Begränsa ström

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
laksen

Re: Begränsa ström

Inlägg av laksen »

Det står tydligt på aktuatorn "max current 4.6 A" (vilket borde följas i min mening). Systemet som aktuatorn styr är dimensionerat för aktuatorns maxlast. Därför är det viktigt att aktuatorn inte ger en större kraft än så. Detta är ett avancerat system som jag inte tänker gå in djupare på. Jag vill inte ha kommentarer om att något är underdimensionerat eller liknande då ni inte är insatta i konstruktion, lastfall m.m. Det enda jag vill göra är att begränsa strömmen upp till max 4.6 A, vilket inte verkar vara möjligt enligt kommentarerna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej det står det inte.
Det står, Vid 750N och 12 V kommer den max att dra 4,6A. Det har ingenting med eventuell maximalt tillåten ström.
Denna siffra är till för att du skall veta vilken den minsta storleken av strömförsörjning du kan använda, dvs, du måste alltså ha en strömförsörjning som ger MINST 4,6A vid 12V, gärna mer, 6-10A är nog ett rimligt val, för att inte överbelasta din strömförsörjning, vidare ger det dig också en fingervisning om hur grova kablar du måste använda.
Du kan också använda siffran för att ta reda på om det är nått fel, har du 12V och den drar säg 5A så är den överbelastad.

Vidare så står det i databladet att den är försedd med överlastskydd samt övertemperaturskydd, så ärligt talat förstår inte problemet.
Om du matar på 12V hur många Newton ger den och vilken ström drar den.

Principiellt är, ger den mer än maxvärdet 750 så är den felaktig, drar den mer ström vid 750N är den felaktig.

Man kan kanske acceptera att den ger säg 10% mer kraft, vilket är sannolikt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hypotetiskt, hus löser man det om man skulle vilja att den inte får ge mer kraft än t.ex. 250N?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Beror ju på konstruktionen, men om man reducerar spänningen så ger den mindre moment, dock med risken att den brinner upp, alternativt PWM eller nått sånt.

Naturligtvis måste ju man ha nånting som mäter momentet.
Dock, om man vill begränsa momentet är det ju bättre att köpa en mindre.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Laksen!

Jag har inte studerat databladet för din apparat men vad händer om du hänger på en last som motsvarar 800N, kommer apparaten reglera sig själv genom att dra mera ström vid spänningen 12 Volt?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

TomasL skrev:Naturligtvis måste ju man ha nånting som mäter momentet.
Brukar inte strömmen vara direkt proportionell mot vridmomentet?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Förvisso, om man känner till förhållandet, men visst, borde det vara så.
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bachler »

Efter att ha läst databladet så kan jag påstå att trådskaparen har missuppfattat något.

Lyssna på vad TomasL säger.

(Skulle man inte kunna bygga en uppbiffad power led drivare ala constant current source för att begränsa effekten och därmed momentet?)

Dock känns det spontant som om att du har valt fel apparat om den är "för" stark, och ang. det så stod det väl i databladet att en har inbyggda skyddskretsar? (Och överhettnings skydd?)
laksen

Inlägg av laksen »

Aktuatorn är testad i testrigg. Då körde vi den upp till 1500 N när vi avbröt testet. Det finns ingen begränsning som kopplar ifrån vid 750 N.

På aktuatorn står det: Power Rate: 12 V / Max 4.6 A. Jag tolkade det som att 4.6 A var max tillåtna strömstyrka, vilket verkar vara feltolkat.

Jag är inne på samma bana som du säter. Därför trodde jag att om jag kan begränsa maxström så kan jag även begränsa vridmoment/kraft. Jag ska undersöka om det går att reglera med spänning eller PWM istället, som du säger TomasL.

Helt korrekt labmaster. Om jag belastar den med 800 N så är det inga problem. Detta får dock inte ske då aktuatorn och systemet är dimensionerad för max 750 N (inkl. säkerhetsfaktor).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Uppenbarligen är den felaktig, och du bör ta kontakt med tillverkaren.
Nerre

Inlägg av Nerre »

För att begränsa maxkraften så KAN man möjligen mäta motorströmmen, men då måste man kalibrera lösningen så man vet vilken motorström man har vid vilken last.

