Retrofit Värnamo U-1NC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Aha är de så, smidig maskin :)

Nej har inge sprängskiss.... Vet inte vart jag ska få tag på det men den är under kulskruvs skydden bakom Y på andra bilden på mitt förra inlägg (Plattorna på varandra) och själva skruven ser du på sidan 1 i den här tråden, kan fixa mer bilder om du vill det! :) Har kollat in överallt och funderat om ja kan pilla bort kylskruvs skydden ovanpå men det verkar inte gå.... och lite annat folk som funderat men inge har en lösning.... Blääää kanske finns en annan lösning som är lätt men ser den inte framör mig :evil: Själva muttern är ca 150 mm hög upp till bordet.
Terho

Inlägg av Terho »

Hittade på en luftslang bak på maskinen nyss! Så de är väl pneumatisk verktygs låsning men undra vilken axel.... Kanske bägge? eller de kanske bara är horisontal axeln....
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det brukar gå att dela även i "universalen". (Där du har gradskivan)
Om du får bort X-gejderns underdel kanske det blottas nya möjligheter.
Men du kanske redan har delat den där?
Terho

Inlägg av Terho »

Låter som en bra idee, ska testa och lyfta av x-gejdena och hoppas på det bästa :)
Terho

Inlägg av Terho »

Efter lite våld så gick det :twisted:

Bild

Bild

Hittade på en liten skada, men går att fixa lätt :roll: Undra bara hur det har kunna hänt.... Någon som vart in och pilla innan kanske :doh:

Bild
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är det skruvarna till mutterfästet man ser skymta på första bilden?
Nu när du har frilagt Y-gejdern måste det väl gå att få bort kulmuttern från mutterfästet?
För att sedan dra ut skruven.

Vad är det för skada? Jag ser ingen.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Ser ut som en avdragen skruv?
Terho

Inlägg av Terho »

Japp det är skruvarna till muttern, låg under X gejderna....

Ja skruven är av, troligen någon som dragit av den....

Måste ta ur sprinten och knacka av hylsan med gäng sen dra av lagret sen får jag nog ur skruven lätt, väldigt knepig kulmutter iaf när den är så hög.... De glappade 8 hundradelar med hela bordet på och när bara X gejdrarna enbart var kvar glappade det bara 4,5 hundradelar :humm: Finns en typ av spännare på muttern såg jag :mrgreen: Ska nog försöka spänna så kanske jag får ner glappen när allt sitter på igen :) men för säkerhets skull ritar jag av hela skruven innan så om det behövs kan jag ta fram en ersättare....

Bild

I morgon ska jag ta hela bordet till jobbet och blåsa av det med högtrycks tvätten sen blåsa igenom alla smörjkanaler med luft. Tillbaka till snickarboa igen och måla ställena som var målade innan fast med svart hammarlack.... Svart och sliten grön blir fin fint :mrgreen:

Nu när bordet är borta är maskinen lite lättare så jag ska passa på nu och försöka få av den från pallen innan jag ska börja montera ihop allt igen....

Skönt att de flyter på igen nu när allt lossnade!

Men det är väldigt mycket tum skruv på maskin! Konstigt för att vara en svensk maskin men det kanske är utländska delar dom köpts in för det är blandat tum och mm lite här och där.
H.O

Inlägg av H.O »

Mycket intressant med ditt glapp på Y-axeln. Jag har ju liknande på min Abene och jag har ännu inte lyckat lokalisera VAR det glappar. Ändlagringen (motriktade koniska rullager) förspänd så det "hackar" när man vrider och kulmuttern justerad så jag knappt orkar dra runt skruven men det glappar ändå... Nåja, ville bara säga att jag med spänning ser fram emot VAR det glappar i ditt fall - inte för att det betyder att jag har samma men i alla fall ;-)
Terho

Inlägg av Terho »

Aha du med, då måste det lösas :humm: Jag har funderat lite på det nu på morgonen och kanske har och göra med brytningar av något slag? Gjorde en liten bild.... De gröna och lila är brytningarna. min kulmutter är väldigt hög så risken finns att felet kan ligga där....

Jag gar bara ett lager på min Y skruv, bak finns inget....

Bild
H.O

Inlägg av H.O »

Konstruktionen på min är väldigt lik din, det är en rejäl gjutjärnsklump, i vilken själva kulmuttern sitter, till vilken mellanbiten/sadeln är skruvad - prcis som på din. En tanke jag har/haft är att jag inte dragit skruvarna ordentligt (för jag har haft min isär i samma grad som du har nu) och att det såldes glappar i "kopplingen" mellan kulmutterfästet och mellanbiten. Kanske det kommit nått skräp mellan bitarna eller nått.

Beträffande lagringen: Jag har iofs ett spärkullager i den "inre" änden på skruven men jag menar alltså att det sitter två koniska rullager, mot varandra, i "yttre änden". Du har säkert nån liknande konstruktion, med två lager, på din - om inte så har du säkert glappet där.
Terho

Inlägg av Terho »

Jag ska plocka ur skruven när jag kommer hem och ta lite kort och lägga upp :) På lager osv, tycke jag såg ett stort rull lager av något slag inkappslat fram som ja kunde knacka ur med skruven. Nåja du får se på bilderna sen.
När glappet vart mindra när bordet vart lättare, känns iaf inge vidare :evil: verkar som en brytning av något slag. Kanske glappet blir mer under bearbetning när belastningen ökar ytligare! Då blir de ju omöjligt och kompensera det med....

Hoppas felet visar sig....
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Terho skrev: Men det är väldigt mycket tum skruv på maskin! Konstigt för att vara en svensk maskin men det kanske är utländska delar dom köpts in för det är blandat tum och mm lite här och där.
Så är det även på äldre svenska bilar, testa att mecka med en amazon tex :)
Terho

Inlägg av Terho »

Men varför blandar dom? Är det för maskinen är ett legopussel från olika ställen i världen eller? :mrgreen:
gotis

Inlägg av gotis »

Förr var tum standard även i Svea, i övergångstiden så blandades det hejvilt beroende på om konstruktionen på ingående delar var äldre.
Skriv svar