Begränsa ström

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
YngLi

Re: Begränsa ström

Inlägg av YngLi »

Tänkte effekt begränsning för att skydda motorn (max effekt beror säkert på en mängd saker, kanske går att lägga på relativt hög effekt pulsvis för att få igång rörelsen).
Skulle tro att du behöver känna av den linjära kraften separat, om den överstiger max (750N) så skall inte motorn tillföras någon effekt alls.

Edit3 Tog bort några saker (Edit2 och 3).

För att skydda motorn? (bara motorn) Om du menar att spänningen varierar i bilen (eller vad det nu är) och motorns ström är specificerad vid 12V, borde väl finnas någon akutator som har en motor som är specificerad för en lägre spänning, reglera spänningen så max spänning över motorn blir den som motorn är specificerad för och mät strömmen till motorn, om strömmen överstiger max specificerad ström, bryt spänningen, prova sedan att lägga på spänningen pulsvis och mät strömmen, om strömmen inte sjunker till max värde snabbt, bryt spänningen, och prova igen (om det är önskvärt) det går säkert att sätta ett absolut tak för ström även för startströmmen (max ström under en mycket liten tid) för att skydda grejerna. Då skulle du kunna ha en maximalt tillåten ström (under en längre tid) och en maximal ström under en mycket kort tid, precis då du spänningssätter motorn för att starta den. Borde funka om du inte skall minska hastighet på motorn.

Hittade ett "datablad" om enkla motorer och reduktioner, verkar som de där enkla reduktionerna inte är så effektiva -> http://www.tsukasa-d.co.jp/en/date_down ... _eng_b.pdf

Är inte så insatt men tycker det är intressant/ kul.
laksen

Inlägg av laksen »

En fold-back-funktion låter väldigt intressant. Finns det färdiga apparater att köpa med fold-back som skulle kunna fungera?

Det kan mycket väl vara så att vi behöver mäta den linjära kraften separat. Ett intressant test blir att se hur det går att begränsa kraften om man väl lyckas begränsa maxström.

Man kan nog säga att spänningen alltid kommer att ligga över 12 V, en effektreglering hade därmed varit det bästa. Det kanske finns något smidigt sätt att hålla spänningen konstant?

Jag har fått ett mail från Conrad.se om en lösning på problemet. De säger att detta artikelnummer skulle kunna fungera: GS24S/06/P (art.nr. 129236). Dock får jag ingen information om vad det är för apparat. Jag har läst lite på tillverkarens hemsida (http://www.eph-elektronik.de) och det verkar intressant. Jag kan dock inte avgöra om produkten skulle kunna lösa problemet. Är det kanske någon här som förstår sig på hur den fungerar?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Aktuatorn kommer att sitta monterad i en bil...
Var i bilen skall denna apparat användas? Det låter som om 750 Nm är ganska mycket kraft.

By the way, är det ett hobbyprojekt eller ett kommersiellt projekt?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har aldrig sett specifika strömbegränsare med ställbar fold-back till lågspänning som säljs i lösvikt, jag har å andra sidan inte letat heller.
Min lösning hade varit en mikroprocessorlösning, den styr då motorspänningen med PWM och mäter strömmen via en shunt + en A/D-ingång.

Då kan man enkelt programmera in strömgräns, fold-back, evt. pulsning osv. I ett senare skede kan man även få feedback från en kraftmätare och styra efter den. Finns det temperatursensor kan den också kopplas in och plötsligt blir det ett skapligt stabilt system, inte helt olikt den PLC-lösning som erbjuds men definitivt i en annan storlek och produktionspris.
Nerre

Inlägg av Nerre »

laksen skrev: Man kan nog säga att spänningen alltid kommer att ligga över 12 V, en effektreglering hade därmed varit det bästa. Det kanske finns något smidigt sätt att hålla spänningen konstant?
Du kan aldrig hålla spänningen konstant om du vill begränsa effekt eller ström. Enda sättet att hindra en last från att dra mer ström eller effekt än den får dra är att sänka spänningen. Ohms lag gäller.

I = U / R

P = U * I = U^2 / R

Om R sjunker finns det bara ett sätt att begränsa strömmen och effekten: Sänka spänningen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Undrar om du pratat med linjärenhetens tillverkare, om skillnaden mellan datablad och dina uppmätningar med avseende på momentet, då jag personligen anser att linjärenheten är felaktig.
laksen

Inlägg av laksen »

labmaster: Tyvärr är det lite hemligt för tillfället. Det är 750 N, inte 750 Nm. Vilket är ungefär en tryckkraft på 75 kg, vilket inte är så mycket.

