Krille356 bygger CNC
Re: Krille356 bygger CNC
Anledningen till att jag själv vill mäta upp motorn är dels att det inte finns några bra moment/hastighet diagram till motorn. Men också att man måste se motor + drivsteg + spänningsaggregat som ett system, man kan alltså få ut ganska olika prestanda ur samma motor beroende på drivsteg mm.
Re: Krille356 bygger CNC
Har du tänkt testa med olika drivsteg och nätagg för att se vilka som är bäst?
Re: Krille356 bygger CNC
Målet var först och främsta att mäta upp de delar som jag redan har köpt, men om de skulle visa sig ha för dålig prestanda så kan det bli aktuellt att mäta upp andra kombinationer.
Först måste jag i för sig se så att det går att mäta
Först måste jag i för sig se så att det går att mäta

Re: Krille356 bygger CNC
Nu har jag mätt så att bromsdammet yrt
Kan meddela att bromsskivan blir rejält varm fort när man mäter på lite högre stegfrekvenser vilket min underarm märkt flertalet gånger
Riggen fungerar bra så länge bromsskivan inte slår sig och det gör den gärna om man låter den bli för varm, skulle jag göra om något så skulle det nog vara att tillverka en något tjockare bromsskiva i gjutjärn eller liknande som inte slår sig lika lätt som denna laserskurna i rostfri plåt. Har blivit några nedmonteringar och uppriktningar på samma sätt som tidigare.....
Den andra grejen som man skulle ändra på är en grövre stoppskruv till bromsskivan mot centrum axeln M3 är på gränsen, när man bromsat hårt några gånger så vill den gärna låsa sig i aluminiumgängorna
Har använt två vanliga DMM för att mäta ström och spänning till drivsteget, Max, Min funktionen är något för långsam på att sampla värde på mina multimetrar. Här hade det definitivt funnits utrymme för lite förbättring för att öka på noggrannheten.
Nog klagat här kommer resultaten
Har lagt lite förklarande kommentarer i xlsx dokumentet. Följande parametrar har jag valt att plotta
Pull-Out Torque
Kurvan beskriver maximalt moment som motorn kan leverera när den kör vid den angivna stegfrekvensen. När jag mätt lägger jag på moment efter att motorn har nått den angivna stegfrekvensen. Motorn körs med 1/10 steglängd men jag har ändå valt att plotta i fulsteg/s.
Efficiency
Kurvan beskriver kvoten mellan Power on Axis och Pull Out Power som är den instoppade effekten i drivern. Jag gör alltså alla effektmätningar så att drivern (och dess förluster) är inkluderad i resultatet. Denna kurvan är extra intressant då den visar verkningsgraden av hela systemet.
No Load Power
Denna kurvan visar den totala instoppade effekten i drivern när motorn kör på angiven stegfrekvens utan belastning. Detta är alltså förlusten i motor och drivern när ingen mekanisk effekt utvecklas.
Pull-Out Power
Denna kurvan visar den effekt som stoppas in i drivern när motorn är belastad med maximal last utan att tappa steg vid den angivna stegfrekvensen. Pull-Out Power är summan av alla förluster i drivern, förluster i motorn samt den maximala utvecklade mekaniska effekten.
Power On Axis
Denna kurvan visar den maximala mekaniska effekten som motorn kan leverera vid den angivna stegfrekvensen. Den är beräknad av moment och varvtal.
Power Losses
Denna kurvan beskriver den totala effektförlusten när den maximala mekaniska uteffekten levereras. Förlusten beräknas genom Pull-Out Power minus Power On Axis. I princip är det ett indirekt värde på hur varm motor och driver blir när motorn är under full belastning.

Kan meddela att bromsskivan blir rejält varm fort när man mäter på lite högre stegfrekvenser vilket min underarm märkt flertalet gånger

Riggen fungerar bra så länge bromsskivan inte slår sig och det gör den gärna om man låter den bli för varm, skulle jag göra om något så skulle det nog vara att tillverka en något tjockare bromsskiva i gjutjärn eller liknande som inte slår sig lika lätt som denna laserskurna i rostfri plåt. Har blivit några nedmonteringar och uppriktningar på samma sätt som tidigare.....
Den andra grejen som man skulle ändra på är en grövre stoppskruv till bromsskivan mot centrum axeln M3 är på gränsen, när man bromsat hårt några gånger så vill den gärna låsa sig i aluminiumgängorna

Har använt två vanliga DMM för att mäta ström och spänning till drivsteget, Max, Min funktionen är något för långsam på att sampla värde på mina multimetrar. Här hade det definitivt funnits utrymme för lite förbättring för att öka på noggrannheten.
Nog klagat här kommer resultaten

Har lagt lite förklarande kommentarer i xlsx dokumentet. Följande parametrar har jag valt att plotta

