Hastighetskontroll av växelströmsmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
konig7070

Re: Hastighetskontroll av växelströmsmotor

Inlägg av konig7070 »

Ta reda på vad felkoden som omriktaren visar betyder, den kanske är hel men styrsignalen t.ex. är fel eller så kanske den bryter för överström.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

jimmiewulff skrev:Alltså... Jag har kollat runt lite efter frekvensomvandlare, men dom verkar kosta runt 3000kr.. Har jag sökt på fel ställe då eller? I min egna lilla värld så borde det ju gå att använda grejer från ett transportband eller liknande, 3000 spänn går inte att försvara när ett nytt band kostar kring 5-6000..
Här skriver du att ett nytt band kostar 600kr i en tråd senare skriver du 30000kr?
Att en frekvensomriktare kostar 3000kr i den storleken är fullt rimligt. Men finns säkert billigare på Ebay som du blivit tipsad om.
I ditt fall finns tyvärr inga genvägar.
jimmiewulff

Inlägg av jimmiewulff »

säter skrev:Varför går inte din gamla "låda" att reparera?
Den är från tiden kring familjen Hedenhös flyttade till stockholmen.. Dessutom så skrattade bara den lokala el gurun åt mig då jag visade den, och förklarade att den är massiv overkill för ett gå-band, jättekomplicerad och dyr att laga.. Han hade nog ingen lust, haha :humm:

Hur ska man gå till väga för att prova koppla den över en dimmer då? Det är ju en jävla massa kablar som var kopplade till motorn förut..

Och STORT tack till er som ids hålla på och förklara för mig som inte har en susning om nånting..
jimmiewulff

Inlägg av jimmiewulff »

MathiasP skrev:
jimmiewulff skrev:Alltså... Jag har kollat runt lite efter frekvensomvandlare, men dom verkar kosta runt 3000kr.. Har jag sökt på fel ställe då eller? I min egna lilla värld så borde det ju gå att använda grejer från ett transportband eller liknande, 3000 spänn går inte att försvara när ett nytt band kostar kring 5-6000..
Här skriver du att ett nytt band kostar 600kr i en tråd senare skriver du 30000kr?
Att en frekvensomriktare kostar 3000kr i den storleken är fullt rimligt. Men finns säkert billigare på Ebay som du blivit tipsad om.
I ditt fall finns tyvärr inga genvägar.
Nah, ett B-band för människor kostar kring 6k, ett som jag skulle kunna skrota för att ta elektroniken från, men ett så långt och brett band som detta, med låga grindar osv för hund är dyrare.. Jag kanske överdrev lite med 30k, men kompisen gav 26 för sitt i england....
Nerre

Inlägg av Nerre »

Din motor går inte att styra med en dimmer, den går bara att styra med en frekvensomformare. Om den gamla inte går att laga så är en från ebay troligen det enda vettiga alternativet (att köpa en ny blir antagligen för dyrt).
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det hade varit kul att se en bild på den gamla "lådan".
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

Ta gärna en bild på hela apparaten, löpband speciellt för hundar har iallafall jag aldrig sett eller hört talas om.
Skriv svar