bild då.
Jordplanet kommer att ha ett isolations avstånd till övriga (icke GND) ledare i TOP om jag förstod det rätt?
Nej det kommer inte spela någon roll att de kommer in på sniskan så att säga. Så länge ledarna har tillräckliga avstånd till intillliggande paddar/ledningar förstås. Men det är klart, det ser ju inte lika prydligt ut 
Vad gäller jordplanet så kommer Eagle själv att se till att jordplanet bara finns där det "får vara". En sak som kan vara värd att nämna är att du inte kommer se hur jordplanet "flyter ut" förräns du tryckt på "Ratsnest"-knappen (se nedan). När du sedan vill flytta på ledningar så kan det ibland vara knepigt att se vad man gör eftersom jordplanet täcker över ledarna, då får du återigen trycka på Ratsnest för att det skall anpassa sig. Vill du att det skall försvinna temporärt så kan du använda "Ripup"-knappen och klicka på en av sidorna till rektangeln som utgör jordplanet, då "försvinner" det tills du kör en ratsnest igen.
Hoppas att du förstod något av den där röran...

Vad gäller jordplanet så kommer Eagle själv att se till att jordplanet bara finns där det "får vara". En sak som kan vara värd att nämna är att du inte kommer se hur jordplanet "flyter ut" förräns du tryckt på "Ratsnest"-knappen (se nedan). När du sedan vill flytta på ledningar så kan det ibland vara knepigt att se vad man gör eftersom jordplanet täcker över ledarna, då får du återigen trycka på Ratsnest för att det skall anpassa sig. Vill du att det skall försvinna temporärt så kan du använda "Ripup"-knappen och klicka på en av sidorna till rektangeln som utgör jordplanet, då "försvinner" det tills du kör en ratsnest igen.
Hoppas att du förstod något av den där röran...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sneaky:
Jo jag hänger med på rip-up och ratsnest
Så då kommer hela TOP bli röd alltså, för jordplanet kommer vara på TOP och bli röd. I layouten alltså.
Är de inte lite onödigt att jordplanet går ut ända ut i kanterna?
Som jag ser det räcker det ju att de går från vänster till mitten på IC#1 och sen upp till mitten på IC#2.

Så då kommer hela TOP bli röd alltså, för jordplanet kommer vara på TOP och bli röd. I layouten alltså.
Som jag ser det räcker det ju att de går från vänster till mitten på IC#1 och sen upp till mitten på IC#2.
Strömförsörjning
Vilken kabel area ska jag ha på +5V ?
Jag måste få fram ett I-max värde.
Jag har 77 RGB = 231 dioder
Varje diod använder max 20mA.
Alltså, 231*0,02 = 4,62A
Blir det så mkt verkligen?
Tror aldrig att jag kommer sätta alla dioder på max samtidigt men man måste ju ta höjd för det.
Trodde ju innan att jag kunde använda datorns USB men där är ju 500mA max på varje USB utgång.
Nån som har några tips? Går det att mixtra ihop något (exkludera mux från det här
)
Vilken kabel area ska jag ha på +5V ?
Jag måste få fram ett I-max värde.
Jag har 77 RGB = 231 dioder
Varje diod använder max 20mA.
Alltså, 231*0,02 = 4,62A
Blir det så mkt verkligen?
Tror aldrig att jag kommer sätta alla dioder på max samtidigt men man måste ju ta höjd för det.
Trodde ju innan att jag kunde använda datorns USB men där är ju 500mA max på varje USB utgång.

