Stöt från TV-urtaget? *Felet är fixat*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

Stöt från TV-urtaget? *Felet är fixat*

Inlägg av netrunner »

Jag har skaffat ett TV-kort till datorn för att få den att fungera som video. Nu när jag ska ansluta TV-kabeln från daton till resten av TV/Video i vardagsrumet så fick jag en stöt av att hålla i båda kablarna samtidigt. På grund av detta så vågar jag inte koppla in datorn.

Jag har försökt att mäta efter en späning mellan kontakterna utan framgång. Ändå så känner man tydlig att det sticker i fingarna när man nuddar båda samtidigt.

Både TV och dator sitter i ojordade urtag i väggen.

Fråga:

1. Riskerar jag att sabba något, dator/TV?

2. Jag har ett åskskydd för TV, ska jag koppla in det? Har det effekt även för ojordade saker.

3. Fler tips?

Jag har nu dragit in skydsjord till alla urtag i mitt arbetsrum. I och med detta så upphörde stötarna. Tack till alla som hjälpt mig! :D :D :D
Senast redigerad av netrunner 16 september 2005, 22:11:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Jag vet inte spänningen på antennkablar men jag brukar få en del stötar när jag latchar med sånt där. Typ när man får för sig att peta tillbaka kablarna i kontakten när andra änden är ikopplad :P Men jag vill ju inte vara den som får skulden om TV-kortet brinner upp :S
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Behöver jag en sådanhär? :
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=8887.htm

Edit: Hmm... den går inte att köpa. Kanske ska jag ha en sådanhär:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0411&path=

Alla svar mottages tacksamnt. :)
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Jag har varit med om samma fenomen när jag kopplat tvn till tv-out på grafikkortet med en rca-kabel. Den har suttit där ett par år nu utan att något gått sönder så det är nog lugnt
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Så blir det eftersom datorns jordpotential inte är samma som jorden i antennkabeln. Du har en spänningsskillnad på ca 115V där. Har du datorn i ett jordat uttag ska inte det där hända. Det beror naturligtvis också på hur husets antennsystem är uppbyggt. Det är samma sak mellan ljudkortet och den kabel man kopplar till stereon.

Ibland får folk brum i sin ljudanläggning för att det blir nån jordslinga pga antennkabeln. Jordslingor får man om man har flera olika jord kopplat till samma apparat. Exempelvis datorns jord från det jordade uttaget, och datorn är kopplad till teven, som är kopplad till antennuttaget. Stereon brukar man ju också ha kopplad till både datorn och teven. Voila! Alla apparater får jord från minst två olika håll. Detta löses mycket enkelt med en galvanisk avskiljare som sätts i antennuttaget, och sen antennkabeln på den.

Den på elfa funkar. Men den nya modellen har nummer 78-001-40 och kostar 83kr plus moms. Det finns ingen data på den än, så du kan lägga till den i kundvagnen genom att använda snabbköpslistan.

Den på Kjell har samma funktion.
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

sätt i sladden och kör :shock:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Håller med MadModder. För att lösa problemet så kan man prova att vända på kontakten (nätsladden) till en apparat så att man får samma fas på alla apparater. Det kan vara lite testande innan man hittar kombinationen som gör att alla apparater ligger på samma fas. (Ju färre ihopkopplade apparater, desto fler kombinationer....)

Annars kan du stänga av apparaterna du ska koppla ihop och dra ut nätsladdarna. Koppla sedan in alla kablar (som t.ex antennkabeln) och sätt sedan i nätsladdarna igen.

Egentligen är det inte jorden som är problemet i dessa fall, utan snarare brist på jord. När man har jordade apparater så ska man behålla nätsladdarna i eftersom de då förhindrar elektrostatiska urladdningar mm.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Hur kan man byta fas genom att vända på kabeln? Är det inte bara en fas och nolla i uttaget?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Nu är du ute å cyklar lite=)
Anledning till att man vänder på nät sladden är för att kasta om fas och nolla.
Det kan hjälpa om man har nät brum i anläggingen som kommer via transformatorn och genom att byta plats på fas och nolla så kommer fasen längre bort från sekundär sidan på transformatorn (eller nå sånt)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Hej alla! Här kommer en update.

Jag var på Kjell.com idag och handlade denna:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0411&path=

Men tyvärr så hjälper den inte! Samma stickningar i fingrarna när man nuddar båda samtidigt. Någon som har fler tipps?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Det ska vara så det är fullt normal att du får stötar av antennen kabeln.
Min lärare jag hadde i elektronik förklarade vad det berode på, men jag kommer inte ihåg exakt men det hadde och göra med spänningar i luften eller nå sånt.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Koppla in datorn i jordat uttag. Som Madmodder har sagt har du
115V på datorchassi/jord, pågrund av att datorn sitter i ojordat uttag.

du hade en fråga angående ditt överspänningsskydd också, nej
det är i "princip" verkningslöst när det inte sitter i jordat uttag för överspänningar från åska.
Eftersom de flesta överspänningar från åska är common mode.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

netrunner: Man kanske kan ta på sig vantar...? :lol:

Men allvarligt skojjat så hjälper det att vända på strömkontakten. Det är dessutom gratis och väldigt lätt gjort. Det skadar ju inte att testa.

Nu vet jag ju inte hur allt är kopplat, men låt säga att antennsladden du vill ha in i datorn kommer direkt från antennuttaget. Då vänder du bara på datorns stickkontakt, så polerna byter plats helt enkelt.
Om antennsladden du vill ha in i datorn kommer från en video så vänder du istället på videons stickkontakt.
Kort sagt: Den apparaten som är sist i kedjan av antennsladdar (innan den ska till datorn), den apparatens stickkontakt ska du vända på. Det blir oftast rätt med en gång då. Annars krävs det lite testande av olika kombinationer. Men det går definitivt!

Jag har byggt ett antal radiostudios och där har jag gjort på samma sätt, men där har jag mätt och märkt det stiftet i kontakten som är nollan och sedan satt dessa på samma "sida" i förgreningsdosan. (Förutsätter förstås att förgreningsdosan är konstruerad på rätt sätt...)
Senast redigerad av JimmyAndersson 15 september 2005, 21:09:06, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det håller jag inte med om. Det skyddar mot spänningar mellan Elnätet, telefon och antenn. Om nu allt är anslutet. Jorden behövs inte.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Åhh, tack för alla svar! :razz:

Jag gav precis upp och skulle koppla in den (urtaget är i mörkret där man inte ser vad man gör) och fick en fet stöt...

Tipset om hanska mottages tacksamnt ( hmm jag bord ha fatta tänkt på det). Men jag ska börja med att vända på alla kontakter.

Jordat urtag vore bra men det finns bara i köket...
Skriv svar