Retrofit Värnamo U-1NC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av tecno »

OK, det gör ju livet lite enklare om man kan till lämpliga trafon direkt.
Terho

Inlägg av Terho »

Vet inte hur jag ska göra med ström försörjningen än, kollar nu på elfa efter något som kan fixa biffen :mrgreen:

Sådan kanske AA-58050 på Elfa? eller kanske är att köpa en klar DC PSU? Vad blir billigast tro?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Billigaste blir att köpa ringkärne transformatorer, kolla på www.bhiab.com. Stefan som har affären är bra att ha och göra med och har anständiga priser.
Terho

Inlägg av Terho »

Har skrivit till han, hoppas han svarar snart :)

Men.... Är det viktigt att ha så hög spänning som möjligt eller är det strömmen som är viktigast eller är det balans som är viktigast? Om steget kan köras från 24-80 VDC och kan dra 8 amp ska jag försöka hålla mig så nära 80 VDC då och ha en PSU som kan leverera 8 amp?
Terho

Inlägg av Terho »

Nu har jag pratat runt lite och sökt runt lite....

VA=Volt amper är lika med watt? U*I

Ringkärnstransformator är en idotsäker transformator endast överbelastning tar död på den? Switchad transformatorer är lika stabil som en ringkärnstransformator men till lägre vikt och storlek men har många komponenter och kan gå sönder....

Har man mindre spänning än en motor ska ha så tappar man hastighet och har har man mindre ström så tappar den styrka?

De sist nämnda kanske inte gäller en stegmotor för de funkar ju inte lika som en AC-DC motor....

Ligger det någon sanning i det jag tagit reda på?
Terho

Inlägg av Terho »

Jag hittade på en 10 år gammal biltema AC svets transformator som ger 46 VAC och 30-100 amp (ställbart) Ja kan väl använda den tillfälligt? :mrgreen:
H.O

Inlägg av H.O »

Många frågor på en gång här.
Vad är det för data på motorerna? Det är i första hand det som styr vilken spänning du behöver. En tum-regel för Geckodrives prylar är 32*(roten ur induktansen i mH) för max prestanda. Så om din motor har en induktans på 5mH bör matningspänningen ligga på runt 70V (DC!). Ju högre induktans desto högre spänning krävs för att uppnå ett visst varvtal - i princip.

W och VA är samma sak när belatningen är resistiv - en motordrift är inte det men det blir för bökigt att räkna på så låt gå för en liknelse.

En transformator är en transformator och ett switchat nätaggregat är ett switchat nätaggregat. Fördelen med ett switchat nätagggregat är att det blir relativt lätt, fördelen med en transformator är att den utan vidare kan överbelastas rätt rejält under korta perioder - något som switchade nättaggregat är betydlig sämre på.

En transformator lämnar växelspänning/ström medan ett switchat nätaggregat lämnar likspänning/ström. I ditt fall, där drivarna kan matas dirket med AC måste en enkel transformator vara det bästa/billigaste. För att uppnå ~70VDC skall trafon vara på runt 50V så din svetstrafo på 46V är ju nästan perfekt i DET avsendet. (Om 70V är lämpligt för dina motorer men det tror jag nog med tankte på storleken på maskinen).

Sen spelar det ingen roll hur mycket transformatorn KAN ge (så länge den kan ge tillräckligt) det är belastningen (drivstegen och motorerna) som drar ström för transformatorn. Du kan ha en transformator som KAN ge 100A till att driva en glödlampa som drar 100mA - inga problem med det, lampan kommer dra 100mA.

Som sagt, mer data på motorerna underlättar...

EDIT: Jag vet att du inte kör med Geckos prylar men det är tumregel att utgå ifrån - om nu inte den kinesiska tillverkaren har nått bättre förslag.
GFEF

Inlägg av GFEF »

>AC svets transformator

J>a kan väl använda den tillfälligt?

NEJ !!!!!

En "svets transformator" är inte användbar till annat än svetsnig

Hög tomgångsspänning som går mot 0 vid ökade strömutag
Terho

Inlägg av Terho »

Tack H.O för att du tar dig tid och förklara :)

Allt jag vet om motorerna är:

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Fick du nåt svar från Stefan på Bhiab? De 53VAC ringkärnorna han har borde ju funka för detta.
Terho

Inlägg av Terho »

Japp vi pratade :) Jo vi pratade, blir sen när budjeten tillåter....
Terho

Inlägg av Terho »

GFEF skrev:>AC svets transformator

J>a kan väl använda den tillfälligt?

NEJ !!!!!

En "svets transformator" är inte användbar till annat än svetsnig

Hög tomgångsspänning som går mot 0 vid ökade strömutag
Pratade med snubben som reparerat elektronik i många år i Ludvika och han gav förslaget för han har använt en sådan och det har funkat bra.... Men fallet är kanske så att det inte funkat då?

Men alla transformator går ju ner mot noll när dom belastas hårt? och speciellt när man svetsar.... Eller är det nå super special i just svets transformatorer? Allt jag såg i den när jag öppnade den var en transformator och en platta med trapetsskruv man kan skruva in och ur när man ska ändra strömmen....
labmaster

Inlägg av labmaster »

Tråden är lång och jag orkar inte läsa igenom alla inläggen. Jag har för mig att 400 oz/tum är lite drygt 1,8 Nm. Någon med mera tid kanske kan kolla detta i en översättningstabell.

Beräkna kostnaden för det nätaggregat du behöver för att sno runt de där slosyn-motorerna du har och jämför vad det kostar att köpa nya moderna stegmotorer, drivare och ett switchat nätaggregat.
Terho

Inlägg av Terho »

Jo motorer ska bytas sen när budjeten tillåter :)
Terho

Inlägg av Terho »

Har kopplat in en slo-syn motor på drivaren som drivs av svetsen och den ställer sig och håller hållmoment så fint så :) Ska testa och få liv i mach3 datorn och testa om det går och få nå snurr i motorn :roll:
Skriv svar