Ventilation för lägenhet (23l/s)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Johan.o
EF Sponsor

Ventilation för lägenhet (23l/s)

Inlägg av Johan.o »

Hej alla trevliga forumister :-)

Jag har tröttnat på ventilationen i min hyreslägenhet nu, efter att ha klagat i två års tid, så har jag tröttnat.
Det är mekaniserad till och frånluft. Men tilluften luktar konstigt, och upptäckte att när jag täppte till tilluftdonen och öppnade ett fönster istället, så minskade antalet dagars sjukfrånvaro på jobbet då det började accelerera. Men nu är vintern här igen
och det blir kallt att ta in sin friskluft via ett öppet fönster i sovrummet, dessutom så hörs allt oväsen ute så jag måste sova med öronproppar.

Nåväl, nu sitter jag och projekterar min egen tilluftsventilation på 23l/s. Planen är att ta in min egen luft på min balkong, då det finns mycket plats där och ett eluttag. Luften är tänkt att filtreras först med ett stort aktivt kol-filter.

Som kopplas till ett ventilations-aggregrat som har fläkt och värmepaket på mer än 700W.

Sedan ska luften tas in i bostaden på något sätt, men jag antar att det bör sitta en ljuddämpare precis före luften tas in för att slippa att buller slipper in? Det enda vettiga utan att göra för stor åverkan på bostaden så är tanken att köpa en ny ruta till min balkongdörr, låta någon skära ut ett passande hål på 80mm, antar att desto mindre hål desto mindre buller från utsidan släpps igenom? För att ansluta ventilationsluften genom rutan lite diskret nere vid golvet. Luften ska sedan ledas i rör ca 5 meter längs golvet och väggen innan det slutar in i kanalsystemet för ordinarie tilluft så att den fördelas ut i alla rummen. Självklart täpper jag till i kanalsystemet där luften kommer in från det centrala ventilationssystemet, där luften kommer ifrån normalt. På så vis kan jag utnyttja kanalsystemet i min lägenhet för mitt egna ventilations-system.

Är det någon här som är haj på ventilation, som kan ge mig tips?
Just nu funderar jag över hur jag kan få tag i ett vettigt ventilations-aggregrat, som inte kostar allt för mycket. Vad för slang ska jag ha mellan luftintaget vid fönstret och vidare in i kanalsystemet till mina tilluftventiler?
Vart bör ljuddämparen placeras, och är det mest fläkten som går igenom och för oväsen, eller tar sig buller från utsidan igenom också. Då det blir avgörande för hur mycket dämpning jag behöver.
Jag har ingen erfarenhet av aktiva kolfilter, så hur stort filter behövs rimligen för att slippa att lukt från cigaretter ska komma förbi?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
jesse

Re: Ventilation för lägenhet (23l/s)

Inlägg av jesse »

Tänk på att det kan vara olagligt att bygga om lägenheten utan hyresvärdens medgivande.
Men om du gör ett ingrepp som år att återställa så är det väl ganska OK antar jag.

Jag vet inte om du klagat skriftligen och i så fall sparat breven och eventuella svar, men gör det i så fall, och om inget händer så kontakta antingen hyresnämnden eller hälsovårdsinspektör i kommunen så kanske det blir fart på hyresvärden.

Jag känner igen problemet med till-luft från tveksamma kanaler(som bla. luktar tobaksrök från grannen och en del annat gammalt byggdamm eller vad det nu kan vara som döljer sig mellan väggarna). Hade problem med sånt i min förra lägenhet. Det påpekades men hyresvärden avfärdade allt med att ventilationen var godkänd (punkt slut). Sedan flyttade jag (inte av den orsaken).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tänk på att tilluft skall tas in i de "rena" rummen, till exempel sovrummen, frånluft tas ut i de "skitiga" rummen dvs Toa, Bad och Kök.

För övrigt, tycker jag som Jesse.
Hyresgästföreningen, Lokala Miljö och Hälsa samt Hyresnämnden är de riktiga vägarna att försöka först.
Dock är det naturligtvis meningslöst om det inte finns direkt påvisbara felaktigheter.

