Jag har tröttnat på ventilationen i min hyreslägenhet nu, efter att ha klagat i två års tid, så har jag tröttnat.
Det är mekaniserad till och frånluft. Men tilluften luktar konstigt, och upptäckte att när jag täppte till tilluftdonen och öppnade ett fönster istället, så minskade antalet dagars sjukfrånvaro på jobbet då det började accelerera. Men nu är vintern här igen
och det blir kallt att ta in sin friskluft via ett öppet fönster i sovrummet, dessutom så hörs allt oväsen ute så jag måste sova med öronproppar.
Nåväl, nu sitter jag och projekterar min egen tilluftsventilation på 23l/s. Planen är att ta in min egen luft på min balkong, då det finns mycket plats där och ett eluttag. Luften är tänkt att filtreras först med ett stort aktivt kol-filter.
Som kopplas till ett ventilations-aggregrat som har fläkt och värmepaket på mer än 700W.
Sedan ska luften tas in i bostaden på något sätt, men jag antar att det bör sitta en ljuddämpare precis före luften tas in för att slippa att buller slipper in? Det enda vettiga utan att göra för stor åverkan på bostaden så är tanken att köpa en ny ruta till min balkongdörr, låta någon skära ut ett passande hål på 80mm, antar att desto mindre hål desto mindre buller från utsidan släpps igenom? För att ansluta ventilationsluften genom rutan lite diskret nere vid golvet. Luften ska sedan ledas i rör ca 5 meter längs golvet och väggen innan det slutar in i kanalsystemet för ordinarie tilluft så att den fördelas ut i alla rummen. Självklart täpper jag till i kanalsystemet där luften kommer in från det centrala ventilationssystemet, där luften kommer ifrån normalt. På så vis kan jag utnyttja kanalsystemet i min lägenhet för mitt egna ventilations-system.
Är det någon här som är haj på ventilation, som kan ge mig tips?
Just nu funderar jag över hur jag kan få tag i ett vettigt ventilations-aggregrat, som inte kostar allt för mycket. Vad för slang ska jag ha mellan luftintaget vid fönstret och vidare in i kanalsystemet till mina tilluftventiler?
Vart bör ljuddämparen placeras, och är det mest fläkten som går igenom och för oväsen, eller tar sig buller från utsidan igenom också. Då det blir avgörande för hur mycket dämpning jag behöver.
Jag har ingen erfarenhet av aktiva kolfilter, så hur stort filter behövs rimligen för att slippa att lukt från cigaretter ska komma förbi?
Tack på förhand!