Begränsa ström
Begränsa ström
Jag har en elektrisk aktuator som jag vill begränsa strömmen till. Aktuatorn får maximalt belastas med 4.6 A vid 12 V. Begränsningen måste ske helt automatiskt, d.v.s. ingen säkring som slår till.
Aktuatorn kommer att sitta monterad i en bil, där jag antar att spänningen inte är konstant.
Finns det något smidigt sätt att begränsa strömmen oavsett om spänningen inte är konstant? Finns det färdiga delar att köpa eller bygger man själv efter instruktioner och beräkningar? Jag har läst lite om strömbegränsare, men är dock osäker på om det är det som jag behöver.
Tack på förhand!
Aktuatorn kommer att sitta monterad i en bil, där jag antar att spänningen inte är konstant.
Finns det något smidigt sätt att begränsa strömmen oavsett om spänningen inte är konstant? Finns det färdiga delar att köpa eller bygger man själv efter instruktioner och beräkningar? Jag har läst lite om strömbegränsare, men är dock osäker på om det är det som jag behöver.
Tack på förhand!
Re: Begränsa ström
Det är en linjäraktuator av modellen LINAK LA12. http://www.linak.se/produkter/Linear-Ac ... oduct=LA12
Efter lite funderingar så skulle den bästa lösningen vara att låsa den maximala effekten i elsystemet till 55 Watt (12*4.6). Går det att göra på något smidigt sätt tror ni?
Efter lite funderingar så skulle den bästa lösningen vara att låsa den maximala effekten i elsystemet till 55 Watt (12*4.6). Går det att göra på något smidigt sätt tror ni?
Den drar precis så mycket ström den behöver, det är inget du kan göra nånting åt.
Den angivna strömmen är hur mycket ström den drar vid full last, har alltså inget med att göra "vad den tål", då det inte finns något sånt.
Den angivna strömmen är hur mycket ström den drar vid full last, har alltså inget med att göra "vad den tål", då det inte finns något sånt.
Du har helt rätt i att den tar strömmen som den behöver. Det innebär att den kan ta mer än 4.6 ampere och då blir maxkraften högre än högsta tillåtna (750 N), vilket är farligt för systemet den sitter i. Kan tillägga att aktuatorn kan leverera långt över 750 N om man tillför tillräckligt med ström (mer än 4.6 A). Detta får dock inte hända då både motorn och det övriga systemet kan haverera. Därför måste strömmen alltid vara mindre än 4.6 A.
Någon som har någon idé på hur man kan begränsa strömmen eller effekten så att det aldrig överskrider definierat värde?
Någon som har någon idé på hur man kan begränsa strömmen eller effekten så att det aldrig överskrider definierat värde?
Varför tror du att du behöver det.Safety for the PLC connection
Integrated safety – The Integrated Electronic Overload Protection (EOP) circuit ensures that the actuator and machinery will
not be damaged due to an unforeseen overload situation.
Furthermore the motor temperature is monitored, if the actuator is used with a higher duty cycle than recommended, the
actuator will stop before it is overheated and damaged.
In all situations where the actuator stops because of safety reasons it gives a signal that can be used for error messages etc.
Du kan inte begränsa strömmen.
-
Mindmapper
Du kan begränsa med en strömgenerator. Det gäller att se till att spänningsfallet över strömgeneratorn inte blir så stort att det begränsar momentet så att det aldrig kommer upp i det önskade.
Edit Ser nu att det redan är begränsat till 750N.
Edit Ser nu att det redan är begränsat till 750N.
-
Mindmapper
Längst ner i länken du gav.laksen skrev:Du har helt rätt i att den tar strömmen som den behöver. Det innebär att den kan ta mer än 4.6 ampere och då blir maxkraften högre än högsta tillåtna (750 N), vilket är farligt för systemet den sitter i. Kan tillägga att aktuatorn kan leverera långt över 750 N om man tillför tillräckligt med ström (mer än 4.6 A). Detta får dock inte hända då både motorn och det övriga systemet kan haverera. Därför måste strömmen alltid vara mindre än 4.6 A.
•Max. thrust: 750 N
•Max. speed: 40 mm/s
Om man ger aktuatorn maximal tillåten ström (4.6 A) så ger den 750 N. Om den får mer ström så ger den en större kraft. Detta är även verifierat i en provrigg.
