Ventilation för lägenhet (23l/s)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Ventilation för lägenhet (23l/s)

Inlägg av Micke_s »

varför får man inte ha högre tryck än omgivningen?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Är det inte för att man inte skall trycka ut fuktig inomhusluft i kallare byggnadsdelar och därmed skapa kondens och i förlängningen mögel?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En variant kan väl vara att ställa en lös luftrenare så att den suger sin inluft från ventilationssystemets utblås, men ändå ställer den fritt så att den inte påverkar trycket i husets ventilationssystem?
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

MiaM: Jag förstår hur du menar, men all luft som kommer in måste ju gå genom filtret, annars är inte luften filtrerad.
Om tryckfallet blir för stort så måste en fläkt användas. Så hur man än vänder och vrider på det så hamnar man ändå i läget att man kanske påverkar övriga ventilationssystem. Därför är min tanke att använda ett överdimensionerat filter, Alltså genom att använda ett filter som har 100 ggr högre märkflöde än vad jag har i luftflöde. Då borde tryckfallet hamna i motsvarande storleksordning som tilluftsventilen. Det får plats men nackdelen är att det är så dyrt, inte för att filtret i sig dyrt i material utan för att dom normalt sälj till byggbranschen = dyrt.. Billigaste jag har hittat än så länge är 3000 kr/st ex. moms!
Skriv svar