Transmissionsledning, där föll polletten ner! Tack.
Jag har funderat en del. Den totala fördröjningen är ju summan av de tre ingående fördröjningsenheterna. I schemat kan man tyda att den består av två M310 med fast fördröjning och en M360 med justerbar fördröjning.
Första M310 har 200ns
Andra M310 har 100ns
Tredje M360 har mellan 50ns till 300ns
Som minst kan man då får 350ns precis som DEC specificerar i dokumentationen. Bra så långt. Problemet är att jag inte lyckats justera ner fördröjningen så lågt. Bara till ~550ns.
Varje M310 består av en delay-line och två "standard puls generator" som är en ett förstärkarsteg och lite logik som gör pulsen av en bestämd längd. M360 är samma men består av en justerbar deley-line och en "standard puls generator".
Beskrivning av korten

Här en förklaring mer i detalj, 1 och 2 är "standard puls generator", 3 är delay-line:en. Man tar en tapp med fördröjningen man vill ha och kopplar ihop den med en "standard puls generator". Detta är virat i bakplanet.
Signalen kommer in vid D, man tar någon av tapparna vid E och kopplar till A. Förstärks till B. Kopplingen mellan B och C ser till att skapa en puls med en bestämd längd.
Nu har jag då mätt och ett steg som läggs på D kommer ut vid rätt tid vid E och vid A. Mellan A och B tar det 60ns och tiden mellan B och C är bara delar av 10ns. Detta har jag mätt på ett M310 och ett M360 med samma resultat. Att mäta vid a och E kan ju vara vanskligt men man kan se att om man mäter mellan D och B (som är TTL nivåer) så är fördröjningen fel.
Nu ska jag ta ut ett M310 och koppla upp på bänken utan resten av datorn och mäta och fundera lite till. Trissorna i kopplingen borde gå att byta mot BC557/BC548, dessa kostar ju bara ören och har liknande eller bättre prestanda. Originaltransistorerna kostar $10 styck på EBay.
Teorin är att "standard puls generator" genererar ~60ns st vilket ger ~180ns. Detta känns inte rätt.
EDIT: Sodjan hittade ett typo.