Icecap: Det låter mycket intressant det du talar om, dock så har jag ingen aning om hur jag skall gå till väga. Kan man beställa en sådan efter givna specifikationer från något företag eller liknande?

Nerre: P = U * I. Trodde att det gick att sänka både spänning och ström för att minska effekten. Men om strömmen inte går att sänka så är jag helt med på att spänningen måste regleras.

TomasL: Jag har inte pratat med tillverkaren om detta. Dock så tror jag att dem inte blir förvånade då vi överbelastade enheten utan att använda PLC:n. Kan nog bli ett samtal ändå för att få höra deras synpunkter på problemet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Visst kan man sänka effekten genom att sänka strömmen, men hur kan du sänka strömmen? Du måste antingen sänka spänningen eller öka resistansen. Men resistansen är ju vad ställdonet drar, den kan du inte påverka på annat sätt än att ändra ställdonets belastning. Alltså är det bara att sänka spänningen kvar.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Aha, det är ett kommersiellt projekt. Då har ni väl råd att anlita en konsult som kan hjälpa er att konstruera en styrenhet så slipper ni gissa er fram till en lösning :vissla:.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

[quote="laksen]TomasL: Jag har inte pratat med tillverkaren om detta. Dock så tror jag att dem inte blir förvånade då vi överbelastade enheten utan att använda PLC:n. Kan nog bli ett samtal ändå för att få höra deras synpunkter på problemet.[/quote]
Då tycker jag du skall göra det, eftersom det inte skall gå att överlasta den.

Att göra som du gör nu, hitta på lösningar som rimligtvis inte skall behövas, är direkt felaktigt, och är en mycket dålig policy, och visar brister i kunskap.
Dessutom föreslår jag som tidigare skribent, att då ni saknar interna kunskaper, ta kontakt med en konsult som löser problemet åt er, då slipper man en massa gissningar, och förslag som dessutom förmodligen är direkt felaktiga.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

laksen: visst kan du beställa en sådan lösning. Jag kan ta an mig jobbet men det blir till vanlig pris och vanliga villkor.
laksen

Inlägg av laksen »

Tack Icecap. Jag skickar iväg ett PM till dig.

TomasL: Aktuatorn är dimensionerad för 750 N. Vad motorn maximalt levererar är en helt annan fråga. Samma motor kan t.ex. användas till olika aktuatorer med olika maxlaster. I detta fall klarar motorn av att leverera ett vridmoment som resulterar i att kraften blir högre än 750 N efter utväxlingen. Det finns inget styrsystem som begränsar detta. Enda sättet det skulle kunna begränsas på är om motorn levererade maximalt det exakta vridmomentet som motsvarar 750 N efter utväxling.

Om jag vill diskutera olika lösningar, låt mig göra det. Jag uppskattar om du inte skriver några ytterliggare inlägg i tråden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Skulle uppskatta om du vore lite mer ödmjuk mot de som vill hjälpa till.

Eftersom jag nästan dagligen jobbar med liknande utrustning, så har jag en del kunskap i ämnet.

Men om du inte är intresserad av att göra saker på rätt sätt, så, tja det är ju dina pengar och dina kunder.

Så, jag drar mig härmed tillbaka, som sagt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tycker att det är du som har en något udda inställning till problemet. Alla elmotorer kan överbelastas. De är märkta med vad de klarar under normaldrift. Att det går att lasta dem mer, och att de då kan gå sönder är helt normalt. Det verkar alla utom du vara överens om.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu är ju detta ingen elmotor utan ett ställdon, med inbyggd skyddselektronik.

Jag har hitintills aldrig någonsin sprunget på ett ställdon (under 30 år), vare sig vridande eller linjärt som ger mer kraft än vad det är specificerat till.
Håller just nu på att diskutera med en av de största tillverkarna av just ställdon, då jag vill ha 15-20 Nm (behöver 10 egentligen), och det don jag vill ha är märkt med just 10 Nm och det ger i princip inte en Nmm över 10 Nm (men det ger 10).

Slutsatsen är att vi skall mäta på ett antal enheter, nåt 50-tal eller så, för att se om det verkliga momentet vi behöver ligger över 10 eller under 10 Nm (misstänker att det verkliga behovet ligger nånstans mellan 10 och 20 Nm).
Att vi inte riktigt vet beror på att uppgifterna databladet på den enhet som skall påverkas, inte verkar stämma med verkligheten.

Min slutsats, baserad på en rätt lång erfarenhet av ställdon är att det är felaktigt i förhållande till specifikationen, då det är specificerat till att ge maximalt 750 Nm, sedan skall den interna överlastskyddet lösa ut, vilket är en tämligen normal funktion.
Skriv svar