Det man brukar använda är istället nån form av friktionskoppling som slirar när kraften blir för hög. Man kan också använda lastcell att mäta kraften med eller helt enkelt slänga in en kraftig fjäder och en mikrogapbrytare.

Sen är ju jag nyfiken på vad den drog för ström när ni fick ut 1500 N från den?

Viktigt att notera är också att specen på aktuatorn antagligen inte handlar om vad den orkar trycka, det är hur stor last den klarar innan den riskerar att gå sönder, d.v.s. hållfastheten.

Om du tänker att aktuatorn används i en lyftkran/hiss, så är det ju så att även om den inte orkar lyfta mer än 75 kg så kommer den ju vid stillastående att kunna lastas med mer än 75 kg. Aktuatorn kan ju inte på nåt sätt hindra att nån lastar på en massa grejer som väger mer än 75 kg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Viktigt att notera är också att specen på aktuatorn antagligen inte handlar om vad den orkar trycka, det är hur stor last den klarar innan den riskerar att gå sönder, d.v.s. hållfastheten.
Nu står det specifikt att den orkar trycka max XX antal N, samt dra YY antal N.

Maximal belastning borde rimligtvis vara tre till 10 ggr högre innan den "går av".
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det svar Laksen ger på min fråga är en väsentlig information som skulle ha varit med från början.

I de flesta fall förbrukar en och samma apparat en fast ström från spänningskällan och det är detta som TomasL utgått från när han försökte förklara för Laksen att den angivna max strömmen ger en indikering på hur stort nätaggregat man behöver skaffa.

Nerres förslag med friktionkoppling är en bra lösning men det skulle även gå att mäta strömmen och slå ifrån spänningen om strömmen överstiger 4,6 A. Om detta fungerar är givetvis avhängt på i vilket sammanhang aktuatorn skall användas. Inledningsvis skriver dock Laksen att han skulle kunna använda en automatsäkring men att problemet är att denna måste återställas manuellt.
YngLi

Inlägg av YngLi »

I databladet (sidan2 tekniska specifikationer http://catalog.linak.com/Linak/ENGLISH/ ... aSheetEng/ )
står det.
Typisk ström vid full last (drag/ tryck kraft?) = 4,6A, max dragkraft tryck/ drag =750N.

På sidan 3 visas konstruktionen i genomskäring, det är visst en slags trapetsskruv, skulle tro att det är/ blir svårt att förutse ur mycket det är av motorns moment som blir överfört som drag tryckkraft (även om man vet den exakta utväxlingen), skulle tro att det existerar en hel del friktionsförluster i överföringen, sambandet mellan motormoment och dragkraft varierar säkert en hel del.

Det borde vara bäst att att mäta kraften efter omvandlingen till en linjär rörelse.

(lite konstigt att konstruktionen är självhämmande upp till 750N tryckkraft men bara upp till 375N för drag krafter)

Edit, är inte så insatt, ändrade tryckmoment till tryckkraft, vet inte om det heter tryckmoment?
Senast redigerad av YngLi 28 oktober 2011, 08:58:40, redigerad totalt 1 gång.
laksen

Inlägg av laksen »

Tyvärr mätte vi inte upp strömmen som krävdes för att uppnå 1500 N. Jag tycker inte alls att det är konstigt att det står max 750 N och att den kan leverera mer. Tillverkaren i sig har självklart en egen säkerhetsfaktor. Om man inte följer deras krav (max 4.6 A vid 12 V) så är det inte konstigt att kraften blir större. Om man kollar produktbladet på deras hemsida så ser man att aktuatorn ger 750 N vid 4.6 A, sen slutar diagrammet. Strömmen får därför inte överstiga 4.6 A om vi ska hålla oss på en godkänd belastning enligt tillverkaren.

Jag ber om ursäkt att ni inte fick all viktig information i början av tråden (inte så insatt i elektronik).

Som Nerre säger så kan vi begränsa kraften med lastcell eller liknande, det skulle dock vara mycket smidigare att låsa effekten helt elektroniskt istället. Om det inte går att låsa effekten elektroniskt så kommer problemet att lösas med liknande lösningar som Nerre tipsade om.

Stort tack för all hjälp hittills!
Skriv svar