Pull-Out Torque
Kurvan beskriver maximalt moment som motorn kan leverera när den kör vid den angivna stegfrekvensen. När jag mätt lägger jag på moment efter att motorn har nått den angivna stegfrekvensen. Motorn körs med 1/10 steglängd men jag har ändå valt att plotta i fulsteg/s.
Efficiency
Kurvan beskriver kvoten mellan Power on Axis och Pull Out Power som är den instoppade effekten i drivern. Jag gör alltså alla effektmätningar så att drivern (och dess förluster) är inkluderad i resultatet. Denna kurvan är extra intressant då den visar verkningsgraden av hela systemet.
No Load Power
Denna kurvan visar den totala instoppade effekten i drivern när motorn kör på angiven stegfrekvens utan belastning. Detta är alltså förlusten i motor och drivern när ingen mekanisk effekt utvecklas.
Pull-Out Power
Denna kurvan visar den effekt som stoppas in i drivern när motorn är belastad med maximal last utan att tappa steg vid den angivna stegfrekvensen. Pull-Out Power är summan av alla förluster i drivern, förluster i motorn samt den maximala utvecklade mekaniska effekten.
Power On Axis
Denna kurvan visar den maximala mekaniska effekten som motorn kan leverera vid den angivna stegfrekvensen. Den är beräknad av moment och varvtal.
Power Losses
Denna kurvan beskriver den totala effektförlusten när den maximala mekaniska uteffekten levereras. Förlusten beräknas genom Pull-Out Power minus Power On Axis. I princip är det ett indirekt värde på hur varm motor och driver blir när motorn är under full belastning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Krille356 bygger CNC
Imponerande mätningar, alltid trevligt med real-life data.
Tolkar jag siffrona rätt om jag säger att maximal användbar effekt (om man inte är ute efter värme) med nuvarande konfiguration uppnås vid ~1000rpm och då uppgår till ~120W för att sedan i princip (dippar något) vara konstat upp till ~1500rpm?
Är Pullout current den totala strömmen som drivaren drar från nätagget vid respektive mätning?
Tolkar jag siffrona rätt om jag säger att maximal användbar effekt (om man inte är ute efter värme) med nuvarande konfiguration uppnås vid ~1000rpm och då uppgår till ~120W för att sedan i princip (dippar något) vara konstat upp till ~1500rpm?
Är Pullout current den totala strömmen som drivaren drar från nätagget vid respektive mätning?
Re: Krille356 bygger CNC
Du tolkar siffrorna rätt, strax över 1000rpm planar även verkningsgraden ut.
Stämmer angående Pull out current, alla strömmar är RMS värde in till drivsteget.
Troligen finns det aningen mer moment än vad min mättning visar, slangkopplingen äter nog upp lite energi samt lite försvinner nog i kullagren men jag tror det är så pass liten del i sammanhanget så att det är försumbart. Största mätfelen kommer antagligen från låg samlingshastighet på min/max funktionen hos multimetrarna samt från en inte helt perfekt rak bromsskiva.
Jag har mätt alla punkterna i diagrammet vid två olika tillfällen och sen tagit medelvärdet av de två mätningarna för att göra kurvan. Slog ca +-5% mellan mätvärdena vilket jag tycker är helt OK med tanke på den primitiva mätmetoden. Ett mätfel kommer av att det är lite svårt att öka bromskraften på fjäderskruvarna och samtidigt läsa av värdet på vågen precis innan motorn tappar steg.
Stämmer angående Pull out current, alla strömmar är RMS värde in till drivsteget.
Troligen finns det aningen mer moment än vad min mättning visar, slangkopplingen äter nog upp lite energi samt lite försvinner nog i kullagren men jag tror det är så pass liten del i sammanhanget så att det är försumbart. Största mätfelen kommer antagligen från låg samlingshastighet på min/max funktionen hos multimetrarna samt från en inte helt perfekt rak bromsskiva.
Jag har mätt alla punkterna i diagrammet vid två olika tillfällen och sen tagit medelvärdet av de två mätningarna för att göra kurvan. Slog ca +-5% mellan mätvärdena vilket jag tycker är helt OK med tanke på den primitiva mätmetoden. Ett mätfel kommer av att det är lite svårt att öka bromskraften på fjäderskruvarna och samtidigt läsa av värdet på vågen precis innan motorn tappar steg.
Re: Krille356 bygger CNC
Har bestämt mig för att nöja mig med resultatet från motormätningen och gå vidare i projektet.
Har funderat mycket på hur jag ska lyckas få alla plan i maskinen inom snäva toleranser, var först inne på att bygga något med laser och en 1D/2D PSD sensor från Hamatsu.
http://sales.hamamatsu.com/fr/products/ ... sional.php
Men har bestämt mig för att gå mer traditionellt tillväga och försöka mig på att skava in maskinen, ger även fördelen att jag kan använda grejerna till att förbättra precisionen i mina övriga Kina maskiner, under förutsättning att jag lyckas lära mig att skava vill säga
Har beställt en Camelback Straightedge från http://www.praezisionstools.com, hittade ingen som sålde sådana i Sverige.
Straightedges, special cast iron according to DIN 876 Grade 0
with lightening holes
Technical Data:
Dimension: 1000 mm x 50 mm
Accuracy: 8µm
Weight: 17 Kg
Tyvärr är leveranstiden 10V men jag räknar med att det finns annat som kan hålla mig sysselsatt tills den dyker upp.
Kommer att beställa övrig skav utrustning under tiden så att jag hinner öva innan jag gör det på fräsen.
Just det, måste ju bygga själva fräsen också
Har funderat mycket på hur jag ska lyckas få alla plan i maskinen inom snäva toleranser, var först inne på att bygga något med laser och en 1D/2D PSD sensor från Hamatsu.
http://sales.hamamatsu.com/fr/products/ ... sional.php
Men har bestämt mig för att gå mer traditionellt tillväga och försöka mig på att skava in maskinen, ger även fördelen att jag kan använda grejerna till att förbättra precisionen i mina övriga Kina maskiner, under förutsättning att jag lyckas lära mig att skava vill säga