Du kan ju försöka sätta kol-filter på tillluften, och se om det hjälper.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag har blandat in hälsoskyddskontoret i min kommun, men dom gjorde inget åt det. Kommunen äger fastighetsbolaget så...
Nåväl det var ju inte direkt den aspekten jag var ute efter. Jag vill bygga ett eget system, utan att göra åverkan på bostaden.
Så då ser jag inte alls problemet, mer än att det kostar mig pengar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, det är väl egentligen inte så svårt:
Utifrån och in
Fläktgaller->(ljuddämpare)->(varvtalsstyrd)Fläkt->Filter->Värmare->Ljuddämpare->160 mm spirorör som delar upp sig till sovrummen med 125mm spirorör och lämpliga tilluftsdon.

Att tänka på:
Du får aldrig blåsa in mer luft än frånluften, du måste med andra ord ha ett litet undertryck i bostaden.
Luftens densitet varierar med temperaturen, så du måste ha realtidsreglering av fläkten, så du inte får övertryck i bostaden.
Du kan iofs lösa detta med att sätta värmeelementet före fläkten, och på så sätt få konstant lufttemperatur till fläkten.
Tänk på att ju större tryckfall, dvs tätare filter och mindre kanaldiameter ökar ljudnivån, dels pga att fläkten måste snurra snabbare och dels skapas ljud i kanalerna vid höga hastigheter.

Lite tumregler

Max kanaltryckfall 1 Pa/m
Max hastighet i kanal 5 m/s.
Lämpligt undertryck i bostaden 10-15 Pa
Maximal lufthastighet i ett rum 0,15m/s
Minst ett don/sovrum minst 4l/s/sovplats
Minst ett don i vardagsrum, resterande flöde
Tänk dock på att minsta flöde i ett rum skall vara 0,35l/s/m2
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Det finns ingen risk för att de andra lägenheterna påverkas av att du täpper för din egen tilluft?
Om fläkten matar röret med 100l/s och det är 10 lägenheter per fläkt, så får varje lägenhet 10l/s (ungefär).
Om du då täpper för din tilluft och ordnar egen tilluft så blir det 100l utslaget på 9 lägenheter istället = 11,1 l/s för alla dina grannar + högre tryck för dina grannar också.

Jag vet inte om detta påverkar ett ev godkännande för ventilationen eller om det anses ligga inom felmarginalen, men är det så att dem får ett nekande på alla lägenheter vid en ventilationskoll just på grund av att du täppt för din egna tilluft lär ditt hyreskontrakt hänga väldigt löst, då de får felsöka varför alla lägenheter fått ett högre flöde, åtgärda detta (be dig ta bort täppet) och sedan bekosta en ny ventilationskontroll som du får betala i så fall.

Ett enklare förslag är som föreslaget, sätt ett kolfilter framför din tilluft. Det får ju inte påverka din tilluft, så sätt en (tyst) fläkt framför kolfiltret som är så inställd så att den ger ett motsvarande undertryck som kolfiltret ger tryckbortfall.
Om du har möjlighet att hyra/låna mätutrustning för att mäta ventilation, mät ventilationen innan, sedan montera kolfiltret + fläkt och justera sedan fläktens hastighet så att din ventilation matchar ditt tidigare värde.

Sedan är frågan, vad är felet med ventilationen mer än att det är konstig/dålig lukt? Om det är för dålig ventilation, dvs för långsam/för lite, så borde du väl efter att ha monterat kolfilter+fläkt framför din egna ventilation - kunna bygga din tilluftanläggning utöver bostadens egna ventilation så att den kompenserar för den mängd luft som saknas i den vanliga ventilationen.

Det där med rutan låter allt för riskabelt. Har en annan idé:
Hittade detta:
http://www.wind-box.com/1758.html

Det är altså en slags strumpa som slangen är ansluten till, som man trär över springan i ett öppet fönster/altandörr så det sluter tätt. Borde det inte gå att göra något eget liknande?
Även om slangen inte avslutas i dörren så går det ju att bygga någon liknande "tät" icke-permanent genomföring, så att du kan ha ventilationsaggegatet ute på altanen och sedan dra in slangen genom altandörrens springa och även täta.