Nån som har några tips? Går det att mixtra ihop något (exkludera mux från det här

Rent allmänt mår elektronik bara bra av att ha jordplan lite överallt, så låt det täcka hela kretskortet du. Det brukar bli snyggare så också!kenntoft skrev:Sneaky:
Kopplingschema
Version 0.5 (EDIT: Senare version finns tillgänglig längre fram)
http://img840.imageshack.us/img840/7038/pcbv05.png
Har nu ett jordplan.
Argtomte: fick jag det rätt??
Version 0.5 (EDIT: Senare version finns tillgänglig längre fram)
http://img840.imageshack.us/img840/7038/pcbv05.png
Har nu ett jordplan.
Argtomte: fick jag det rätt??
Senast redigerad av kenntoft 10 november 2011, 23:13:38, redigerad totalt 1 gång.
Ja, det ser vettigt ut. Se till så att ditt valda isolationsavstånd inte är för litet bara.
Jag har Isolate: "0.6096" nånting, tror det är mm.
Sen har jag Spacing "1.27".
jag ökade lite isolate från den som jag laddade upp.
Vet inte vad det var på bilden men nu har jag 0.6096.
Det borde duga???
Sen har jag Spacing "1.27".
jag ökade lite isolate från den som jag laddade upp.
Vet inte vad det var på bilden men nu har jag 0.6096.
Det borde duga???
- Klas-Kenny
Nu börjar ju kortet likna någon!
Jag brukar köra på runt 0,5mm på korten jag etsar själv, så 0,6 borde inte vara några problem. Du ska ju inte ha starkström på de här korten så.
Angående dina kablar tror jag inte att det är så värst noga, det är inga långa avstånd du ska dra så spänningsfallet är nog ganska överkomligt oavsett. Så länge du inte kör supertunna kablar dvs.
Sen så är det väl bara någon enstaka kabel som all ström går igenom, oftast har du väl en kabel till varje diod i princip?
Köp ett 5V nätagg från Ebay, billigt och bra.

Jag brukar köra på runt 0,5mm på korten jag etsar själv, så 0,6 borde inte vara några problem. Du ska ju inte ha starkström på de här korten så.
Angående dina kablar tror jag inte att det är så värst noga, det är inga långa avstånd du ska dra så spänningsfallet är nog ganska överkomligt oavsett. Så länge du inte kör supertunna kablar dvs.
Sen så är det väl bara någon enstaka kabel som all ström går igenom, oftast har du väl en kabel till varje diod i princip?
Köp ett 5V nätagg från Ebay, billigt och bra.

Här har ni gerber filerna.
Processad med ITEADstudio cam-job.
Och jag har kört Iteadstudio DRC och ERC.
Det känns okej nu!
Men man blir aldrig riktigt nöjd
Processad med ITEADstudio cam-job.
Och jag har kört Iteadstudio DRC och ERC.
Det känns okej nu!
Men man blir aldrig riktigt nöjd

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tänkte köra med flertrådig 0,2mm2 mellan kretskort och dioder.Klas-Kenny skrev:Nu börjar ju kortet likna någon!![]()
Vad tror du?
Men om du vill kan ja köra med en lite grövre kabel på +5V

- Klas-Kenny
Tja, till varje lysdiod kör du väl max 0,02A, och om vi säger att du har en meter kabel på 0,2mm2 borde det ge ett spänningsfall på ca. 3,5mV, ganska överkomligt.. 
Just där det kan gå upp till de där 4,62A skadar det ju inte med något grövre kabel, även om det kanske inte är tvunget.
En bit 1,5mm2 FK har väl alla liggande i någon hörna..

Just där det kan gå upp till de där 4,62A skadar det ju inte med något grövre kabel, även om det kanske inte är tvunget.
En bit 1,5mm2 FK har väl alla liggande i någon hörna..
IC #1 övre högra hörnet, ser ut att bli lite tätt mellan angränsande paddar och banorna.
Men det har säkert programmet haft koll på.

Annars är det strålande för att vara första PCB'n, grattis å lycka till.

C-man
C-man
Ja det har du rätt i.
Men den är ju inom toleranserna men jag ska nog fixa det ändå.
Tack men det var ju alla vi tillsammans som gjorde det bra
Det är så det ska vara, vitsen med forum liksom;P
Ja det har du rätt i.
Men den är ju inom toleranserna men jag ska nog fixa det ändå.
Tack men det var ju alla vi tillsammans som gjorde det bra

Det är så det ska vara, vitsen med forum liksom;P