Har beställt en Camelback Straightedge från http://www.praezisionstools.com, hittade ingen som sålde sådana i Sverige.
Straightedges, special cast iron according to DIN 876 Grade 0
with lightening holes
Technical Data:
Dimension: 1000 mm x 50 mm
Accuracy: 8µm
Weight: 17 Kg
Tyvärr är leveranstiden 10V men jag räknar med att det finns annat som kan hålla mig sysselsatt tills den dyker upp.
Kommer att beställa övrig skav utrustning under tiden så att jag hinner öva innan jag gör det på fräsen.
Just det, måste ju bygga själva fräsen också

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Krille356 bygger CNC
Otroligt imponerad av hur mycket energi du lägger på att testa, verifiera, rita och konstruera saker som inte kommer att sitta på fräsen, dessutom många sköna tusenlappar. Vi andra vi köper ett gäng delar, skruvar ihop dem och hoppas det blir användbart. Är du lika noggrann med allt i livet? Skulle vara intressant att se dig baka bröd t ex 
Fortsätt rapportera tätt, alltid intressant att läsa. Och skavning ska bli kul att läsa om.

Fortsätt rapportera tätt, alltid intressant att läsa. Och skavning ska bli kul att läsa om.
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Krille356 bygger CNC
Detta är nåt jag vill lära mig men det är nog inte så lätt att hitta någon som kan lära en detta hantverket.försöka mig på att skava in maskinen
Re: Krille356 bygger CNC
Är inte lika noggrann med allt, bara viktiga sakerX-IL skrev:Otroligt imponerad av hur mycket energi du lägger på att testa, verifiera, rita och konstruera saker som inte kommer att sitta på fräsen, dessutom många sköna tusenlappar. Vi andra vi köper ett gäng delar, skruvar ihop dem och hoppas det blir användbart. Är du lika noggrann med allt i livet? Skulle vara intressant att se dig baka bröd t ex
Fortsätt rapportera tätt, alltid intressant att läsa. Och skavning ska bli kul att läsa om.

Resonerar som så att om jag har förutsättningarna klara för mig så är det troligare att det blir en bra maskin i slutändan.
Re: Krille356 bygger CNC
Nej jag tror också att det är svårt att hitta någon som kan hantverket, speciellt med tanke på hur svårt det var att hitta någon som säljer utrustningen.tecno skrev:Detta är nåt jag vill lära mig men det är nog inte så lätt att hitta någon som kan lära en detta hantverket.försöka mig på att skava in maskinen
Men det finns en hel del information på nätet om skavning, har även börjat läsa Machine tool reconditioning and applications of hand scraping från 1955.
533 sköna sidor om allt man inte viste att man behövde veta om att skava maskiner

Re: Krille356 bygger CNC
Har hittat den som .djvu vilket är ett format som liknar .pdf fast öppet.
googla efter "Machine Tool Reconditioning and Applications of Hand Scraping.djvu" så hittar du den.
googla efter "Machine Tool Reconditioning and Applications of Hand Scraping.djvu" så hittar du den.
Re: Krille356 bygger CNC
Nu är även följande beställt:
Skavstål i hårdmetall.
Skavstål i verktygsstål
Märkfärg.
Bläckroller i gummi.
Köpte allt utom rollern från otdtools.se
Nu får det vara färdighandlat för i dag
Skavstål i hårdmetall.
Skavstål i verktygsstål
Märkfärg.
Bläckroller i gummi.
Köpte allt utom rollern från otdtools.se
Nu får det vara färdighandlat för i dag

Re: Krille356 bygger CNC
Lära sig konsten att skava är en spännande upplevelse men bygg maskinen med linjärskenor och vagnar så slipper du skava in prismor.