Se tredje bilden (det är en enda bildfil med 3 bilder i):
Bild
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

sebastiannielsen: Det är normalt konstant tryckregulator som regerar trycket i tilluften, därför påverkar jag ingen annans ventilation.
Så det är alltid storleken på ventilen som avgör luftflödet. Annars skulle det vara jättesvårt att justera in en större anläggning.

Luftflödena är helt ok i min bostad, det som är felet är att luften är förorenad, förmodligen läckage över från avluften på taket.

Efter en del funderande har jag insett att om jag skulle bygga mitt eget ventilationssystem skulle det bli väldigt dyrt. Dessutom löpande kostnad på gissningsvis 500kr/månaden för att värma upp luften. Därför tycker jag nog att din ide om att sätta filter på alla tilluftsdon.

Ska plugga in mig lite på filter. Det enda som oroar mig att tryckfallet. Men jag tror nog att det ska gå. Skulle nog fungera att kompensera med en egen fläkt. Husomhelst blir det enklare att bygga tre stycken ordentliga filterlådor i taket, än att bygga ett helt eget system..

Någon som tror att det inte kommer att fungera? Och frågan är vilka filter jag ska välja. Gärna något bra fabrikat med extremt stor filteryta som tar liten plats..

TomasL: Vad är din erfarenhet av luftfilter?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Har noterat att i en del lägenheter blir allt keff när någon amatör tex bytt huvudfläktar eller liknande då dimmensioneringar blivit inkorrekt gjorda så allt drag hamnar rakt under fläkten där det blidas en mindre tornado och luften står totalt stilla i de lägenheter som ligger längst bort...

Det kan vara ordentligt svårt att beräkna flödet korrekt i ett gemensamt system.
Men ä det felaktigt tror jag det är win-win att göra om det då det sannorlikt även drar ut en massa värme förutom att skapa o-trivsel i merparten av lägenheterna...
(ofiltrerad återcirkulation är ett ännu värre otyg, en kortlivad produkt av 80-talet att blåsa runt bakterier och mögelsporer samt skämd luft om det är inkorrekt gjort, man sparar inte heller någonting på att slösa energi på att blåsa runt luft i en påse sas.)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Mizzarrogh: Jo det är nog riktigt. Allt stämmer såklart bara inom ett intervall. Jag har tänkt att justera in så att flödet blir exakt som det ska vara.. dvs 23l/s totalt för de tre tilluftsdonen tilsammans.. Det verkar vara rätt så dåligt tryck i kanalen.
Öppnade alla tre ventilerna helt öppna 90 mm rör, och mätte lufthastigheten. Och då hade jag totalt ett flöde på 16.54 l/s. Så det verkar vara lite snåljusterat för att ge 23 l/s!
Hastigheten var 0,8m/s och 0,8m/s resp. 1 m/s. Öppnade jag bara en så var hastigheten i den 2,5 m/s.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Anmärkningsvärt vanligt problem skulle jag vilja påstå... Går visserligen att eftermontera spjäll och "halvmånar" men det är bökigt och inte optimalt om det inte gjorts rätt från början. För lågt flöde tror jag är svårt att åtgärda från en enskild lägenhet. Men det kanske är värt ett försök. :humm:
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Iofs tror jag det räcker, om jag sätter på ordentliga filter, hittade ULPA filter från camfil.se
Dom har tryckfall på 250 Pa vid 1260m3/H, men eftersom jag bara ska ha igenom totalt 83m3/h Så är tryckfallet försumbart!
En normal tilluftsventil borde ligga på 50 Pa.
Men jag vill nog ha aktivt kolfilter för att ta bort lukter, vilket jag letar efter nu.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fins kombifilter , vanliga filter i kombination med aktivt kol
http://www.nufilter.se/
kompaktfilter
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

grym: Tack, Ska kika på dom. Eftersom de från camfill är på tok för stora för min applikation.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

TomasL: Vad är din erfarenhet av luftfilter?
Traditionella luftfilter är konstruerade för att stoppa mindre föremål såsom tegelstenar och liknande.
Dvs inte speciellt bra, de är avsedda att skydda systemet i sig, inte för att ge dig ren luft.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

camfill mfl.. inriktar sig på mindre föremål än tegelstenar, dom har ULPA filter, och kolfilter. Som stoppar partiklar mindre än 0,5 um.
Skriv svar