TomasL: Det står att PLC:n tar hand om det. Vi kan dock inte använda oss av den PLC:n av olika anledningar. Aktuatorn i sig har inga begränsningar, d.v.s. det är lätt att köra sönder den om man vill. En säkring skulle sköta problemet med maximal ström, dock så blir inte systemet helt automatiskt då. Därför skulle jag vilja kunna begränsa ström eller effekt till ett maximalt tillåtet värde.
Mindmapper: Jag ska söka vidare på hur en strömgenerator skulle kunna lösa problemet. Tack för svaret!
TomasL: Det står att PLC:n tar hand om det. Vi kan dock inte använda oss av den PLC:n av olika anledningar. Aktuatorn i sig har inga begränsningar, d.v.s. det är lätt att köra sönder den om man vill. En säkring skulle sköta problemet med maximal ström, dock så blir inte systemet helt automatiskt då. Därför skulle jag vilja kunna begränsa ström eller effekt till ett maximalt tillåtet värde.
Mindmapper: Jag ska söka vidare på hur en strömgenerator skulle kunna lösa problemet. Tack för svaret!
Med tanke på strömmen kan en switchad lösning vara bra, det minskar värmeutvecklingen.
I essens är det en PWM-reglering som ger 100% fram till spänningen över mätmotståndet blir hög nog till att börja begränsa.
I essens är det en PWM-reglering som ger 100% fram till spänningen över mätmotståndet blir hög nog till att börja begränsa.
Nja, du har nog uppfattat det hela lite fel.
Vid 750N drar den 4,6A och 12V matning.
Det är möjligt att den är starkare än 750N men det är en helt annan sak.
Du kan aldrig någonsin begränsa strömmen och tro att det hjälper.
Möjligtvis minska matningsspänningen, dock när du gör det, så drar den mer ström vid ett givet moment.
Enda sättet att minska momentet är att minska spänningen, alternativt köra någon form av PCM.
Dock är det ju risk att motorn blir överhettad, eftersom strömförbrukningen då blir högre, vid ett givet moment.
Om man säger så här:
Vid 750N är effektutvecklingen 55W.
Om du minskar spänningen till 10V men fortfarande vill ha 750N så blir strömmen 5,5A istället.
Du får helt enkelt kontrollera med tillverkaren om den går att köra med PWM eller med reducerad spänning.
Notera, det finns inget "max tillåtet värde" utan enbart en uppgift om hur mycket ström den förbrukar vid givet moment.
Vid 750N drar den 4,6A och 12V matning.
Det är möjligt att den är starkare än 750N men det är en helt annan sak.
Du kan aldrig någonsin begränsa strömmen och tro att det hjälper.
Möjligtvis minska matningsspänningen, dock när du gör det, så drar den mer ström vid ett givet moment.
Enda sättet att minska momentet är att minska spänningen, alternativt köra någon form av PCM.
Dock är det ju risk att motorn blir överhettad, eftersom strömförbrukningen då blir högre, vid ett givet moment.
Om man säger så här:
Vid 750N är effektutvecklingen 55W.
Om du minskar spänningen till 10V men fortfarande vill ha 750N så blir strömmen 5,5A istället.
Du får helt enkelt kontrollera med tillverkaren om den går att köra med PWM eller med reducerad spänning.
Notera, det finns inget "max tillåtet värde" utan enbart en uppgift om hur mycket ström den förbrukar vid givet moment.
Jag förstår inte vad du menar TomasL. Som jag beskrev tidigare så är max tillåten ström 4.6 A vid 12 V spänning (55 Watt). Jag skulle kunna montera en automatsäkring som slår ifrån vid 4.6 A. Problemet då är att jag måste slå till säkringen för att kunna använda aktuatorn igen. Detta är inte ok då systemet måste vara automatiskt. Av denna anledning söker jag en annan lösning på problemet. Om det hade funnits ett sätt att begränsa strömmen till maximalt 4.6 A så skulle inte automatsäkringen behövas. Självklart kommer systemet att ha en säkring innan det är klart också.
Jag kanske är otydlig i beskrivningen eller ha missuppfattat något.
Det låter intressant det du skriver om Icecap. Går det att läsa mer om det på något ställe?
Jag kanske är otydlig i beskrivningen eller ha missuppfattat något.
Det låter intressant det du skriver om Icecap. Går det att läsa mer om det på något ställe?
- Electricguy
Om aktuatorn drar mer ström än den är specad för så är den ju överbelastad och på tok för klen för jobbet som ska utföras.
Båda delarna.Jag kanske är otydlig i beskrivningen eller ha missuppfattat något.